Els alumnes del Cicle Inicial de l’Escola Prat de la Riba tindran un passaport cultural

El Pla Educatiu d’Entorn de Reus, gestionat per la regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Reus i  l’equip de Llengua Interculturalitat i Cohesió del Departament d’Educació de la Generalitat, en col·laboraci& oacute; amb l’Escola Prat de la Riba, engega el projecte Passaport Cultural com una experiència pilot que vol connectar les oportunitats d’aprenentatge a través de les activitats culturals que s’organitzen a la ciutat, amb els infants i les seves famílies.

El regidor d’Educació, Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, Daniel Recasens, ha explicat que el projecte forma part del compromís de la ciutat amb l’Educació a temps complet, anomenada Educació 360, “que implica treballar per trencar la bretxa que es produeix entre la infància que té més oportunitats i la que menys. Connectant els aprenentatges que es produeixen en tots els temps i espais de la vida de les persones i, per tant, vinculant escola, famílies i tots els recursos i actius de la comunitat, i vetllant per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats”.

El Passaport Cultural s’ha repartit entre els infants de Cicle Inicial, primer i segon, de l’Escola Prat de la Riba, que és l’única de la ciutat adherida a l’Educació 360. Durant el mes de desembre podran assistir a diferents actes culturals, seguint les directrius de l’escola, i a cada lloc que visitin els posaran un segell al passaport. Les famílies o els adults hauran de programar la seva participació segons els seus interessos i els dels infants.

Pel fet de ser beneficiaris d’un Passaport Cultural, es comptarà amb preus especials reduïts per a aquells actes que són de pagament, com per exemple, el Teatre Bartrina o el Gaudí Centre.

Els infants de 1r i 2n de l‘escola Prat de la Riba rebran el seu Passaport cultural a través del seu centre educatiu, que els permetrà:

• explorar i viatjar a les activitats de tots els espais culturals del seu municipi

• triar i crear el seu propi itinerari educatiu, seguint les recomanacions dels tutors

• mostrar i fer visibles els seus aprenentatges

• celebrar i compartir el que ha après amb la resta de la comunitat escolar

L’eina, el passaport físic, serà el reflex de què un infant aprèn en molts espais i en molts moments diversos a part de a l’escola: a l’esplai, a la biblioteca, al museu, en una representació teatral, en un concert, en una exposició, en un assaig, ….. El passaport fa visible aquest aprenentatge invisible. Amb el Passaport i a través de les seves pàgines, els infants podran acreditar on han participat, què els ha agradat, i recolliran l’evidència amb el segell de l’entitat.

Des de l’escola definiran quines competències clau es treballaran (la curiositat, la resolució de problemes, la creativitat, la comunicació, l’empatia, el treball en equip, la perseverança, la iniciativa, l’autoregulació, …) i les integraran en els diferents projectes que desenvolupen a l’escola. El «viatge» finalitzarà amb una cerimònia que es celebrarà al tancament de cada edició del passaport (final del curs escolar), i a la que hi estaran convidats tots els participants i les seves famílies, i tots els agents educatius i culturals participants.

Si aquesta experiència pilot es valora positivament per part de l’equip promotor (PEE i escola) la idea de l’Ajuntament i el Departament d’Educació és ampliar-ho a més escoles a partir del curs vinent.