Alerta per nous aiguats a Catalunya: pla INUNCAT activat i avisos a 23 comarques

El Meteocat preveu més de 40 litres en 30 minuts aquest dimecres, amb tempestes, calamarsa i possibles fenòmens de temps violent

15 de setembre de 2026 a les 14:28h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

Catalunya es prepara per a un nou episodi de pluges intenses aquest dimecres 16 de setembre. Protecció Civil ha activat en fase d’alerta el Pla especial d’emergències per inundacions de Catalunya (Inuncat) davant unes precipitacions que poden descarregar amb molta intensitat en poca estona, especialment a partir del migdia.

El Servei Meteorològic de Catalunya preveu que es puguin superar els 40 litres per metre quadrat en només 30 minuts i, en alguns punts, acumular fins a 60 litres en tres hores. L’avís situa el nivell màxim de perill en 4 sobre 6.

Les precipitacions podran anar acompanyades de tempesta i calamarsa i no es descarta que localment es produeixin fenòmens de temps violent. L’episodi afectarà principalment les comarques de Girona, la Catalunya Central i sectors del litoral i prelitoral central.

 

Girona concentrarà el risc durant la tarda

La situació meteorològica empitjorarà especialment a partir del migdia. Durant la tarda, les comarques amb més probabilitat de registrar aiguats intensos seran l’Alt Empordà, el Baix Empordà, el Pla de l’Estany, el Gironès, la Garrotxa i la Selva.

Amb el pas de les hores, el nucli de més inestabilitat es desplaçarà cap al centre del país. Durant el vespre, la nit i les primeres hores posteriors, el risc augmentarà al Maresme, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental, el Barcelonès, el Baix Llobregat i l’Anoia.

La previsió apunta que els xàfecs poden ser irregulars, però descarregar amb molta força allà on es formin. Protecció Civil celebrarà dimecres al matí un Comitè Tècnic per seguir l’evolució de l’episodi.

Alertes per intensitat de pluja el 16 de setembre

 

Alerta especial a rieres i zones inundables

Protecció Civil demana extremar les precaucions durant els desplaçaments i les activitats a l’exterior, sobretot en indrets susceptibles d’inundar-se ràpidament.

L’organisme recorda que no s’han de travessar rius, rieres, barrancs ni zones inundables, ni caminant ni amb vehicle. Tampoc s’ha d’estacionar en torrents, rieres o punts baixos i es recomana no acostar-se a les lleres, fins i tot si en aquell moment no hi plou, perquè l’aigua pot arribar procedent d’altres zones.

En cas de trobar-se una pluja intensa mentre es condueix, es recomana reduir la velocitat, augmentar la distància de seguretat i optar sempre que sigui possible per vies principals. Si l’aigua comença a entrar dins del vehicle, cal abandonar-lo quan es pugui fer amb seguretat i buscar un punt elevat.

A casa, les autoritats també demanen evitar soterranis, garatges i plantes baixes en cas que comenci a entrar-hi aigua.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit