La Plataforma d’Usuaris Avant Catalunya assegura que des de fa temps advertia de l’existència de “vibracions anòmales” al tram de via de l’Espluga de Francolí, on s’ha detectat una ruptura a la infraestructura d’alta velocitat. Aquesta incidència ha obligat Adif a limitar la velocitat dels trens a 80 km/h en un tram del recorregut.
Segons el col·lectiu, els usuaris fa “anys” que denuncien les “possibles deficiències estructurals” d’aquest punt de la línia i consideren que l’episodi actual “incrementa la preocupació” entre les persones que utilitzen habitualment el transport públic. Tot i que el Departament de Territori “assegura” que el tram es revisa diàriament, la plataforma afirma que els fets coneguts aquest dilluns “demostren que aquestes inspeccions no són suficients o no estan detectant els problemes reals”.
En un comunicat, els usuaris reclamen una reunió “immediata” amb el Govern i els gestors del servei per “aclarir” l’origen de la ruptura, “revisar l’estat real” de la infraestructura i “establir mesures urgents” que permetin “garantir” la seguretat.
La plataforma també qualifica d’“absolutament inacceptable” la demora de prop de tres hores que van patir alguns combois Avant aquest dilluns. A parer del col·lectiu, aquests retards “evidencien que la infraestructura i la planificació actual no poden absorbir l’escenari excepcional que s’ha generat”.
Entre les demandes concretes, els usuaris reclamen que els quatre trens Avant gratuïts amb parada a Lleida, Camp de Tarragona i Barcelona-Sants —dos per sentit— habilitats per Renfe “no generin retards als serveis actuals”. També demanen substituir els trens S120 (Alvia) pels S106 mentre duri la situació, amb l’objectiu de “millorar la capacitat de forma ràpida”.
A més, la plataforma sol·licita augmentar les freqüències de l’Avant Tortosa i dur a terme una revisió “exhaustiva” del tram entre l’Espluga de Francolí i el Camp de Tarragona.
Finalment, pel que fa a la recomanació de teletreball emesa per Protecció Civil per a aquest dimarts, els usuaris exigeixen que s’estengui a totes les persones usuàries d’Avant que la puguin necessitar.