Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Salou tindrà al març quatre trens de l’R-17 d’enllaç directe amb Barcelona

Gavín insisteix que treballen per "endreçar" el servei ferroviari al Camp de Tarragona

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha insistit que treballen per “endreçar” el mapa ferroviari al Camp de Tarragona arran de la “decepció” que ha suposat no poder millorar el servei amb la nova variant de Vandellòs. Gavín ha recordat que, tot i haver pactat una proposta amb Renfe, “dos dies abans” se’ls va informar que, a criteri d’Adif, no es podia implementar. Això, ha insistit, ha impedit establir millors cadències horàries i ha reduït de quatre a un els serveis Avant entre Terres de l’Ebre i Barcelona. Una de les primeres modificacions a la xarxa es farà a l’estació de Salou-PortAventura. Gavín ha avançat que al març tindrà quatre trens d’enllaç directe cap a Barcelona de l’R-17 –sense transbord a Tarragona.

En una conferència a la Cambra de Tarragona, Gavín ha manifestat que “és impossible d’entendre i acceptar que una inversió de 700 MEUR que passa per un territori no connecti no doni servei”. El representant del Govern ha demanat paciència perquè el projecte del corredor, ha dit, “va per anys i està a mitges encara”. En aquest sentit, ha recordat que la variant s’ha fet en ample ibèric i que Adif tot just ara ha tret a exposició pública la implantació de l’ample internacional entre Castelló i Vandellòs. A més, projectes com el de la nova estació de la Sagrera de Barcelona seran clau, ha precisat, per alleugerir la “saturació” de Sants i permetre que puguin passar-hi més trens.

Crítiques a Renfe per l’Euromed i l’AVLO
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat ha reiterat que el Govern s’oposa al fet que l’Euromed no s’aturi a l’Aldea (Baix Ebre) perquè, segons Renfe, “penalitzaria deu minuts el trajecte entre Barcelona i València”, i que l’AVLO -l’AVE de baix cost- no tingui parada a Camp de Tarragona ni a Lleida “perquè els trens en aquest tipus de serveis han d’anar plens entre Barcelona i Madrid”. Segons Gavín, els arguments de l’operadora ferroviària constaten que prioritza “l’interès comercial per davant de l’interès públic de la ciutadania” i, per contra, el Govern considera que l’alta velocitat de mitjana distància és un servei “d’alt interès públic que cal potenciar”.

L’Avant de Tortosa, amb menys demanda de l’esperada
En el cas de l’Avant de Tortosa i Barcelona, amb un tren diari per sentit, el secretari d’Infraestructures ha admès que, tot i oferir un “temps excel·lent” i “un preu competitiu”, “de moment la demanda no està responent encara com esperàvem o ens hagués agradat”. Gavín ha apuntat, però, que encara hi ha manca d’informació i que aquesta oferta necessita d’un “temps de maduració”. El representant del Govern ha recordat que ells volien quatre trens Avant diaris, però que Adif els limitar a un perquè només quedava un solc disponible a l’estació de Sants.

Complicacions pel tall de l’R4 al Baix Llobregat
Gavín ha avisat també que durant l’estiu hi haurà afectacions “molt importants” a la xarxa ferroviària pel tall de l’R4 de Rodalies per la implementació de l’ample europeu entre Castellbisbal i Martorell. El secretari ha avançat que convocaran una reunió de la comissió d’infraestructures de la Taula Estratègica del Corredor per tal de valorar com es gestionarà el servei. Per al transport de passatgers es preveu habilitar un servei alternatiu per carretera, però en el cas dels trens de mercaderies caldrà fer una selecció dels tipus de tràfics. A uns se’ls permetrà circular en franges molt concretes, mentre la resta hauran de derivar la càrrega en camions. Per aquest motiu, Gavín ha convocat a la trobada els ports de Barcelona i Tarragona, i l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), que es preveu que siguin els principals afectats per les limitacions.

Defensa del tren-tramvia
Durant la conferència, Gavín també ha defensat el projecte del tren tramvia del Camp de Tarragona perquè possibilita disposar de servei ferroviari al centre de les ciutats sense que esdevingui una barrera i possibilita una gran transformació urbana. El secretari ha reiterat que volen definir un equip conjunt amb Adif perquè mentre desmantella la via el Govern pugui “anar creant les condicions per construir la nova infraestructura i guanyar temps”. Territori planteja la possibilitat que hi hagi algun viaducte o alguna infraestructura que sigui aprofitable per al tren-tram.

En qualsevol cas, Gavín ha garantit que no hi ha “cap obstacle tècnic o econòmic” que impedeixi tirar endavant el projecte, pel qual FGC ja ha adjudicat els estudis informatius. Segons els plans de l’executiu, la intenció és que la xarxa ofereixi un servei cada 20 minuts durant la temporada alta i un cada 40 minuts durant la resta de l’any. Gavín ha apuntat també que, “com en el 99,8% del transport públic, aquest tren-tram també serà deficitari”.

Variant interior de mercaderies
Isidre Gavín ha recordat que el Govern té una proposta amb diverses alternatives per a la variant ferroviària de mercaderies per l’interior. “La clau la té Adif perquè és una xarxa d’interès general i és una obligació seva”, ha apuntat. Per la seva banda, la presidenta de la Cambra de Tarragona, Laura Roigé, ha defensat que les mercaderies es desviïn per l’interior, però ha exigit que, fins que això no es concreti, s’agilitzi la implantació del tercer fil ferroviari a la línia de la costa.

L’aeroport i l’autobús

Durant la conferència a la Cambra de Tarragona, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat també ha defensat la implantació de la vinyeta per a les vies d’alta capacitat i l’aposta perquè els plans de futur de l’aeroport del Prat vagin associats als aeroports de Reus i Girona. Per això, ha apuntat Gavín, cal garantir la connexió en alta velocitat amb la capital, tal com es planteja a Reus amb l’estació intermodal al sud de l’aeroport.

El secretari també ha posat en valor la importància d’optimitzar i reforçar les rutes d’autobús interurbà, especialment amb la costa i l’aeroport. L’any passat l’ATM del Camp de Tarragona va moure 21 milions de passatgers. D’aquests, 3 milions corresponen a les línies de bus Exprés. La relació entre Reus i Tarragona va moure gairebé 990.000 usuaris, seguida de la línia El Vendrell-Torredembarra-Tarragona amb prop de 620.000, i la Salou-Reus amb gairebé 555.000.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Els Bombers atenen 17 avisos pel vent, tots a la regió d'emergències de Tarragona

Notícia següent

L’Avant de Tortosa a Barcelona no compleix amb la demanda esperada

Notícies relacionades