Reus treballa per garantir la qualitat lingüística dels rètols

Una iniciativa del Centre de Normalització Lingüística en col·laboració amb la regidoria d'Empresa i Ocupació i els Mercats de Reus

Avui dimarts 30 de novembre s’ha presentat al Mercat Central de Reus una iniciativa del Centre de Normalització Lingüística en col·laboració amb la regidoria d’Empresa i Ocupació i els Mercats de Reus per augmentar l’ús del català en els rètols comercials i millorar-ne la qualitat lingüística.

Es tracta del material “Els rètols, en català”: cinc vocabularis del sector de l’alimentació amb versió català-castellà i castellà-català que recullen els principals termes de fruites i verdures, carn i aviram, peix, embotit i formatge, i pesca salada. En total, gairebé 250 termes des dels més habituals com seitó o botifarra fins als que no ho són tant com créixens o tall que es pela.

Completa la col·lecció “Els rètols, en català” una guia de conversa per a persones no catalanoparlants que treballen en el comerç amb frases bàsiques per poder adreçar-se en català al client.

De moment se n’han imprès més de 2.000 exemplars, sumant els cinc vocabularis i la guia de conversa. Ja s’han distribuït a les parades del Mercat Central i del Mercat del Carrilet, i abans de final d’any es distribuiran també al Mercat del Camp i als establiments d’alimentació d’El Tomb de Reus i de la Unió de Botiguers de Reus. També estan disponibles en format digital per a tothom a https://www.cpnl.cat/xarxa/cnlreus/serveis/els-retols-en-catala/

Aquesta acció s’emmarca en el Pla Ofercat Reus, que s’ha de desenvolupar entre enguany i el 2023, per fer augmentar l’ús del català al comerç de la ciutat. El Pla Ofercat s’ha dissenyat tenint en compte els resultats de l’estudi Ofercat Reus 2019, que es va presentar ara fa just un any.

Una altra iniciativa derivada del Pla Ofercat que s’està duent a terme actualment és visitar 100 establiments regentats regentats per població estrangera de la ciutat de Reus. A més de fer conèixer els cursos de català i el servei d’assessorament lingüístic, es pretén sensibilitzar els comerços que atendre la clientela en català és un indicador de qualitat. Un dels materials per aconseguir-ho és el tríptic “A Reus, el català al comerç!” en català, castellà, àrab, urdú i xinès que ha estat elaborat per la Secretaria de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística.

En aquestes visites, que s’enllestiran al desembre, s’estan recollint les dades de comerços interessats a participar en el projecte “Comerços aprenents”, que vol garantir l’accés a l’aprenentatge de la llengua a les persones amb poc coneixement de català que treballen en establiments comercials.