Ahir dimecres, 15 de març, s’ha inaugurat el nou carril bici que connecta la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i Cerdanyola amb el municipi de Badia del Vallès, un tram estratègic per facilitar la circulació en bicicleta, de manera ràpida i segura, al Vallès Occidental i a la metròpolis de Barcelona.
Aquesta nova via pedalable, que estava inclosa al Pla d’inversions metropolità 2020-2023 de l’AMB, ha estat finançada per l’AMB, l’Ajuntament de Badia del Vallès i els Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, i forma part de la xarxa pedalable metropolitana Bicivia.
A l’acte hi han participat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, l’alcaldessa de Badia del Vallès, Eva Menor, la primera tinenta d’Alcaldia i el regidor d’Universitat i Ciutat del Coneixement de Cerdanyola del Vallès, Pepi Rivera i David González, i el rector de la UAB, Javier Lafuente.
“Avui incorporem un tram més de carril bici a la Bicivia, la xarxa pedalable que connecta la metròpolis. Aquest nou tram, cofinançat amb fons FEDER, és un node estratègic. Continuant per Badia i Barberà, connecta amb l’eix 6 de la Bicivia, un dels més importants del Vallès. Més de 40.000 persones venen al campus cada dia a estudiar i treballar. Amb aquest projecte, hem millorat la connectivitat amb la UAB i els municipis del voltant, en un moment en què l’ús de la bici ha crescut molt. Hem de seguir impulsant la mobilitat sostenible”, ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.
“Estem molt contents d’haver aconseguit que es compleixi una reivindicació del nostre municipi que vam fer arribar a l’AMB l’any 2018. Gràcies a l’AMB i als fons europeus, aquest carril bici és avui una realitat. La nova via connecta Badia amb l’Autònoma i, a més, ens interconnecta amb la resta de poblacions del voltant. Estic segura que aquest carril bici no només impulsarà l’ús de mitjans de transport sostenibles sinó que ens apropa més entre nosaltres”, ha apuntat l’alcaldessa de Badia del Vallès, Eva Menor.
“Per a la ciutat de Cerdanyola suposa un pas més per connectar la nostra universitat amb el territori fomentant la mobilitat sostenible. Es tracta d’uns dels projectes de connexió de la UAB més esperats juntament amb la ja projectada remodelació del pont de connexió amb el barri de Serraparera”, ha exposat la primera tinenta d’Alcaldia de Cerdanyola del Vallès, Pepi Rivera.
El rector de la UAB, Javier Lafuente, ha indicat que “aquest nou carril ens apropa als nuclis urbans i, per extensió, a la ciutadania. Encara que som un campus, no volem estar aïllats de la ciutat. Per això, avui som una mica més a prop de les persones”.
750 metres de carril bici i futures connexions del Vallès amb el Besòs i Barcelona
L’actuació, que es va adjudicar per 845.813,99 € (IVA inclòs) ha suposat la creació de 750 metres lineals de carril bici. Les obres van iniciar-se el febrer de l’any passat.
Aquest nou tram de Bicivia connecta l’avinguda de la Mediterrània de Badia del Vallès amb l’aparcament ubicat davant de la Facultat de Lletres de la UAB i la xarxa de carrils bici de la universitat. Concretament, passa pel camí de Badia, creua el riu Sec amb una nova passarel·la que permet segregar vianants i ciclistes i, en total, salva un desnivell de 42 metres. Aquest eix permetrà connectar, en un futur, amb Barberà del Vallès, on s’enllaçarà amb l’eix Bicivia 6, que connectarà el Vallès amb el Besòs –passant per Cerdanyola, Ripollet, Montcada i Reixac, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs– i amb Barcelona.
Per la banda sud i a través del campus de Bellaterra de la UAB, permetrà connectar amb l’eix Bicivia 9. Aquest eix uneix el centre de Cerdanyola del Vallès, el Parc de l’Alba i Sant Cugat del Vallès. En aquest sentit, el campus és un node estratègic per a la connectivitat de la xarxa metropolitana pedalable.
Infraestructures i increment de l’ús quotidià de la bicicleta
La millora de les connexions metropolitanes per a bicicletes i altres mitjans de transport com els vehicles de mobilitat personal ha possibilitat que se’n faci més ús quotidianament, segons han demostrat les darreres anàlisis. L’AMB recorda que, entre l’any 2019 i el 2021, es va detectar un augment global de l’ús de la xarxa Bicivia del 49 % (un 34 % de bicicletes i 123 % de vehicles de mobilitat personal).
La Bicivia és la xarxa pedalable de la metròpolis de Barcelona dissenyada per l’AMB, d’acord amb els municipis, i que actualment està executada en un 60 %. Amb nou eixos principals i més de 500 km, quan estigui enllestida permetrà creuar el territori de nord a sud i d’oest a est.
Fons FEDER
Aquest projecte s’emmarca en el Conveni FEDER que la Generalitat de Catalunya i l’AMB van signar l’any 2017 per a la gestió de projectes metropolitans dins del programa operatiu d’inversió en creixement i ocupació FEDER Catalunya 2014-2020 per a àmbits com les ciutats intel·ligents (smart cities), la mobilitat sostenible, l’eficiència energètica o la recuperació i el foment del patrimoni natural, industrial i cultural.