Pere Segura: “La temporada turística d’aquest 2020 ha estat catastròfica”

Entrevista a l'alcalde de Vila-seca

Pere Segura al seu despatx a l’Ajuntament de Vila-seca. JULIO COLLADO

Quina és la situació de la Covid-19 a Vila-seca?

Estem en una situació clarament a la baixa. Les mesures que s’han pres en les últimes setmanes han donat resultat i hem passat d’una situació complicada amb uns 70 contagiats setmanals a tenir-ne només uns 10. Això no vol dir que no hàgim d’estar pendents, perquè és una malaltia molt infecciosa que en el moment que et relaxes tornes a estar en una situació greu. Estem molt contents que les mesures estan donant fruits, que la gent s’està comportant i està fent cas a les limitacions i que els resultats sanitaris van millorant.

Des de l’Ajuntament se segueixen donant ajudes?

I tant. Hi ha ajudes d’emergències socials, d’habitatge i s’estan fent plans d’ocupació. Ja s’han convocat dos plans, en un s’hi ha incorporat unes 30 persones i l’altre està en fase de resolució perquè s’hi incorporin unes altres 30 més o menys. A més, en les pròximes setmanes o mesos s’obrirà una altra convocatòria.

S’han hagut de replantejar projectes i inversions previstes?

És evident que la temporització de les inversions ha passat a un altre escenari. Les prioritats ara són unes altres i, tot i que no s’ha descartat cap inversió estratègica que hi havia pensada, a l’horitzó temporal està molt abans les necessitats que tenim avui en dia d’emergència social.

Quina valoració fa de la temporada turística d’aquest 2020?

Ha estat un estiu totalment atípic i dolentíssim dintre d’una situació anormal. Sempre hem parlat de les dificultats del mercat, que el turisme és un mercat molt madur, que hi ha molta competència, països que cada vegada fan millor la seva feina i tenen preus més econòmics, però sempre ens hem mogut en aquest mar de dificultats. Hi ha hagut temporades turístiques molt bones, algunes que no ho han estat tant, però ningú parlava de zeros absoluts. Un dels imponderables que ningú contemplava era el fet d’una pandèmia i ha passat d’una manera global i afectant a tot. Ha punxat el turisme, que és un sector de sectors, que a més del sector turístic també afecta directament al consum, i als sectors primari i secundari. La temporada turística d’aquest 2020 ha estat catastròfica, però no es pot comparar amb cap altra anterior ni amb la següent.

Molts ajuntaments s’estan replantejant la cavalcada de Reis. En el cas de Vila-seca que es farà?

En el tema de la cavalcada de Reis fa temps que hi treballem i el que hem volgut garantir és mantenir la tradició. La nostra tradició diu que els patges i els reis porten els regals a cada una de les cases de Vila-seca i això ho podrem continuar fent, però pel que fa a la cavalcada s’ha de buscar alguna cosa diferent. No serà una cavalcada, el que farem serà que Ses Majestats passin pels carrers de Vila-seca a través de vehicles d’època perquè tots els nens puguin saludar-los des dels seus balcons i portals, sense que comporti l’acumulació de veïns i veïnes en una mateixa zona o un mateix carrer. Pel que fa als espectacles i discursos es retransmetrà per TAC12 i es podrà veure des de casa.

Fa unes setmanes es va estrenar “vilamarket.cat”, el comerç online del municipi. Com funciona?

Aquesta idea sorgeix de la voluntat de generar eines perquè el comerç local pugui competir amb altres plataformes. El “vilamarket.cat” és com un Amazon d’àmbit local, en el qual els diferents comerços poden posar els seus productes perquè els comprin els ciutadans de Vila-seca i altres indrets i que després pugui ser portat a nivell logístic a les cases. És un projecte que neix amb la voluntat de quedar-se, però sense ometre que hi ha dificultats i que els comerços també s’ho han de sentir seu, volem que hi participin i entri a la seva gestió de funcionament i millora continua.

Fa unes setmanes es va aprovar la nova ordenança que regula la circulació de patinets i bicicletes. Com serà?

És una ordenança que ha estat pactada amb Cambrils i Salou amb la voluntat de donar una cobertura legal i marcar unes pautes d’utilització d’uns mitjans de transport que tenen molt d’èxit i són ecològics, però que per tal com estan dissenyats els entramats urbans generen problemes de pacificació i cohabitació amb els vianants i els vehicles rodats. L’Estat no ha tret cap normativa sobre això i el problema s’anava fent cada vegada més gran, així que els tres municipis hem volgut posar un marc compartit en el qual puguin conviure els diferents fluxos.

