L'Ajuntament reforça l'atenció a les urgències socials i el seguiment dels més vulnerables

L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, la regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella; i el regidor de Salut i Ciutadania, Òscar Subirats, han comparegut aquest dimarts, 24 de març en roda de premsa online per donar compte de la reunió diària del Comité d’Emergències de l’Ajuntament de Reus i, en especial, de les mesures s ocials adoptades.

“Els serveis socials i l’atenció als més vulnerables són essencials en aquest moment d’excepcionalitat”, ha afirmat l’alcalde.

Els esforços municipals es dirigeixen en tres direccions: l’atenció a les urgències socials, el seguiment proactiu de situacions de necessitat, i l’atenció als col·lectius més vulnerables.

En aquest sentit, les mesures socials adoptades per l’Ajuntament van dirigides als col·lectius més vulnerables: gent gran, persones sense sostre, infància i dones víctimes de violència domèstica.

Per adaptar-se a la nova realitat, la regidoria de Benestar Social ha reorganitzat el servei. S’ha reforçat l’atencíó telefònica, i tots els treballador i educadors socials fan atenció telefònica des de casa.

· Atenció telefònica. La centraleta de Benestar Social resol les consultes de la ciutadania o les deriva als resta de professionals per si cal valorar o activar algun recurs. S’ha habilitat un telèfon i un correu electrònic per a la ciutadania que es trobi en situació d’urgència social: 977010034 i sscials@reus.cat.
· Atenció a les urgències socials. El 30% de les trucades es resolen amb informació de la centraleta; i la resta ha requerit atenció des de Primera Acollida i/o els àmbits els diferents àmbits d’atenció. La gran majoria de demandes estan relacionades amb qüestions com manca d’ingressos, alimentació, subministraments.
· Persones sense sostre. Actualment, s’han allotjat a 15 persones i se’ls ha garantit l’alimentació i higiene.
· Xarxa d’aliments. Les entitats que habitualment reparteixen aliments ho segueixen fent però de forma més espaiada per evitar contactes socials. Es fa un cop al mes i amb la modalitat de lot.
· Menjador social. Durant la última setmana s’ha passat de servir uns 60 menús diaris a servir-ne uns 114 al dia. Tots amb carmanyola.
· Serveis a la gent gran. Es reforça l’atenció telefònica realitzada per l’àrea de Benestar Social. S’han fet 258 trucades emeses i s’han activat: 35 serveis de menjar a domicili, 15 serveis d’ajuda domiciliaria nous, i 2 ampliacions horàries de SAD. L’empresa concessionària del servei de teleassistència ha fet unes 1.000 trucades.
· Infància. El servei es fa també via telefònica. S’han realitzat 54 trucades de seguiment a famílies. Serveis activats: 9 derivacions a Creu Roja per aliments i productes de primera necessitat. I 2 renovacions de Xarxa Aliments, a Caritas. Pel que fa a l’ajut de menjador escolar, l’Ajuntament ja disposa de les targetes moneder, i està treballant per distribuir-les de manera immediata. S’enviarà un SMS als usuaris i se’ls enviarà la targeta per missatgeria.
· Atenció a la violència. Es fa seguiment telefònic de les unitats familiars actives. El Servei de suport Psicològic és manté a través d’atenció telefònica. Les trucades de l’Oficina d’Atenció a la Víctima estan desviades al telèfon d’una treballadora social. Fins ahir no havia rebut cap trucada.
· Àmbit comunitari. S’han realitzat trucades a les associacions de veïns per recollir demandes de persones que necessitin ajuda; i saber si des de l’entitat algú s’ofereix com a voluntari per prestar ajuda. El Servei d’Atenció a l’Immigrant realitza l’atenció a través de telèfon a totes les persones que tenien cita demanada. S’ha fet seguiment telefònic dels centre d’acollida a persones refugiades i dels centres d’acollida de joves que migren sols. I s’ha fet difusió en diferents idiomes sobre les mesures preventives pel Covid’19.