Adif durà a terme la remodelació i la millora de les estacions de Sant Sadurní d’Anoia (Alt Penedès), Tordera (Maresme) i Montcada i Reixac-Manresa (Vallès Occidental), en el marc del pla Transformem Rodalies. L’ens ha adjudicat per un import d’1.916.129,70 euros el contracte per a la redacció dels projectes d’actuacions en edificació, via i electrificació, que permetran definir la millor solució tècnica i constructiva amb l’objectiu de dotar les instal·lacions de més condicions d’operativitat, funcionalitat, eficiència, modernitat, seguretat i sostenibilitat, i garantint una plena accessibilitat i d’accessibilitat.
Aquestes actuacions permetran elevar els nivells de qualitat de prestació de l’explotació ferroviària i del servei als usuaris de la xarxa de transport públic de proximitat de Barcelona.
Les principals actuacions que contemplaran els projectes constructius seran, en termes generals, l’ampliació i la prolongació d’andanes, la remodelació dels accessos i aparcaments de l’estació de Sant Sadurní d’Anoia, i la millora de l’accessibilitat d’aquesta estació i de la de Montcada i Reixac-Manresa. L’actuació es dividirà en dues etapes: una primera de redacció de projecte, de 18 mesos, i una segona de supervisió d’obra, de 12 mesos.
A Sant Sadurní d’Anoia, a més de modificar la platja de vies, es plantejaran mesures per millorar l’accessibilitat a les andanes i els passos de connexió entre elles, i la interacció amb l’activitat urbana i els centres d’interès del municipi. Així, es remodelarà l’edifici actual de viatgers, s’analitzaran els fluxos de vianants i vehicles, i s’estudiarà l’accés a través de la plaça de Joan Sala, actualment amb un trànsit rodat limitat. També es dissenyarà una escala a l’andana sud, s’ampliaran o instal·laran les marquesines a les andanes i s’analitzarà crear una zona per a les parades de vehicles, tant públics com privats.
A Tordera, la redacció del projecte pretén esmenar les actuals disfuncions en la gestió del trànsit detectades en aquesta estació, que presta servei a les línies R1 i RG1 de Rodalies i que està enclavada en un tram de via única de 15 quilòmetres entre Blanes i Maçanet. D’aquesta manera, es definirà una solució tècnica per facilitar una millor operativitat a la cruïlla de trens.
Per això, s’estudiaran la construcció d’una nova via d’apartat amb una longitud útil de 200 metres amb andana, actuar a l’edifici de viatgers, andanes i vies, i analitzar la necessitat de projectar una cruïlla entre andanes a diferent nivell.
A l’estació de Montcada i Reixac-Manresa es preveu allargar les andanes fins als 200 metres, a més d’incrementar les condicions d’accessibilitat i connectivitat entre andanes, ja que actualment no hi ha cap pas interior de connexió. També es farà un itinerari accessible des dels accessos dels trens, es construirà un nou pas amb l’adequació de l’entorn, tenint en compte l’estudi informatiu de la duplicació de la línia Barcelona-Puigcerdà al tram Montcada Bifurcació-Mollet.
També s’hi instal·laran ascensors als passis inferiors i una nova marquesina que connecti l’existent amb el pas inferior, i es modernitzaran les instal·lacions de l’estació, com ara il·luminació eficient, canalitzacions, comunicacions, megafonia, protecció contra incendis o mitjans d’elevació, entre d’altres.