El Museu d’Història de Cambrils i l’Escola Marinada inicien un projecte col·laboratiu

La iniciativa s’emmarca en el programa “AproPA’T. Museu i Escola aprenem junts” i està inspirada en el Parc Samà

El Museu d’Història de Cambrils ha iniciat aquest curs escolar 2021-2022, un projecte educatiu col·laboratiu amb els alumnes de cicle inicial de l’Escola Marinada de Cambrils al voltant del Parc Samà. La setmana passada ja es va dur a terme una trobada formativa a les instal·lacions del jardí històric, amb mestres de l’Escola, personal del Museu, docents del Centre de Recursos Pedagògics, personal del Parc Samà i l’equip assessor del programa que ha servit d’inspiració per iniciar possibles projectes investigables al voltant del Parc.  

 

Aquest projecte s’emmarca en el programa aproPA’T que té com a finalitat impulsar projectes col·laboratius entre els centres educatius i museus per aprofitar el patrimoni cultural com a generador de contextos d’aprenentatge innovadors que estimulin el treball competencial i dotin de sentit i autenticitat els projectes que realitza l’alumnat.  

 

El programa compta amb un equip d’assessors format pel David Vilalta i la Carme Pablo com a experts en processos de transformació educativa, amb la col·laboració del  Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp.  

 

Tota aquesta activitat impulsada pel Museu d’Història de Cambrils, ha estat possible engegar-la gràcies al conveni marc que van signar, el passat mes de març, l’empresa que gestiona el Parc Samà, Developing Natural Activities (DNA) i l’Ajuntament de Cambrils. Aquest fet permetrà també la implicació en el projecte de diferents regidories com Educació, Turisme i Cultura, amb l’objectiu de començar a materialitzar un dels motius del conveni com és preservar i posar en valor un espai patrimonial declarat BCIN i membre de la Xarxa Europea de Jardins Històrics, recentment reconeguda com a Itinerari Cultural Europeu pel Consell d’Europa. 

 

El programa AproPA’T és una iniciativa de la Xarxa Territorial de Museus de les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre en col·laboració amb els Centres de Recursos Pedagògics del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que té per objectiu reforçar la relació entre els museus i els centres educatius per crear projectes col·laboratius amb la finalitat de contribuir en la transformació educativa.  

 

Aquest curs escolar el programa aproPA’T també realitza un projecte col·laboratiu al voltant del Conjunt Monumental de Centcelles (Constantí) entre el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona i els centres educatius de Constantí.  

 

Actualment la Xarxa està formada per tretze museus de la demarcació: el Museu d’Alcover, el Museu de les Terres de l’Ebre, el Museu d’Història de Cambrils, el Museu Deu, el Museu Pau Casals, la Fundació Apel·les Fenosa, el Museu de la Vida Rural, el Museu Comarcal de la Conca de Barberà, Institut Municipal Reus Cultura, el Museu Diocesà de Tarragona, el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Museu de Tortosa i el Museu de Valls.