Darrerament, hem llegit afirmacions que qüestionen la feina feta pel govern de la Paeria en matèria de mobilitat. I és legítim fer oposició. Però també és imprescindible fer-ho des del rigor, i reconèixer allò que sí que s’ha fet. I a Lleida, s’ha fet molt. I encara queda molt per fer.
Des del primer dia hem treballat amb una visió clara: transformar la mobilitat a Lleida per fer-la més sostenible, més eficient i més segura per a tothom. Ho hem fet posant les persones al centre i prenent decisions valentes que deixen enrere dècades d’immobilisme. I, sí, ho hem fet malgrat heretar una situació de paràlisi i contractes prorrogats que no es van abordar quan tocava.
Però avui, malgrat aquest punt de partida, podem parlar de fets:
Hem reforçat el transport públic. Hem incorporat 5 nous autobusos 100% elèctrics a la flota, millorant el servei i reduint les emissions contaminants. Hem posat en marxa una nova línia d’autobús que connecta Ciutat Jardí amb la plaça Ricard Viñes, responent a una demanda històrica dels veïns. I hem implantat serveis nocturns de bus durant les festes, pensant especialment en la seguretat i la mobilitat dels joves. No són pedaços: són millores concretes per a una ciutat més ben connectada.
Hem avançat en infraestructures per a la mobilitat activa. El nou carril bici a l’avinguda Prat de la Riba és un exemple clar de transformació urbana al servei de vianants i ciclistes. També el nou carril bici cap a l’Escola Alba, que garanteix una via segura per a infants i famílies. I l’ampliació de voreres en diversos punts de la ciutat respon a una aposta decidida per una mobilitat més amable i accessible.
Hem iniciat la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). No és una moda, és una obligació legal i un compromís amb la salut pública i la lluita contra el canvi climàtic. Lleida no pot quedar enrere. I per fer-ho bé, cal planificació, dades i transició. Estem fent els deures, i ho fem pensant en el futur de la ciutat i de les pròximes generacions.
Pel que fa al nou model de transport públic, no improvisem. Estem elaborant un projecte rigorós, amb criteris tècnics i socials. Un projecte que no només abordi la forma de gestió, sinó també les necessitats reals de la ciutadania. Fer un bon servei no és fer-lo ràpid, sinó fer-lo bé. I ho estem fent escoltant, analitzant i planificant amb visió estratègica.
Respecte a les zones d’aparcament regulat, s’han iniciat accions puntuals en barris com Joc de la Bola, com a part d’un enfocament més ampli per ordenar l’ús de l’espai públic i reduir l’abús del vehicle privat dins el nucli urbà. Ho fem en paral·lel a la definició del Pla Aparca, que preveu solucions com aparcaments dissuasius i connexió amb transport públic.
La mobilitat del segle XXI requereix lideratge, responsabilitat i coratge. I això és el que estem demostrant des del PSC a la Paeria. No ens limitem a fer discursos, fem transformacions. I ho fem pensant en una Lleida més habitable, més verda i més justa.
Ens queda feina, és clar. Però estem en marxa. I no ens aturarem.