La sessió plenària del mes de novembre de l’Ajuntament de Blanes convocada per avui al vespre inclou com a punt més destacat els pressupostos municipals de l’any pel 2022. Es tracta de la quantia més elevada aprovada fins ara pel consistori blanenc, ja que pugen més de 59 M€, concretament 59.171.152’54 €, dels quals prop de sis milions d’euros (5.892.000’00 €) són inversions. És la quantia més elevada aprovada fins ara pel consistori blanenc.
Pressupostos | Any |
43 M€ | 2011 |
44 M€ | 2012 |
41 M€ | 2013 |
42 M€ | 2014 |
45 M€ | 2015 |
45 M€ | 2016 |
46 M€ | 2017 |
53 M€ | 2018 |
48 M€ | 2019 |
54 M€ | 2020 |
52 M€ | 2021 |
Tant l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, com el regidor d’Hisenda, Carlos Garzon, han coincidit en remarcar la importància de poder aprovar-los aquest mes de novembre perquè entrin en vigor l’1 de gener del proper any. D’altra banda, també han destacat que els comptes pel 2022 incideixen principalment en tres aspectes: l’àmbit social, la transició energètica verda i la promoció econòmica i cultural.
Un 25% + en temes socials i 1’5 M€ per a 160 pisos de lloguer assequible
Globalment, els pressupostos 2022 augmenten un 25% les partides assignades a temes relacionats amb l’àmbit social, havent incrementat en 50.000 € més la partida destinada a emergència, pobresa energètica i atenció a la gent gran. En aquest mateix aspecte, es passa de 5.000 € a 55.000 € la quantia per a ajuts a l’habitatge, així com per aconseguir habitatge de lloguer sostenible.
Relacionat amb aquest mateix àmbit, i inclòs en l’apartat d’inversions, s’han destinat 1’5 M€ per a drets sobre tercers per construir 165 pisos d’habitatges de lloguer assequible. D’altra banda, es dobla la quantitat assignada per finançar els Projectes de Cooperació i Solidaritat amb el Tercer Món, que passen de 25.000 €
a 50.000 €, complint un objectiu llargament desitjat: que la partida assignada tendeixi al seu origen conceptual de ser el 0’7% del total del pressupost.
Transició i Eficiència Energètica Verda
Un altre dels eixos on incideixen especialment els pressupostos per a l’any vinent són les partides i inversions que es destinaran a temes relacionats amb la transició i eficiència energètica més sostenible i ecològica. Seguint en la línia iniciada l’any passat, s’ha destinat una part d’inversions per a la protecció contra la contaminació atmosfèrica i altres millores de l’eficiència energètica, com per exemple l’estudi per posar plaques fotovoltaiques en edificis municipals.
Concretament, s’han assignat 250.000 €, que se sumen als 300.000 € que ja es van consignar l’any passat. El seguit d’actuacions incloses en aquest capítol també incideixen en habilitar punts de recàrrega per a vehicles elèctrics en sòl públic, una demanda que està creixent especialment els darrers anys amb la proliferació de cotxes híbrids i elèctrics.
Aposta per la Dinamització Econòmica i Cultural
El tercer eix on incideixen especialment els pressupostos municipals pel 2022 tenen dues vessants. D’una banda en la dinamització econòmica del municipi –del Departament de Promoció de la Ciutat i Turisme-, on es passa dels 39.000 € als 100.000 € per a diferents projectes, així com l’assignació de 150.000 € per accions de turisme.
Relacionat amb aquest darrer àmbit, cal destacar els prop d’1’5 M€ que s’han assignat per a diversos projectes de gestió i execució de projectes de planejament urbà. D’aquest total, 750.000 € són per a rehabilitar i millorar la zona turística del municipi, al barri d’Els Pins, a través de la seva artèria principal: l’Avinguda Vila de Madrid. La resta, 660.000 €, són per altres actuacions urbanístiques, entre elles la remodelació de la Plaça 11 de Setembre.
Per la seva banda, en l’àmbit cultural el Teatre de Blanes augmenta la seva assignació en un 20% respecte al 2019, i es destinaran 425.000 € en noves inversions de promoció cultural. Entre elles, per continuar treballant en el projecte de transformació dels baixos del Teatre de Blanes –l’antic Bar Espanyol- en una sala polivalent cultural; així com d’altres millores d’equipaments. Respecte la Festa Major s’han assignat 80.000 €, i el Concurs de Focs d’Artifici passa a comptar amb 105.000 € respecte els 90.000 € del 2019.