Les bicicletes i els patinets elèctrics són un flux de trànsit de 30 quilòmetres per hora, que ha de tenir els seus mitjans de seguretat, que ha d’estar protegit del trànsit rodat, però que a la vegada ha de preservar la integritat dels vianants. Un impacte d’un patinet a 30 km/h en una persona gran que va per la vorera pot ser tan perillós com que a un patinet l’atropelli un cotxe. Per això hem fet unes normatives de convivència amb unes mesures i un reglament de com s’han d’utilitzar i qui pot utilitzar aquests patinets. Reduirem la velocitat a 30 km/h perquè els patinets i les bicicletes vagin més segurs i, per altra banda, això també implica que en un futur s’hagi de replantejar com seran els diferents entramats urbans i com compatibilitzem d’una manera millor aquests fluxos.

Això vol dir que Vila-seca es convertirà en una ciutat 30?

Sí, aquesta ordenança de vehicles de mobilitat personal va associada a la modificació de la velocitat màxima de circulació a la gran majoria dels vials municipals. El 90% dels vials municipals passaran a ser de 30 km/h, excepte els vials de doble carril que serà de 50 km/h. En el cas d’aquests carrers de doble carril normalment tenen associat un carril bici i, per tant, en aquests carrers es pot anar més ràpid i les bicicletes i els patinets poden anar pel seu propi carril, però els carrers urbans que només tenen un carril estaran limitats a 30 km/h.

Vila-seca ja ha decidit si es congelaran o s’augmentaran les taxes i els tributs municipals?

Estem repensant-ho i reflexionant-ho, fent una feina de modernització perquè hi havia moltes ordenances que inclús encara estaven en pessetes i feia 20 o 30 anys que estaven fetes. En aquest sentit s’ha fet una gran feina tècnica per modernitzar-ho. Ara estem en fase d’estudi i reflexió, d’al·legacions dels diferents grups municipals i pròximament ho acabarem de tancar.

Quina valoració fa del FICVI de 2020?

Estic molt content perquè al final el FICVI té diferents vessants. Una és el cinema i la ciutadania des del punt de vista de curtmetratges d’autors que no són famosos i volen treure el cap i generen històries molt intenses que porten a la reflexió, una cosa que per nosaltres és molt important. A la vegada també és un foment i un impuls a la cultura en moments crítics. És un dels festivals que la veritat és que cada any que passa es consolida i estem molt satisfets. Es fa una molt bona feina de selecció i enguany ha sigut tot un èxit perquè molts dels premiats han estat nominats als Goya.

Aquest estiu va entrar en funcionament la nova línia de bus urbà. Com està funcionant?

En el cas de la línia de bus urbà estem molt satisfets, però també és veritat que ha entrat en funcionament un any molt atípic. Quan s’havia d’utilitzar més a l’estiu per donar serveis a molts ciutadans que es volien moure entre La Pineda i Vila-seca hem tingut la crisi de la Covid-19 que ha afectat molt directament al turisme i a les segones residències. Però dins aquesta situació ha funcionat molt bé, hem tingut pràcticament uns 3.000 usuaris al mes en temporada alta. La valoració que en fem és molt positiva pensant sobretot que és un transport que acaba de començar i que té com a valor que homogeneïtza els serveis i els drets a tots els ciutadans dels diferents nuclis de Vila-seca, que això per nosaltres és un fet important.

Fa uns mesos es va anunciar una inversió de 2,5 milions d’euros en diferents projectes a La Pineda. Què s’hi està fent?

S’han anunciat i adjudicat diferents projectes, molts dels quals començaran ja de cara a principis d’any. Al carrer Joaquim Serra es destinaran 900.000 euros a una reforma integral a nivell urbanístic. Al pavelló de La Pineda s’ha canviat el parquet, s’han fet reparacions al sostre i ara hi ha un projecte de reforma de les instal·lacions per valor de 700.000 euros. També s’estan fent obres a nivell viari urbà com les de la plaça de la Cançó Catalana o en diferents cruïlles que costen uns 500.000 euros. S’està fent una inversió important a La Pineda.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Una sanitària pateix una reacció al·lèrgica a la vacuna contra la Covid-19 de Pfizer

Notícia següent

MALES NOTÍCIES: L’Rt segueix pujant fins a l’1,34

Notícies relacionades