L’Esbaiola’t tanca amb el 80% de les entrades venudes

L'organització qualifica "d'exitosa" la primera edició del certamen des de l'inici de la pandèmia

Imatge del públic durant l'espectacle 'Encore Plus' de la companyia Toi d'Abord al festival Esbaiola't a Esterri d'Àneu. CEDIDA

L’Esbaiola’t tanca aquest diumenge la seva catorzena edició després de quatre dies en què Esterri d’Àneu (Pallars Sobirà) s’ha tornat a omplir d’espectacles de teatre i circ, a més de tallers i instal·lacions de jocs. L’organització ha qualificat “d’exitosa” l’edició d’enguany, la primera des de l’inici de la pandèmia, i ha indicat que s’han venut el 80% de les entrades. També ha afegit que la situació sanitària i el fet que els 23 espectacles d’enguany fossin de pagament i amb aforament limitat, s’ha traduït amb “menys ambient” de públic als carrers del municipi. De cara l’any vinent, els impulsors del festival esperen poder tornar a oferir una “programació normal” amb propostes gratuïtes i de pagament.

Ha estat la primera edició de l’Esbaiola’t des de l’inici de la pandèmia. Això, després que l’any passat l’organització decidís cancel·lar el certamen degut a la situació sanitària i al confinament del Segrià, ja que el retorn de les entrades al públic d’aquesta comarca va fer inviable la seva celebració.

En total, la catorzena edició ha comptat amb 22 companyies que han ofert 23 propostes: 14 espectacles de teatre, 5 de circ, 3 tallers i 2 instal·lacions de jocs. El codirector del festival, Carles Pijuan, s’ha mostrat “il·lusionat” i ha assegurat que el certament ha superat les expectatives que s’havien marcat, tenint en compte el context de pandèmia en què s’ha celebrat.

Així, l’Esbaiola’t ha venut el 80% de les entrades, unes 10.500. Es tracta d’una xifra alta ja que totes les propostes s’han fet amb aforament controlat, fins i tot les activitats de tallers i de jocs infantils. “És un molt bon nombre d’entrades i està molt per damunt dels límits per considerar que l’edició ha estat exitosa”, afirma Pijuan.

Per contra, l’organització no ha donat una xifra aproximada del nombre de públic que ha passat per Esterri d’Àneu durant aquests quatre dies, però assenyala que l’afluència ha estat menor a les 6.000 persones que visitaven el municipi en anteriors edicions. De fet, Pijuan ha destacat que la situació sanitària i el fet que enguany no hi haguessin espectacles gratuïts al carrer han fet baixar el nombre de visitants. “L’ambient al carrer s’ha notat, la gent no ha vingut a passar el dia si no tenien espectacles programats. Però estem contents perquè no s’han vist aglomeracions i hem pogut complir la normativa sanitària”, argumenta.

El festival ha estat marcat pel context de pandèmia encara que s’ha pogut celebrar tal i com estava previst, ja que no s’ha vist afectat per les mesures anunciades recentment pel Govern. De fet, Pijuan considera que el públic “no ha notat la diferència més enllà d’haver d’anar amb mascareta”. A nivell organitzatiu però, sí que s’ha notat aquesta diferència a l’hora de complir els aforaments, vigilar les entrades i sortides i gestionar els grups bombolla. “Portàvem uns anys que havíem agafat velocitat de creuer i que la maquinària estava engegada i funcionava sola i enguany ha tocat tornar enrere i aprendre coses noves”, explica el coorganitzador.

Pel que fa els objectius de cara l’any vinent, l’Esbaiola’t es proposa “tornar al punt d’inici” i poder reprendre la “programació normal”. “Tornarem a fer propostes gratuïtes i que la gent pugui passejar”, explica Pijuan. També afegeix que volen que el dijous, el primer dia de festival, recuperi pes, després que enguany el gruix de la programació s’ha concentrat a partir de divendres a la tarda i fins diumenge.

El festival va obrir portes dijous amb la proposta de proximitat ‘È cap fàcil ser persones, personetes’, el cabaret pagès de l’Esperanceta de Casa Gassia que interpreta Noemí Busquets, i amb ‘Parasite Circus’ de la companyia francesa Têtes de Mules, un dels espectacles més destacats d’aquesta edició.

Per la seva banda, la companyia la Baldufa, directors artístics de l’Esbaiola’t i Premi Nacional d’Arts Escèniques per a la Infància i la Joventut 2020, han presentat dissabte a la nit ‘Arrivederci, Confetti’, l’adaptació a escenari de l’espectacle ‘Bye bye, Confetti. Es tracta d’una obra on tres pallassos ploren el dol del seu líder, Confetti, mentre reflexionen sobre la democràcia i el poder. “La gent no ha trobat res a faltar i s’ho ha passat molt bé tot i haver vist que és una altra versió”, explica Pijuan, que afegeix que l’adaptació a escenari permet més efectes a nivell d’il·luminació.

Altres de les propostes destacades que s’han pogut veure durant aquests quatre dies han estat ‘La casa del abuelo’ de la companyia La Rous Teatro, Premi Feten 2009 al Millor espectacle infantil, o ‘Esencial’ de Vaiven Circo, un espectacle que parla de transicions, del menys és més. L’Esbaiola’t acomiada aquest vespre l’edició 2021 amb l’espectacle humorístic de circ ‘Absurd’, de la companyia Circ Vermut.