Més de 250 docents de primària i secundària d’arreu de Catalunya van participar ahir, 4 de juliol, a Viladecans en la jornada eXploraSTEAM, organitzada pel Departament d’Educació de la Generalitat. La cita, en la seva cinquena edició, va permetre “reunir en un únic espai experiències interessants per potenciar la pedagogia dels coneixements científics a les aules i, alhora, esdevenir un espai de relació entre els docents que treballen en aquest àmbit per afavorir les relacions i la inspiració per valorar la gran feina que es fa als centres educatius”, segons va explicar Manel Merino, cap de servei d’Innovació Educativa de la Generalitat. El terme STEAM està format per les inicials en anglès d’una sèrie de disciplines considerades imprescindibles per formar a una persona per la societat actual. Aquestes disciplines són les ciències (Science), la tecnologia (Technology), l’enginyeria (Engineering), les arts (Arts) i les matemàtiques (Maths).
Els i les participants van conèixer experiències i recursos reeixits en centres educatius, entitats i organismes, a través d’una fira de mostres i de tallers. També, van visitar espais del territori vinculats a la ciència a Viladecans, com l’empresa Yaskawa, un dels líders mundials en robòtica industrial; l’AgroTech-UPC, centre de recerca universitària agroalimentària i de transferència tecnològica; el Parc Agrari del Baix Llobregat o els Espais Naturals del Delta del Llobregat.
A banda dels recursos descoberts, una xerrada magistral de Melina Furman, experta argentina en investigació i creativitat educativa, va voler inspirar els docents en la seva tasca. “És clau pensar com a adults què té d’intrigant i apassionant allò que volem ensenyar, perquè així ho traslladarem millor als infants”, va assegurar Furman.
I és que a les aules és tan important el que com el com i, per la jornada, també el qui. Així, Merino va apuntar “la importància de desvetllar l’interès pels coneixements STEAM des de petits per ampliar les carreres científiques” i va assenyalar com a àmbits prioritaris “impulsar la igualtat de gènere i l’equitat”. A més, va destacar l’aposta de la jornada per ampliar “les experiències relacionades amb la sostenibilitat en un moment de crisi climàtica”, que van en sintonia amb l’aposta que té Viladecans per l’educació ambiental fruit de l’àmplia biodiversitat al municipi: des dels espais naturals protegits litorals, on s’han estrenat fa poc itineraris vivencials i una nova Jugateca Ambiental de l’AMB, fins a la Casa de les Abelles i el Jardí de Papallones, situats a l’espai forestal.
Merino va agrair l’Ajuntament que cedís equipaments com Can Xic i Atrium per poder celebrar la jornada i va destacar “l’empenta de Viladecans en l’educació, amb un gran treball compartit entre la comunitat educativa i l’Ajuntament”.
A la cita, la tinenta d’alcalde d’Educació de l’Ajuntament, Gisela Navarro, va explicar que “l’educació és un pilar fonamental per la construcció d’una ciutat amb futur” i va destacar que “una de les dues Missions de Ciutat per al 2030 és assolir l’abandonament escolar zero, i per assolir-ho és clau la col·laboració de tothom per construir una societat més justa, igualitària i amb oportunitats per a tothom”. Segons l’Institut Nacional d’Estadística, Viladecans s’ha situat enguany per primera vegada com la ciutat de Catalunya amb la taxa més alta de mobilitat i ascens educatiu, és a dir, amb més veïns amb un nivell educatiu més elevat que el dels seus pares: dos de cada tres.