Torna a Tarragona el cicle de cinema 'Elles Filmen' dedicat enguany a les dones muntadores

L’Antiga Audiència acollirà la 3a edició del certamen, que comptarà amb cinc projeccions entre el 13 d’octubre i el 10 de novembre

03 d'octubre de 2025 a les 19:36h

Tarragona torna a celebrar el cicle de cinema Elles Filmen després de l’èxit de les dues primeres edicions. Enguany, la temàtica gira al voltant de les dones muntadores de la indústria cinematogràfica i, per tant, els metratges projectats comptaran amb muntatge femení. Per la seva tercera edició, el cicle amplia el seu nombre de projeccions a cinc, que se celebraran a l’Antiga Audiència cada dilluns entre el 13 d’octubre i el 10 de novembre, a les 19 hores.

En la roda de premsa de presentació del cicle, celebrada aquest matí de divendres 3 d’octubre, la Consellera de Cultura, Sandra Ramos, ha expressat la seva satisfacció per poder celebrar el certamen un any més: “L’Elles Filmen és una oportunitat ideal per conèixer més tot el procés de creació i producció de les pel·lícules, amb una perspectiva de gènere”. La Consellera ha remarcat que l’objectiu del cicle és “donar veu i visibilitat a les dones que treballen en la indústria del cinema, més enllà de la direcció i l’actuació”.

El film inaugural serà Salve Maria, dirigida per Mar Coll i amb muntatge d’Aina Calleja, que es projectarà el dilluns 13 d’octubre. La pel·lícula, guanyadora d’un Premi Goya, obrirà el certamen amb una de les professionals més destacades del sector. Calleja té una llarga trajectòria com a muntadora i ha rebut nombrosos premis i reconeixements tant a escala nacional com internacional.

La setmana següent, el dilluns 20, es presentarà En construcción (2001), obra de José Luis Guerín. Serà present la seva muntadora, Núria Esquerra, especialista en cinema documental i nominada a un Premi Gaudí.

El cicle continuarà el dia 27 amb No-res, vida i mort d'un espai en tres actes (2013), documental dirigit per Xavier Artigas. El muntatge es de la barcelonina Meritxell Colell, que ha consolidat la seva carrera com a muntadora i directora amb presència al Festival de Cannes i la Berlinale, entre altres.

El novembre, el dilluns 3, es projectarà el film de Cesc Gay Historias para no contar (2022), muntada per Liana Artigal. La muntadora ha estat nominada als Gaudí en dues ocasions.

La cloenda de l’edició, el 10 de novembre, oferirà una projecció especial dedicada a l’efemèride del 90è aniversari de la visita de Federico García Lorca a la ciutat, amb Yerma (1998), dirigida per Pilar Távora.

L’accés a les cinc projeccions serà lliure, fins a completar-se l’aforament del recinte. Tots els metratges seran precedits per entrevistes amb les seves respectives muntadores i els col·loquis els presentarà la investigadora cinematogràfica i Doctora per la Universitat Rovira i Virgili (URV), Neus Sabaté-Barrieras.

Un cartell fet a mida

Com en cada edició, el cartell del certamen també és una obra femenina. Enguany ha estat a càrrec de l’artista Cristina Lavilla. El disseny ret homenatge al fil conductor del cicle: el muntatge. Per això, les cintes de cel·luloide en són les protagonistes. Com relata l’autora, el cartell mostra una hibridació entre el muntatge analògic (amb les cintes de pel·lícula) i l’edició digital.

Cristina Lavilla (Tarragona, 1990). Educadora, collagista i dissenyadora gràfica. Va estudiar el Grau en Belles Arts i el Màster de Professorat a la Universitat de Barcelona i el Postgrau en Disseny Gràfic a IDEP Barcelona.