Dimarts, 19 de març de 2024
És notícia

Un estudi aposta per refer la zonificació escolar de Tarragona per reduir la segregació

La ciutat és tercera de Catalunya amb els nivells més elevats a primària

Imatge de la presentació de l’estudi impulsat per Xavier Bonal. ACN.
Un estudi elaborat pel catedràtic de sociologia Xavier Bonal a petició de l’Ajuntament de Tarragona posa de manifest l’elevada segregació escolar que hi ha a la ciutat, n’estudia les causes i proposa mesures correctores. Tarragona, de fet, és la tercera de Catalunya amb més segregació a primària i la cinquena a secundària. Per solucionar-ho, Bonal aposta per refer la zonificació escolar de la ciutat, ja que constata que hi ha àrees que tenen sobreoferta de places mentre que altres expulsen alumnes perquè no poden assumir la demanda. El treball, en el qual també hi ha participat Adrián Zancajo, es titula ‘L’escolarització a Tarragona: Diagnòstic i propostes d’equitat educativa’ i s’ha presentat aquest dimecres a la comunitat educativa.
Bonal també insta que els nous alumnes que arriben a la ciutat, i que majoritàriament són estrangers amb rendes baixes, no recaiguin sempre a les mateixes escoles perquè això agreuja la segregació socioeconòmica en determinats barris. L’estudi es fixa en tres indicadors per observar les desigualtats, com són l’alumnat estranger, el de Necessitats Especials de Suport Educatiu (NESE) i el NESE per motius socioeconòmics.

En el cas de Tarragona l’anàlisi posa de manifest que les zones de Sant Salvador i els barris de Ponent tenen uns índex d’immigració a les escoles d’un 25%, mentre que la mitjana de la ciutat és del 10%. També en aquests barris és on es registra una menor mobilitat entre zones. És a dir, els alumnes de les zones més desfavorides van a escoles més properes i, segons Bonal, no per voluntat pròpia, sinó per una mala distribució de les places a la ciutat i perquè no poden accedir a escoles concertades que es trobin en altres llocs.

“Si reduïm la segregació, ningú hi perd”, ha indicat, i ha exposat que està demostrat que en classes on el percentatge d’alumnes amb més necessitats és baix, aquests evolucionen més favorablement que en les aules on n’hi ha molts. Per aquesta raó, l’autor de l’informe ha demanat valentia als polítics per prendre decisions que en alguns casos poden ser controvertides però que són necessàries per a una millor distribució de l’alumnat.

El conseller d’Educació de la ciutat, Manel Castaño, s’ha compromès a impulsar mesures que permetin corregir la situació i ha considerat que és una “oportunitat” poder-ho fer en els propers anys. “Cal fer un canvi radical en la gestió de l’educació, a tots els nivells del municipi”, ha assenyalat.

El conseller d’Educació de la ciutat, Manel Castaño, s’ha compromès a impulsar mesures que permetin corregir la situació i ha considerat que és una “oportunitat” poder-ho fer en els propers anys. “Cal fer un canvi radical en la gestió de l’educació, a tots els nivells del municipi”, ha assenyalat.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Fundación Repsol i el Complex Industrial de Repsol destinaran 15.000 euros a projectes socials a Tarragona

Notícia següent

Acaba amb 33 detinguts l’operació de la Guàrdia Civil contra el tràfic de drogues a diversos punts de l’Estat

Notícies relacionades