Si us diuen que no es pot fer per falta de pressupost, menteixen!

Article d'opinió de Francesc Pena i Mestre, secretari regional d’Agricultura i Ramaderia d’Esquerra Republicana de Catalunya a Lleida

Francesc Pena i Mestre
13 d'octubre de 2025 a les 09:46h

Ara que ja fa un any que la conselleria d’Agricultura torna a tenir aquest nom, queda clar que el nom no fa la cosa i amb el pas del temps veiem clarament que la prioritat d’aquest govern no és l’agricultura, malgrat que el conseller hi fiqui tota la seva predisposició mediàtica.

El més calent és a l’aigüera en temes ramaders, fitosanitaris de desenvolupament rural, innovació i gestió de crisis. Podeu dir que generalitzo, però no. Anem, doncs, a dos temes concrets que afecten les Terres de Ponent.

En primer lloc, el suport als pagesos i municipis afectats pels incendis. La posterior erosió provocada per les tempestes d’aquest juliol i agost fan intransitable els camins d’accés a les finques i granges dels territoris afectats. Una conselleria al peu del canó hagués habilitat una línia per solucionar-ho i perquè pagesos i ajuntaments no haguessin d’esmerçar recursos i el seu valuós temps en reparar aquestes infraestructures públiques deteriorades.

D’altra banda, les organitzacions agràries i Afrucat porten reclamant una línia d’ajudes per instal·lar sistemes de protecció dels cultius per consolidar la nostra posició de subministrador confiable a les cadenes de distribució alimentàries europees, i s’han trobat amb excuses per part d’aquesta conselleria. La principal, que no tenen diners per fer-ho; doncs, deixeu-me dir-vos que quan us diuen que no es pot fer per falta de pressupost, menteixen! 

Han arribat a dir que la culpa és d'Esquerra Republicana per no aprovar pressupostos. Així, menteixen encara més! La nostra formació, per responsabilitat, ha votat  favorablement tres decrets d’increments de crèdit que han permès disposar de més diners que als anteriors pressupostos.

En aquest sentit, va ser el grup Republicà que va imposar una partida de suport a la instal·lació de malles antipedra al decret l’increment de crèdit aprovat el passat mes d’abril. Per tant, fa més de 5 mesos que el conseller podria tenir l’ordre preparada!

Aquesta ordre no hi és, potser per dos motius: els diners no els hi ha passat la Conselleria d’Economia o, simplement, els han fet servir per pagar altres compromisos…

Però tingueu-ho clar, companys i companyes del sector, si us diuen que no es pot fer per falta de la Llei de Pressupostos, menteixen!