Els Xiquets de Tarragona presenten el programa de la celebració del seu Centenari: 1926-2026

Aquest 2026 també es commemoren els 50 anys de la creació del grup de Gralles i Timbals dels Xiquets de Tarragona

23 d'abril de 2026 a les 07:52h

Els Xiquets de Tarragona han donat aquest dimarts el tret de sortida a la celebració del seu Centenari, amb un acte de presentació que ha omplert l’Espai Turisme del carrer Major, a pocs metres d’un dels indrets més significatius de la història de la colla i del món casteller en general, la plaça de les Cols.

L’acte ha servit per presentar els eixos principals d’un any commemoratiu que vol destacar els cent anys d’història ininterrompuda de la colla des del 1926 fins a l’actualitat, i la seva vinculació amb la ciutat. Un dels moments culminants de l’acte ha estat sens dubte la presentació de la imatge commemorativa del centenari, creada pel dissenyador vallenc Marc Volpini.

El nou logotip combina les ratlles de la camisa dels Xiquets actuals amb les línies d’una empremta dactilar, en una proposta que aglutina la dimensió col·lectiva i individual del fet casteller. S’hi reflecteixen conceptes com identitat, pertinença o força. “Parla de comunitat, d’identitat i de moltes mans diferents que, juntes, fan possible aixecar castells”, ha explicat Volpini.

Un altre dels elements destacats d’aquesta commemoració presentada aquest dimarts és la caixa de memòria “Xiquets de Tarragona: 1926-2026”, que conté un acurat recull de 100 postals fotogràfiques, una per cada any d’història de la colla.

ACTIVITATS AL LLARG DE L'ANY

Aquest objecte, que aviat estarà a la venda, està pensat com una peça de col·lecció i vol esdevenir un viatge a través dels sentits, la memòria i els sentiments. Tot i que la commemoració del centenari inclourà nombroses sorpreses que encara no s’han desvelat i que s’aniran coneixent a mesura que avanci l’any, en l’acte de presentació ja s’ha avançat una part de l’atapeït calendari d’activitats que es duran a terme durant tot l’any, i que inclou propostes culturals, esportives i festives pensades per a tots els públics.

Entre aquestes activitats no podien faltar els concerts de gralles, en especial perquè, a més de la celebració del centenari de la colla, aquest 2026 també es commemoren els 50 anys de la creació del grup de Gralles i Timbals dels Xiquets de Tarragona.

És per això que se celebraran dos concerts: el primer està previst per al 13 d’agost (plaça dels Sedassos), en el qual participaran les Gralles i Timbals dels Xiquets de Tarragona, acompanyades de les de la Colla Vella dels Xiquets de Valls, Nens del Vendrell i Castellers d’Altafulla. Un segon concert, específicament programat per celebrar el mig segle de les gralles i timbals matalasseres, tindrà lloc el 10 de setembre als Jardins de la Casa Canals.

Altres esdeveniments inclosos en el programa presentat aquest dimarts són una caminada popular per recórrer els cent anys d’història castellera (23 de maig), la conferència “1926–2026, el centenari de la refundació dels Xiquets”, a càrrec de l’historiador Jordi Bertran (3 de juny) o pilars simultanis amb les tres camises que ha vestit l’entitat en aquests 100 anys en espais emblemàtics de la ciutat (2 d’agost).

PROJECTAR-SE AL FUTUR

Durant la presentació, el president dels Xiquets de Tarragona, Melcior Bustos, ha fet un recorregut per l’evolució de la colla, repassant grans fites durant els segles XX i XXI, alhora que ha remarcat la seva capacitat de projecció també cap al futur.

Ha destacat que: “Els aniversaris són una oportunitat, un catalitzador per reivindicar la feina feta i, sobretot, per projectar-nos cap al futur.” L’acte ha començat amb la benvinguda del vicepresident, Oriol Olivé, que ha contextualitzat el naixement de la colla l’any 1926, en plena renaixença castellera, tot reivindicant la continuïtat històrica dels Xiquets de Tarragona com a part essencial del teixit cultural de la ciutat. “Recordar i celebrar la història és també reconèixer-nos a nosaltres mateixos”, ha destacat. 

A la presentació ha assistit també la consellera de Cultura i Festes de l’Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos, qui ha volgut destacar la rellevància del centenari i la importància de la commemoració per la ciutat, tot reafirmant el suport institucional que rep la colla.

També han estat presents en l’acte el diputat provincial de Cultura de la Diputació de Tarragona, Òscar Sánchez; el director dels Serveis Territorials del Departament de Cultura a Tarragona, Ricard Ibarra; el director de Relacions Externes del Port de Tarragona, Joan Basora; així com representants d’altres colles i places del món casteller, forces polítiques i entitats del teixit associatiu local. Amb aquest acte, els Xiquets de Tarragona inicien un any ple d’actes, celebracions i castells, que vol ser un homenatge al passat, però que també mira al futur!