Nova plataforma digital de l’URV per a artistes i professionals de la cultura

aquesta iniciativa va començar a principis del 2021 i s’hi han organitzat activitats per crear eines útils per al sector artístic i cultural en quatre transicions globals

temps lectura-Temps de lectura: 2 minuts

El sector cultural encara reptes importants arreu d’Europa. La crisi climàtica, les mesures sanitàries i l’era de la comunicació digital han suposat —i suposen— canvis en el consum cultural i en l’estructura del sector.

A més, s’hi afegeixen els desafiaments inherents a les iniciatives culturals: establir estructures humanes funcionals i eficients, crear xarxes entre organitzacions que permetin treballar conjuntament per assolir objectius comuns, dissenyar espais segurs, accessibles i per a tothom, etc.

 

Alhora, cal tenir en compte aquelles qüestions transversals en totes les iniciatives, culturals o no, com fer un ús adequat i estratègic de les xarxes socials o disposar de mecanismes per fer realitat un concepte o una idea.

Per donar resposta a aquestes necessitats, el grup de recerca en comunicació de la URV Asterisc ha llançat, conjuntament amb sis organitzacions europees, una plataforma digital amb set eines gratuïtes per a artistes i persones que treballen en el sector cultural.

 

Aquesta pàgina web és el principal resultat del projecte europeu Inpact (Innovative Partnership for Artistic and Cultural Transition) que s’ha dut a terme a Espanya, França, Itàlia, Grècia, Hongria i Lituània.

Finançat pel programa Erasmus+, aquesta iniciativa va començar a principis del 2021 i s’hi han organitzat activitats per crear eines útils per al sector artístic i cultural en quatre transicions globals: la digital, l’ecològica, la democràtica i la socioeconòmica.

 

“La idea va ser crear i posar a disposició unes eines pràctiques i originals perquè artistes i treballadors i treballadores culturals puguin adaptar-se als nous temps i els resultats han estat millors del que ens esperàvem”, explica Cilia Willem, investigadora del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV i coordinadora del projecte a Catalunya. Els recursos, inicialment disponibles en anglès, s’han traduït a set idiomes, incloent-hi el català.

Les eines elaborades van des d’enquestes per mesurar les empremtes ambientals de les activitats culturals –amb suggeriments per reduir-ne l’impacte— fins a una guia per utilitzar les xarxes socials de manera efectiva i creativa per guanyar visibilitat.

 

També hi ha jocs per estimular la discussió sobre la governança en el sector cultural, històries d’artistes que inspiren a organitzar activitats a l’espai públic, processos per materialitzar idees en realitats i consells per a crear xarxa entre artistes i organitzacions. Finalment, un directori amb més de 50 eines gratuïtes per a artistes independents i creadors de contingut completa el projecte i els ajuda en les seves activitats diàries.

El llançament de la plataforma va tenir lloc el dissabte 26 de novembre al Centre d’Art Cal Massó, a Reus, en un esdeveniment que va incloure el taller “Redacció i Gestió de projectes artístics i culturals”, a càrrec de Nani Blasco, gestor cultural i productor audiovisual. Una sessió de cites ràpides amb els participants amb la intenció de teixir xarxa va concloure la presentació, a la qual van assistir una trentena de persones.