Comissariat pedagògic. Conjunció entre agents artístics i educatius és el títol de la XXI Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus, que s’ha celebrat aquest dissabte al matí al Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT). La cita ha reunit una setantena de professionals de l’educació, agents culturals, estudiants universitaris i educadors de museus i espais d’art, i es consolida com un espai anual de reflexió sobre la funció pedagògica en els museus.
La jornada ha ofert quatre xerrades d’experts, durant les quals les persones assistents han debatut i compartit perspectives sobre el comissariat pedagògic des d’una mirada que convida a repensar el museu com un espai dialògic i de negociació cultural, on es fomenta l’aprenentatge compartit, l’esperit crític i la participació ciutadana.
La primera intervenció ha estat a càrrec de Clara Boj, artista, investigadora cultural i docent de la Universitat Politècnica de València, amb la xerrada “Pot una exposició ser més del que és?”. Boj ha proposat ampliar la noció tradicional d’exposició, fent permeable el procés creatiu i implicant el públic en la construcció del relat expositiu.
Tot seguit, Pablo Coca, doctor en Didàctica de l’Educació Artística i professor de la Universitat de Valladolid, ha presentat “Pràctiques curatorials educatives: entre el museu, l’escola i la comunitat”, una reflexió sobre la curadoria com a mediació i com a procés participatiu que vincula institucions culturals i entorns educatius.
El tercer espai l’ha ocupat Quim Packard, artista i gestor cultural, que ha ofert una conferència performativa per recórrer la seva pràctica artística, posant el focus en el llenguatge, l’estructura i la relació de poder inherent al format de conferència.
La cloenda ha anat a càrrec de Sílvia Galí, responsable de l’Àrea d’Educació i Mediació de la Fundació Joan Brossa, que ha reivindicat l’alegria, els espais de gaudi i la creació lliure de coercions en els programes educatius dels museus i centres d’art.
