A partir del proper dilluns 14 de setembre, entra en vigor a Tarragona el modificatiu de l’ordenança de convivència, que regula la circulació del vehicles de la ciutat. Aquest canvi suposa la reducció del límit de velocitat a 30 km/h, l’actualització de les disposicions sobre la circulació de bicicletes, la introducció d’una regulació per als vehicles de mobilitat personal (VMP) i la revisió de les obligacions de la resta de conductors respecte de les bicicletes i VMP, entre altres.
Amb aquesta nova legislació sobre la velocitat, que té com a objectiu principal situar les persones al centre de la planificació urbana i aconseguir una mobilitat urbana sostenible, més segura i saludable, Tarragona se sumaria a la llarga llista de Ciutats 30, com Barcelona, Madrid, Sevilla, Estocolm, Londres o Berlín.
Beneficis de la limitació
- El principal argument d’aquesta postura és que reduint en 20 quilòmetres la velocitat dels cotxes, les lesions que es podrien patir en un accident serien menys greus.
- Disminuiria el nombre d’atropellaments mortals.
- La situació del trànsit és més tranquil·la i permet una major conciliació amb els vianants i amb altres tipus de vehicles, com les bicicletes o els patinets.
- Disminueix el nivell de soroll, també beneficiós per a la salut.
- Està comprovat que la reducció del trànsit rodat deriva en un descens en picat de la contaminació en els nuclis urbans i redueix en gran mesura l’emissió de gasos nocius.
Quines zones de Tarragona es veuran afectades?
Tot i que a la majoria de carrers de la ciutat el límit estarà als 30 km/h, en alguns la velocitat màxima es veurà reduïda als 10 o 20 km/h. D’altra banda, l’avinguda Països Catalans o el tram central de l’avinguda Roma mantindran els 50 km/h, i la Via Augusta continuarà amb una limitació a 40 km/h.
Per tal d’assegurar el compliment d’aquesta mesura, la Guàrdia Urbana de Tarragona augmentarà els controls de velocitat amb radars mòbils a la ciutat a partir de dilluns, el mateix dia que entri en vigor el nou límit de circulació a 30 km/h.
Arriba el lloguer de patinets a la ciutat
Les modificacions de l’Ordenança de Convivència i Ús dels Espais Públics també contemplen canvis en un tema molt polèmic i fins ara poc regulat: els patinets. A partir de la setmana vinent, obligarà els patinets i les bicicletes a circular per la calçada, de manera que les voreres quedaran alliberades pels vianants.
A més, a l’octubre arribaran a Tarragona els patinets de lloguer. Finalment, seran les empreses Bird, Reby i Buny les que operaran a la ciutat, amb mig miler de patinets cadascuna. S’habilitaran aparcaments en diversos punts de Tarragona, que també podran utilitzar les bicis i els patinets particulars. Aquests hauran de conduir per carril bici, calçada en carrers de 30km/h, àrees de prioritat invertida i àrees de vianants. En aquest darrer cas no poden superar els 6 km/h ni poden aproximar-se a 1,5 metres d’altres vianants ni de la façana. Al carril bici i a la calçada s’estableix per aquests vehicles una velocitat màxima de 25 km/h.