Aquest matí ha tingut lloc un esdeveniment que organitza Catalunya Convention Bureau i l’Agència Catalana de Turisme. Es tracta de la principal acció comercial que fa el Govern en referència al turisme de convencions, congressos i incentius. L’acte consta de mini trobades de 15 minuts entre ‘buyers‘ que venen d’arreu d’Europa, on avui donaven cabuda a compradors de 14 països europeus.
“Nosaltres avui tenim empreses i associacions catalanes i conventions locals que intenten seduir-los explicant les bondats de casa nostra, i en definitiva fer negoci”, ens explica Narcís Ferrer.
Les repercussions de les trobades com la d’avui, “té com a objectiu parlar 15‘ amb empreses, però en aquest temps no pots tancar res, per tant, el que estan fent ara és fer un ‘click‘ perquè el comprador li cridi l’atenció la seva empresa, la seva destinació, el seu lloc per fer congressos, el seu hotel. Llavors el que fan les empreses és després d’aquestes trobades continuar treballant perquè aquests compradors es recordin i estructurin un producte i llavors quan arribin al seu país venguin Catalunya com a destinació de congressos, convencions, incentius”.
La peculiaritat d’un acte com el d’avui és marcar la diferència, perquè en 15 minuts els compradors van anotant i en funció de l’especialitat els hi crida l’atenció un producte o altre.
El punt fort de Catalunya, com bé ha dit el director de l’Agència, és que es disposa d’una excel·lent infraestructura turística que s’aprofita de turisme estàndard, familiar. També en hostaleria i el turisme com a activitat, a part de l’esportiu i el gastronòmic i el clima bo tot l’any.
El volum en xifres és molt complicat computar-ho tot, perquè a darrere d’un ingrés directe d’un hotel i hi ha ingressos secundaris. En línies generals el 2019 Catalunya va rebre al voltant d’una facturació de negoci de 1700M. Deixant a banda els dos següents anys de la pandèmia, el 2022 al mes de juliol es donen xifres de quasi 900M.
“El valor que té realment la indústria és que cada euro que arriba és en temporada baixa, mitja, i per nosaltres té molt més valor per estabilitzar el teixit productiu i la indústria turística, i aquelles quatre D famoses, desestacionalització, diversificació, desconcentració i la despesa”, diu el director.
La proposta per part de l’Agència és la proximitat. Prefereixen potenciar els mercats emissors de més proximitat, perquè la traça carbònica sigui menor. Per a Catalunya els mercats europeus són claus, perquè per a ells és una destinació de refugi, coneguda. Molts d’aquests compradors ja coneixen Barcelona com a destinació principal de congressos. La nostra feina és fer conèixer el país sencer, per això es fan 8 trips arreu de Catalunya.
Ens deia el director, que del Regne Unit teníem unes expectatives a principi del 2021 molt altes que no s’han complert. Continua sent un mercat prioritari juntament amb el francès que també és majoritari.
De les 90 empreses una vintena eren del territori de Tarragona, també estaven les representacions de les administracions locals, de Tarragona, Salou. L’administració pública ha fet a posta per palaus de congressos com el Convention Center on se celebrava l’acte d’avui.
El tret diferencial de Tarragona seria la infraestructura turística, per als congressos de grans dimensions és molt important. S’està reduint la tour operació que es concentra en les temporades altes, i això s’ha d’estabilitzar per a guanyar turistes tot l’any.