El Punt d’Assessorament Energètic de Reus empodera la ciutadania en l’àmbit dels subministraments energètics

Dels 287 assessoraments que es van fer, 207 van rebre recomanacions per tal de millorar la seva contractació dels subministraments i pagar menys

Durant l’any 2020, l’Ajuntament de Reus va destinar uns 400.000 euros a fer front a la pobresa energètica. A més, el Punt d’Assessorament Energètic de Reus (PAE), un servei municipal que depèn de la Regidoria de Benestar Social, va continuar amb la tasca d’empoderament de la ciutadania en l’àmbit dels subministraments energètics, tot i que el confinament decretat amb motiu de la pandèmia va aturar el servei durant tres mesos.

Dels 287 assessoraments que es van fer, 207 van rebre recomanacions per tal de millorar la seva contractació dels subministraments i pagar menys per aquest concepte i 80 van rebre recomanacions d’estalvi energètic, ja que la contractació del servei era correcta. A més, un 17% de les cites es van demanar per voluntat pròpia, mentre que l’any 2019 només van ser un 1%, una dada que demostra la consolidació d’aquest servei. El 83% restant van demanar cita perquè és un requisit obligatori per poder sol·licitar la subvenció de pobresa energètica.

També cal destacar la ràpida adaptació de les recomanacions d’aquest servei municipal als canvis normatius que es van fer en l’àmbit de la pobresa energètica per tal de pal·liar els efectes econòmics i socials de la pandèmia. Uns canvis que van suposar una modificació de les condicions d’obtenció del bo social. En concret, el 50% de les persones ateses pel PAEvan ser informades que, si es canviaven al mercat regulat, complien els requisits per beneficiar-se del bo social, fet que desconeixien. Això que es tracta d’una bonificació que suposa una reducció considerable en el cost de la factura d’electricitat. A més, l’any 2020 es va detectar una millor disposició de les empreses comercialitzadores a acceptar les recomanacions dels informes que provenen del PAE.

Així doncs, aquest servei informa la ciutadania per tal que cada llar pugui realitzar els canvis necessaris que millorin les condicions econòmiques de les factures dels subministraments d’una manera autònoma i independent. En aquest sentit, les famílies assessorades també reben un imant per a la nevera on s’explica, de manera molt clara, com funciona la discriminació horària. A més de facilitar una millor comprensió de la factura d’aigua, electricitat i gas, aquest servei també dona consells d’estalvi energètic.

Enguany, el PAE presta atenció presencial dimecres, al Centre Cívic del Carme i dijous, al Centre Cívic Llevant, de les 15.30 a les 19 h. Per ser atès, cal demanar cita i portar les factures d’electricitat, aigua i gas. L’objectiu d’aquest assessorament personalitzat i gratuït, d’uns vint minuts de durada, és reduir la despesa en aquests subministraments a través d’algun tipus de bonificació, de millora en l’ús dels subministraments, de reducció de potència, etc.

La regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Vilella, fa una valoració positiva de l’atenció que va realitzar el PAEdurant l’any passat, en plena pandèmia: «El 2020 va ser un any molt difícil per a moltes famílies i, a més de les ajudes, rebre un bon assessorament energètic segur que va ajudar a estalviar en les despeses bàsiques. Tanmateix, és clar que el sistema ha de millorar quan cada any el PAEes troba que són moltes les llars que tenen mal contractats els subministraments, és a dir, que podrien pagar menys per aquest servei».