El diputat de Junts per Lleida, Isidre Gavín, ha interpel·lat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, sobre la manca d’inversions i l’endarreriment crònic en les obres de l’eix Pirinenc, una infraestructura clau que uneix les valls de la serralada i que acumula més de 30 anys de promeses incomplertes. En la seva intervenció, Gavín ha recordat que el tram català de l’eix Pirinenc, amb 354 km de Portbou fins a la Ribagorça, encara conserva traçats obsolets.
Gavín ha posat en evidència la falta de manteniment i el ritme lent de les actuacions: “Al tram occidental de l’eix, fa més de 15 anys que es va anunciar el túnel de Perves, concretament l’any 2008. Però, la realitat és que l’última actuació significativa va ser el tram Senterada-Xerallo, i d’això ja fa 25 anys, perquè es va completar el 1999”, ha destacat.
En relació amb els anuncis recents del govern, Gavín ha estat contundent: “El conveni de 260 milions d’euros en 10 anys, amb una inversió de només 26 milions anuals, és del tot insuficient per a un eix de 354 km. Aquesta quantitat només cobreix manteniment mínim i no permet afrontar les transformacions realment necessàries com el port de Perves o el del Cantó. Més projectes transformadors i menys anuncis”.
També ha denunciat la comparació desfavorable amb l’Aragó, on les inversions en autovies són molt més significatives, deixant Catalunya sistemàticament perjudicada en les polítiques d’infraestructures estatals. “Un territori d’una bellesa extraordinària com els Pirineus catalans no pot continuar patint un abandonament estructural. És urgent que es recuperin els projectes que han de transformar aquest eix per garantir connectivitat, seguretat i futur per a aquestes comarques que pateixen despoblament i dificultats d’accés als serveis bàsics”, ha conclòs el diputat.