L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya (ACC) ha llançat un innovador canal d’alertes a través de WhatsApp per informar la ciutadania sobre les últimes amenaces cibernètiques. Aquesta iniciativa, que forma part d’una prova pilot, pretén millorar la seguretat digital de les persones en un context on els atacs cibernètics són cada vegada més habituals i sofisticats.
Segons Laura Caballero, directora de l’Agència, el nou canal de WhatsApp permetrà a la població rebre notícies en temps real sobre les estafes que circulen a la xarxa. A través d’aquest canal, es podrà accedir a informació actualitzada sobre els fraus més comuns, incloent-hi els que arriben per mitjà de missatges de text, correus electrònics i fins i tot trucades telefòniques fraudulentes. “L’objectiu és proporcionar eines que permetin als ciutadans identificar les ciberamenaces de manera ràpida i senzilla”, explica Caballero.
Aquest sistema complementa les alertes habituals publicades al web de l’Agència de Ciberseguretat, on també s’ha habilitat un formulari perquè qualsevol persona pugui notificar les estafes que detecti. Així, l’Agència busca crear una xarxa de col·laboració ciutadana que contribueixi a millorar la seguretat en línia, amb la finalitat de prevenir i reduir els danys causats per aquest tipus de delictes digitals.
En els darrers anys, Catalunya ha experimentat un increment significatiu de les denúncies relacionades amb estafes en línia, amb més de 71.000 casos registrats durant l’any 2024, el que suposa gairebé 200 incidents diaris. Aquestes estafes inclouen des de simples fraus a través de correus electrònics fins a tècniques més complexes que impliquen aplicacions de missatgeria instantània com WhatsApp i Telegram, així com l’ús de codis QR per redirigir a pàgines fraudulentes.
Caballero ha destacat que, per fer front a aquesta situació, la sensibilització ciutadana és clau. “Estar informat i conèixer les amenaces digitals és la millor defensa contra el cibercrim”, ha afirmat. A més, la directora ha alertat que l’ús de la intel·ligència artificial (IA) en els ciberfraus podria augmentar en els pròxims anys, ja que permetria desenvolupar tècniques d’engany més sofisticades, tot i que aquests mecanismes encara estan en una fase inicial de desenvolupament.
A banda del canal de WhatsApp, l’Agència continuarà utilitzant les xarxes socials per difondre alertes i consells de seguretat digital. També s’ha confirmat que la bústia habilitada per als ciutadans serveix exclusivament per a notificar sospites de fraus, i no com a via per a la denúncia directa, que s’ha de fer a través dels canals oficials de la policia o de l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE).