Una de cada tres empreses catalanes han patit algun ciberatac durant el segon trimestre del 2025

Les empreses més grans són les que pateixen més ciberatacs i el 96% apliquen mesures de ciberseguretat

30 de juliol de 2025 a les 11:39h

Un 35% dels establiments empresarials de Catalunya han patit algun ciberatac, segons les dades de l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat) del segon trimestre de l'any. Els atacs han estat, en un 10,3% dels casos, durant l'últim any, i en una quarta part fa més de 12 mesos. Els establiments de la indústria són els que declaren en un percentatge més elevat haver patit algun atac (47,7%), seguits pels de la construcció (32,8%), la resta de serveis (32,7%) i el comerç (29,9%). En canvi, a l'hostaleria és on menys establiments declaren haver estat víctimes d'un ciberatac, amb un 20,9%. La majoria d'atacs són per segrest de programari o denegació de servei (28,8%), destrucció o corrupció de dades (25,3%) i frau econòmic (18,6%).

Per grandària d'establiment, les empreses més grans són les que pateixen més ciberatacs: amb 50 ocupats o més n'han patit un 47,1%, seguits dels de 10 a 49 ocupats, amb un 30,5%. En el cas dels establiments de menys de 10 ocupats, el percentatge disminueix fins al 22%.

La meitat dels establiments que han patit un ciberatac en desconeix la via d'entrada (52,8%), i el 43,2% van fer una denúncia

Arran d'aquesta situació, el 96% dels establiments empresarials de Catalunya declaren que apliquen mesures deciberseguretat, amb la indústria en un 97,2% dels casos i l'hostaleria, en canvi, en un 82%. 

Entre les mesures preses hi ha fer còpies de seguretat de dades en una ubicació separada (inclòs el núvol), en un 95,6% dels casos; mantenir el programari actualitzat per resoldre vulnerabilitats de seguretat (82,4%); fer servir certificats digitals per a la signatura o xifratge de correus electrònics (73,1%), o aplicar una autenticació basada en una combinació d’almenys dos mecanismes (68,7%). Un 62,6% dels establiments fan avaluacions dels riscos de les TIC, i el 54,6% xifren les dades emmagatzemades.

Segons l'enquesta de l'Idescat, el 40,5% dels establiments de Catalunya disposen d'una assegurança contra incidents de ciberseguretat. El sector de l’hostaleria (28,2%) i els establiments de menys de 10 ocupats (27,5%) presenten els menors percentatges en cobertura d’aquests incidents.

Set de cada 10 establiments empresarials fan servir personal especialista en ciberseguretat, percentatge que s'eleva fins al 76,4% en la indústria i fins al 81,6% als establiments de 50 ocupats o més. L’hostaleria i els establiments petits presenten els percentatges més baixos d’establiments amb aquest tipus de personal, amb un 47,9% i un 51,4%, respectivament.

Més de la meitat dels establiments (56,7%) declaren que la manera de donar a conèixer les obligacions en matèria de ciberseguretat als seus empleats és mitjançant formació voluntària o amb informació disponible internament, el 35,7% ho fa a través de cursos de formació obligatòria i el 29% ho contempla en les obligacions del contracte de treball. 

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit