Troben oli d’oliva a 3,8 € l’ampolla: És possible, però ben lluny de casa nostra

Avatar photo
Espanya, principal productor mundial d’oli d’oliva, és un dels països europeus on més s’ha encarit

L’oli d’oliva és un dels productes que més s’ha encarit als estands del supermercat en els últims anys, i per diversos motius ben diferents. Actualment, una ampolla d’un litre d’oli d’oliva verge pot arribar a costar més de 10 euros, fins i tot més depenent de l’establiment on es compri, tot i que els preus són gairebé idèntics a la majoria de grans cadenes d’alimentació a Espanya.

Tot i ser el productor més gran d’oli d’oliva del món, Espanya és un dels tres països on més s’ha encarit aquest producte, un fet que ha provocat la paradoxa que a altres països del nostre entorn, que no són productors d’oli d’oliva, aquest producte es troba més barat.

Un veí de Tarragona que ha viatjat recentment a Irlanda va quedar-se molt sorprès quan va visitar un Eurospar i va trobar-se una ampolla de mig litre d’oli d’oliva verge, en un envàs de vidre, per 3,79 €. En total, el litre està per 7,58 €, molt per sota del seu preu a Espanya. La resta de productes eren molt més cars, arribant a pagar 2,5 € per una ampolla d’aigua d’1,5 litres.

 

Per què l’oli d’oliva verge és més barat a Irlanda que a Espanya?

Llavors, per què l’oli d’oliva és molt més barat a Irlanda que a Espanya, quan Espanya és el principal productor mundial d’aquest or líquid?

Fa uns mesos ja va sorgir aquesta pregunta després de saber-se que al nostre país veí, Portugal, l’oli era un 12% més barat que a Espanya tot i que el producte era el mateix. La mateixa ampolla d’oli, la mateixa collita i distribuïda des del mateix centre productor.

En aquella ocasió, la garrafa de 5 litres d’oli d’oliva verge extra estava per 41,95 € a Espanya, mentre que a Portugal, la mateixa garrafa, costava 27,89 €. Segons Cesar Lumbreras, director d’Agropopular, va explicar a la COPE, la diferència de preu es devia, més enllà de la possible especulació dels grans distribuïdors, en l’oferta i la demanda. 

A Portugal, la quantitat d’oli que es ven “és menor que aquí”, un fet que provoca que les compres dels grans distribuïdors durin més als estands. Per aquest motiu, com que el preu de compra va ser més baix, els supermercats poden vendre l’oli més barat.

El mateix passa en el cas d’Irlanda. Els països mediterranis són molt consumidors d’oli d’oliva, però els que queden més al nord no tenen una cultura gastronòmica tan habituada a aquest producte. Això fa que l’oli que compren els grans distribuïdors els duri més temps als estands, ja que a més és un producte que no acostuma a degradar-se fàcilment.

Posant un cas pràctic, però fals, la idea seria la següent. Imaginem que una gran cadena com pot ser Eurospar compra un milió d’ampolles de litre d’oli d’oliva verge per vendre-les a Irlanda i un altre milió per vendre-les a Espanya. La compra es fa el mes de gener, quan tenen un cost fictici de 3 € per ampolla.

Eurospar posa les ampolles a 4 € als seus establiments, tant a Espanya com a Irlanda, però al nostre país s’esgoten i al març ha de comprar un milió d’ampolles mes, que ara ja li costen 4 €. Al maig torna a fer una compra, ara per 5 €; i al juliol una altra, per 6 €. Al setembre, torna a comprar un milió d’ampolles, ja per 7 €, i per tant les col·loquen als estands per 8 € per als consumidors.

Durant tot aquest temps, la mateixa cadena no ha hagut de comprar més oli per a Irlanda, perquè allà es consumeix menys oli d’oliva i encara queden ampolles comprades al gener. Això fa que, mentre que al setembre els supermercats venen les ampolles per 8 € a Espanya (perquè les van comprar per 7 €); a Irlanda encara es venen les ampolles per 4 €, ja que les van comprar al gener per 3 €.

A grans trets, sempre parlant amb dades irreals, aquest seria un dels principals factors que explicaria per què a Espanya l’oli d’oliva està tant car, ja que els preus que arriben al consumidor van més d’acord amb els preus que els distribuïdors paguen pel producte a l’hora d’adquirir-lo, que van pujant per causes com la inflació, la sequera, les males collites i la disminució de l’oferta en contraposició a una demanda que no baixa.

 

Els països productors d’oli, on més puja el preu

La paradoxa dels preus de l’oli d’oliva verge va quedar demostrada amb l’últim informe anual de comerç exterior publicat pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació.

Segons recull ‘elDiario.es’, les exportacions d’oli han baixat a causa de l’augment dels seus preus a tot el continent europeu, però aquests augments han estat més significatius als principals països productors.

On més ha apujat el preu de l’oli d’oliva verge és, precisament, a Portugal, amb un 69%. Grècia (67%) i Espanya (63%) completen aquest podi. A Itàlia, l’altre gran productor d’oli del Mediterrani, els preus han pujat menys (45%), un fet que des del país transalpí expliquen per què la situació de sequera no és tan acusada allà i la collita ha estat millor —mentre que Espanya, el 2023, va tenir el seu pitjor any.

A l’altra banda de la taula hi trobem, precisament Irlanda, on el preu de l’oli només ha pujat un 16% en un any. A Romania la pujada és del 13%, mentre que als Països Baixos és del 18%. Aquests països són territoris on el consum d’oli d’oliva no és tan habitual.

Segons l’Associació Nacional d’Industrials Envasadors i Refinadors d’Oli (Anierac), en un informe recollit per ‘elDiario.es’, entre octubre del 2023 i el gener del 2024 s’han comercialitzat 29,5 milions de litres d’oli d’oliva verge extra i 26,17 milions de litres més de la seva varietat suau. Es tracta d’una caiguda del 25,23% en el primer cas i del 22,05% en el segon respecte del mateix període de l’any anterior.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Aturen el desnonament d’una família que ocupa un pis al barri de Sant Salvador de Tarragona

Notícia següent

La Paeria aprova un punt clau sobre Torre Salses amb l’abandó en el ple de Junts, PP i una edil d’ERC

Notícies relacionades