Catalunya decreta tres dies de dol oficial per l'accident d'Adamuz

Les banderes onejaran a mig pal i se suspendran els actes oficials entre el 20 i el 22 de gener

19 de gener de 2026 a les 19:59h

El Govern de la Generalitat ha decretat tres dies de dol oficial a Catalunya, del 20 al 22 de gener, arran de l’accident entre dos trens d’alta velocitat ocorregut aquest diumenge a Adamuz (Còrdova).

Durant aquest període de dol, les banderes onejaran a mig pal als edificis institucionals i se suspendran totes les celebracions oficials organitzades per les administracions catalanes.

L’executiu català ha expressat el seu condol i acompanyament a les famílies i persones properes a les víctimes, mostrant la seva solidaritat davant dels fets tràgics ocorreguts.

A conseqüència del decret de dol, l’agenda dels membres del Govern serà de caràcter privat, amb l’única excepció del Consell Executiu, que es reunirà aquest dimarts segons el calendari previst.

Amb aquesta decisió, la Generalitat vol retre homenatge a les víctimes i mostrar el suport institucional en uns moments de profunda commoció.

Sánchez assegura que es trobarà la veritat sobre l'accident 

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest dilluns que l’executiu decretarà tres dies de dol oficial per l’accident ferroviari d’Adamuz (Còrdova), en què han perdut la vida 39 persones. El cap de l’executiu s’ha desplaçat fins al municipi on s’ha produït el descarrilament i ha fet una declaració institucional, sense torn de preguntes, per expressar el condol del govern i avançar les primeres línies d’actuació.

Sánchez ha reconegut la commoció que ha generat la tragèdia i ha assegurat que s’investigarà a fons què ha passat. “La societat espanyola es pregunta què ha passat, com ha passat, com ha pogut passar aquesta tragèdia. El temps i la feina dels tècnics ens en donaran la resposta”, ha afirmat. En aquest sentit, ha garantit que “es trobarà la veritat” i que, quan es disposi de conclusions, aquestes s’explicaran a l’opinió pública amb “absoluta transparència i claredat”.

El president també ha subratllat el compromís de l’Estat amb les persones afectades i ha promès que les víctimes i les seves famílars rebran atenció i suport durant tot el temps que sigui necessari. Acompanyat de la vicepresidenta primera, María Jesús Montero; del ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, i del president de la Junta d’Andalusia, Juanma Moreno, Sánchez ha remarcat que la jornada és un dia “de dolor” per a tot el país. “El nostre pensament està amb les víctimes i els familiars, als quals enviem el nostre record, la solidaritat i l’abraçada de la societat espanyola”, ha manifestat.

El cap de l’executiu ha fet una crida a la coordinació institucional per donar una resposta unitària davant la tragèdia. Segons ha indicat, administracions i institucions han d’actuar conjuntament per oferir “unitat” en el “dolor i la resposta”. En aquest sentit, ha defensat que des del primer moment “l’Estat ha actuat com havia d’actuar: unit, coordinat i amb lleialtat”. Així mateix, ha demanat a la ciutadania que segueixi la informació a través de fonts oficials i mitjans “contrastats” per evitar la desinformació i el patiment afegit que pot generar.

Abans de la intervenció de Sánchez, el president andalús, Juanma Moreno Bonilla, ha qualificat l’accident de “catàstrofe de dimensions desconegudes” i ha destacat la resposta solidària dels veïns d’Adamuz des dels primers moments. Moreno ha agraït també la col·laboració entre totes les administracions, des de l’àmbit estatal fins al local, i la posada a disposició de recursos materials i humans. “Queden moltes hores de feina intensa i cal posar el millor de nosaltres mateixos des de les diferents administracions”, ha conclòs.