La URV i ACAPPS llancen un curs pioner per millorar l’atenció a l’alumnat amb sordesa a la universitat

La formació s’adreça al professorat i al personal tècnic, de gestió, administració i serveis

03 de desembre de 2025 a les 08:48h
Actualitzat: 03 de desembre de 2025 a les 08:48h

La sordesa no implica dificultats d’aprenentatge, però sí pot generar barreres en el context educatiu si no es tenen en compte les necessitats específiques d’aquest alumnat. Per exemple, a l’hora de prendre apunts, moltes persones amb sordesa necessiten mirar constantment el professorat per llegir els llavis, o bé fixar-se en els subtítols o intèrprets de llengua de signes quan es projecta un vídeo.

Amb l’objectiu de garantir igualtat d’oportunitats a la universitat, l’Associació Catalana de Famílies i Persones amb Sordesa (ACAPPS) i el Servei de Recursos Educatius (SREd) de la URV han creat el curs “Atenció a l’alumnat amb sordesa a la universitat”, una formació de 10 hores que ja està disponible al campus virtual i que es pot replicar en qualsevol universitat que en vulgui fer ús.

La formació s’adreça al professorat i al personal tècnic, de gestió, administració i serveis, i té com a objectiu fomentar l’empatia i el coneixement pràctic per fer les classes realment accessibles. El curs ofereix una visió clara sobre què és la sordesa, els seus diferents tipus, i recull pautes senzilles, recursos i activitats per adaptar tant la docència presencial com l’aula virtual.

Un projecte cocreat amb estudiants i experts

El curs s’ha desenvolupat mitjançant un procés de cocreació amb la participació de 14 estudiants amb sordesa i 33 membres del personal universitari vinculats a l’atenció a la diversitat. La primera edició, adreçada al personal de la URV, està activa fins al 15 de gener, amb 20 docents (PDI) i 14 treballadors del PTGAS inscrits. Una segona edició arribarà durant el segon quadrimestre.

Les universitats que utilitzen Moodle poden importar el curs fàcilment, contactant amb el Servei de Recursos Educatius de la URV. El temari inclou:

  • Activitats interactives per desmuntar estereotips.

  • Eines per entendre els perfils comunicatius de l’estudiantat.

  • Pautes pedagògiques inclusive.

  • Guies per crear materials digitals accessibles.

  • Casos pràctics resolts.

  • Ús de tecnologies de suport com sistemes FM, bucles magnètics o subtitulació.

Tecnologia que ja s’està aplicant

La URV ja ha incorporat noves tecnologies de suport per a estudiants amb sordesa. Durant el curs 2024-25 es va provar un bucle magnètic que amplifica la veu del docent directament als audiòfons o implants coclears; i, en l’àmbit de la salut, un estetoscopi digital adaptat.

Una col·laboració que va més enllà del curs

El projecte és fruit del conveni entre la URV i ACAPPS: la Universitat aporta l’expertesa en formació digital i entorns virtuals, mentre que ACAPPS hi incorpora el seu coneixement especialitzat en l’atenció a persones amb sordesa que es comuniquen oralment.

Arran d’aquesta col·laboració, ja s’està treballant en un pilot per avaluar l’accessibilitat comunicativa a la Facultat de Química.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo
Veure biografia
El més llegit