L’Ajuntament de Reus ha aprovat aqest dilluns, 30 d’octubre en sessió plenària el nou contracte programa per a la coordinació, la cooperació i la col·laboració entre el Departament de Treball, Afers socials i Famílies i l’Ajuntament, en matèria de serveis socials, altres programes relatius al benestar social i polítiques d’igualtat. Per a l’any 2017, l’acord entre administracions fixa un pressupost de 2.909.180 euros; un import que augmenta de manera considerable respecte el de 2016, que va ser de 2.348.832 euros. El nou acord permetrà oferir uns Serveis Socials més eficients i eficaços.
La regidoria de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus i el Departament de Treball, Afers socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya han reforçat la seva col·laboració amb la signatura d’un contracte programa que estableix els eixos estratègics, els objectius generals, els mecanismes d’avaluació i el finançament que permeten major eficiència i eficàcia en la gestió dels serveis.
Novetats
L’increment en el pressupost es deu a les següents novetats en els serveis:
Antecedents
El passat 3 d’agost de 2016, es va signar el Contracte programa 2016-2019. L’import total assignat per aquest any 2017 és de 2.909.180,07 euros
A més, el 20 de desembre de 2016, es va signar una Addenda al Contracte programa 2016-2019 pel que fa a les ajudes d’urgència social per a despeses derivades de subministraments bàsics de llum, aigua i gas amb una aportació de 73.430,00 euros.
I el 26 de setembre de 2017, es va signar una Addenda al Contracte programa 2016-2019 que regula específicament que els Serveis d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) i els Serveis d’integració familiar en família extensa (SIFE) hagin passat a ser de gestió municipal.
Els serveis
El Contracte Programa 2016-2019 per a l’any 2017 inclou els serveis següents:
Serveis Socials Bàsics (EBAS)
Es manté la ràtio de 3 treballadors/res socials (TS) i 2 educadors/res socials (ES) per cada 15.000 habitants a totes les ABSS. Aquesta ràtio deixa de tenir com a única referència el nombre d’habitants i s’amplia en funció del nombre de persones beneficiàries de renda mínima d’inserció (en endavant, RMI), nombre d’expedients d’infants i adolescents en situació de risc, nombre de sol·licituds de dependència i nombre de plans individuals d’atenció signats d’acord amb la Llei de la dependència (LAPAD) de l’ABSS. L’1 de setembre de 2017 es van incorporar 5 professionals més.
L’EBAS a més del treballador/a social i l’educador/a social, ha d’estar format per personal administratiu, que ha d’estar adscrit directament i ha de desenvolupar les funcions de gestió administrativa que derivin de la intervenció social dels professionals esmentats, sens perjudici de la resta de personal de l’ens local que fins ara havia donat el suport administratiu a aquests equips. Per això, l’1 de setembre de 2017, es va incorporar a tots els EBAS 1 professional administratiu per cada 15.000 habitants.
Aquest acord es tradueix en una aportació per part de la Generalitat de 898.725,31 euros per al 2017 i de 1.077,888,89 euros per al 2018 i 2019.
Servei d’ajuda a domicili (SAD)
Hi ha una millora en el finançament tant del SAD social com del SAD Dependència.
Ajudes d’urgència social (AUS)
En relació amb les ajudes d’urgència social per atendre les despeses derivades dels subministraments bàsics:
Serveis d’intervenció socioeducativa (SIS) no residencial per a infants i adolescents en situació de risc i les seves famílies
Es concreta el finançament dels nous serveis d’intervenció socioeducativa que s’han començat a implementar l’any 2017. Amb el canvi de model, aquest servei és competència de l’ens local, sense que cap altra entitat pugui tenir finançament en aquest concepte. El 2017 és un any de transició del model de centre obert al model del SIS, per la qual cosa en el finançament s’ha inclòs un import específic per a la Fundació Mossèn Bara i Cortiella.
Migracions i ciutadania: acollida, igualtat i cohesió
D’una banda, cal donar continuïtat al desplegament del servei de primera acollida i les accions de suport a les persones refugiades, així com altres projectes de cohesió social dintre del marc del Decret 150/2014, de 18 de novembre.
D’altra banda, mitjançant la decisió de la Comissió Europea de data de 17 de desembre de 2015, es va aprovar el programa pel qual es destinen ajudes del Fons Social Europeu, en el marc de l’objectiu en creixement i ocupació, destinades a Catalunya per al període 2014-2020. Aquests fons poden esdevenir un suport econòmic els pròxims anys per a les polítiques de primera acollida. Hi ha hagut també un augment en la dotació econòmica perquè s’han concedit un curs d’alfabetització de 60 hores.
Servei de transport adaptat i assistit
Es continua amb els plans d’implantació a tot el territori català i el sistema temporal de finançament lligat a uns indicadors d’avaluació que reconeixen els ens locals que s’estan aproximant al model aprovat el 2014.
També s’introdueixen algunes precisions per tal d’actualitzar el Pla d’implantació i clarificar els termes de finançament i justificació.
Servei d’atenció a la infància i l’adolescència (SEAIA)
Increment gradual del nombre de professionals d’atenció directa dels SEAIA, que inclou els Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) i els Serveis d’Integració Familiar en Família Extensa (SIFE). L’any 2017 en formen part 11 professionals i l’any 2019, en seran 12.
Programes d’inclusió social i de desenvolupament comunitari
Es dóna continuïtat als serveis finançats el 2016 i s’inicien experiències pilot de model unificat del programa d’inclusió social i de desenvolupament comunitari. La reformulació d’aquests serveis s’ha de completar durant els anys 2018 i 2019.
Serveis i programes en matèria de joventut
Durant el 2016, es va consensuar una reformulació dels programes de suport als ens locals en matèria de joventut que s’ha aplicat a cada territori segons l’acord amb els ajuntaments de més de 20.000 habitants i consells comarcals a partir del 2017.
El 2017, i amb caràcter definitiu, s’incorpora al Contracte Programa el finançament dels ajuntaments, que fins al 2016 es gestionava mitjançant una convocatòria de subvencions anual.
Aquest 2017, a més, el Departament i les entitats municipalistes estableixen una revisió del model de desplegament territorial i de la implicació i la repercussió que pugui tenir i les estructures tècniques que puguin veure’s afectades per aquesta nova proposta de model.
Plans i mesures d’igualtat en el treball i LGBTI
Es dóna continuïtat a les línies iniciades el 2016 amb finançament per part del DTSF.
Programes d’atenció social a persones amb drogodependència
Es dóna continuïtat a les línies iniciades el 2016 amb una millora de finançament.
Altres serveis
A més dels serveis i programes relacionats, així com els que es mantenen igual que l’any 2016, s’hi inclouen a partir del 2017 els següents:
Les xifres de tancament del Sant Jordi han certificat el que es palpava al carrer des de primera hora: la…
Un incendi desenvolupat a la planta baixa d'un edifici de 4 plantes de Badalona ha deixat 10 persones afectades, segons…
Com ja és habitual, Sabadell s’ha llevat el 23 d’abril amb una alegria especial i amb olor de paper nou…
La periodista Lydia Lozano ha hagut de cancel·lar d'urgència la signatura de llibres que tenia programada aquest dimecres, diada de…
Durant tot el dia de Sant Jordi, els i les socialistes de Tarragona han repartit a tota la ciutadania que…
El Gremi de Bars i Restaurants de Lloret de Mar ho té tot llest per a la XXV edició de…
Esta web utiliza cookies.