El decret afectarà, per tant, els vehicles que són de lloguer, amb els turistes com a principals destinataris. Concretament són, i d’acord amb la classificació establerta en l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, els patinets elèctrics petits, la roda elèctrica i la plataforma elèctrica (tipus A); els patinets elèctrics grans i ‘segways’ (tipus B) i els cicles de més de dues rodes per a activitats econòmiques o d’oci, coneguts com a ‘bicitaxis’ (tipus C).
Els vehicles afectats per la restricció només podran circular per dues rutes establertes a l’interior del districte. D’una banda, des de Portal de la Pau per passeig Colom, passeig d’Isabel II, Marquès de l’Argentera i passeig de Circumval·lació; de l’altra, per passeig de Picasso, de Lluís Companys, passeig de Pujades i fins a l’avinguda Meridiana.
Després que el decret surti publicat aquest dijous al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB), començarà el període d’exposició pública i recollida d’al·legacions, que durarà deu dies. Passat aquest període, es publicarà de forma definitiva i entrarà en vigor, al cap de quinze dies. Un cop passats els sis mesos de vigència de les restriccions, el consistori valorarà si allargar-les o introduir-hi modificacions.
Per garantir el compliment del decret, vuit agents cívics n’informaran sobre el contingut a la zona de la Barceloneta i una patrulla de la Guàrdia Urbana de Barcelona es dedicarà de forma específica a aquesta tasca, que se sumarà als altres agents que ja estan desplegats per aquest àmbit de la ciutat i que també treballaran per fer complir la normativa. L’aplicació es farà de manera progressiva i els agents donaran un període d’adaptació de quinze dies a les empreses, abans de començar a multar. Les sancions lleus seran de 100 euros; les greus podran arribar als 200 i les molt greus, als 500.
Pin ha destacat que l’espai públic de Ciutat Vella es troba “molt saturat” i que per això han volgut ser “més restrictius” amb aquests vehicles, després de les nombroses queixes dels veïns per la sobreocupació dels carrers. L’objectiu és alleugerir la pressió a l’espai públic del districte i millorar la convivència d’aquests vehicles amb els vianants a la ciutat.
La modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, que es va aprovar fa unes setmanes al ple municipal, va establir una regulació dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes a escala de ciutat. Tot i així, els districtes poden executar restriccions específiques en els àmbits amb més pressió, en la línia del que ara s’aplicarà a Ciutat Vella.
La ràpida proliferació d’aquests nous ginys, i un ús creixent de l’activitat econòmica i turística, conjuntament amb una regulació poc concreta a l’inici, han provocat incidents em la mobilitat, ja que vianants i ciclistes comparteixen espai amb vehicles de característiques molt diferents. L’objectiu de l’ordenança és resoldre els problemes de convivència a l’espai públic i fomentar una mobilitat sostenible i segura.