Per la seva banda, una altra de les integrants de l’entitat, Maria Besora, ha dit que, després de la seva lluita, volien ser les primeres en circular-hi i que aquest ha estat un moment “emocionant” per elles. De fet, aquesta és l’obra més important executada pel Govern en els darrers anys en aquest àmbit territorial i el seu objectiu ha estat el de millorar la connectivitat en aquest punt de l’Alt Urgell i contribuir a millorar les condicions de vida i l’activitat econòmica de la comarca.
El nou túnel té una longitud de gairebé 1,3 quilòmetres i una amplada de 12 metres. Així mateix, s’han executat dues galeries d’evacuació de 425 metres i 370 metres de longitud respectivament, i s’han implantat sortides cada 250 metres. A més de les tasques de perforació i resta de treballs d’obra civil del túnel -impermeabilització i drenatge, revestiment, barreres de formigó, formació de la plataforma i asfaltatge-, cal remarcar el conjunt d’instal·lacions de control i seguretat que s’hi ha implementat.
Fora de la galeria principal, i per facilitar la seguretat i la fluïdesa de la circulació dels vehicles, s’ha eixamplat la carretera d’entre els set i vuit metres amb què comptava fins als deu d’amplada actuals. En alguns trams, això ha comportat la construcció de diversos elements d’obra civil, com ara murs i estructures voladisses. L’actuació també ha inclòs també l’eixamplament d’un túnel preexistent, que ha passat d’una amplada de 6,5 metres a arribar als 11 metres.