Tarragona

Les raons de Tarragona per apostar per l’estació d’Horta Gran

L’estació intermodal de Vila-seca podria hipotecar tècnicament la d’Horta Gran

El futur ferroviari del Camp de Tarragona ha fet saltar pels aires les relacions dins de l’Àrea Metropolitana. Fins ara, estava previst que l’estació Intermodal se situés a Vila-seca i actualment s’espera la resposta de les al·legacions al seu estudi informatiu. Amb tot, Tarragona considera que la intermodalitat es garantiria millor amb l’estació a Horta Gran, plantejat al Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) que estan treballant.

De fet, l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, va afirmar ahir que la Intermodal de Vila-seca, que gaudeix de cert consens territorial, estaria situada “al mig del no-res” i reproduiria errors com el de l’estació d’alta velocitat. Segons el batlle, “la proposta de l’estació de l’Horta Gran ens alliberaria la Façana Marítima i, a més, permetria tenir una mobilitat intermodal real que uniria autobusos, alta velocitat i rodalies”. El xoc entre Tarragona i Vila-seca va provocar la marxa dels vila-secans dels grups de treball de l’Àrea Metropolitana.

Més viatgers i menys transbords

Des de l’Ajuntament de Tarragona treballen amb la premissa que l’opció d’Horta Gran seria més beneficiosa tant per Tarragona com per tot el territori. Inclús creuen que descongestionaria l’estació de Sants. Realment, els seus tècnics ja van fer al·legacions a la intermodal de Vila-seca perquè ho veuen un perjudici per la ciutat.

Els números són clars. Tarragona rep anualment 2 milions de viatgers de Rodalies, mentre que Vila-seca en rep 350 mil i Reus no arriba al milió. A més, un bon gruix de viatgers que passen per la capital no són residents a la ciutat, un fet que fa que l’actual estació tarragonina ja actuï de certa manera com una intermodal.

A banda de l’evident benefici que comportaria per Tarragona, des de l’Ajuntament estimen que la seva opció també afavoriria el Camp de Tarragona en el seu conjunt. Primer, perquè la possible Intermodal de Vila-seca només acolliria 3 línies de Rodalies de les 6 que passen actualment per Tarragona, mentre que Horta Gran les podria mantenir totes. I, en segon lloc, perquè permetria un accés més directe a la intermodalitat amb l’alta velocitat. Per exemple, amb la de Vila-seca, un reusenc hauria de parar a la intermodal per agafar un tren fins a la Secuita i pujar allí a l’AVE. En canvi, consideren que amb la de Tarragona podria anar directament des de Reus sense fer aquest transbord intermedi.

Una estació urbana

En una línia similar, creuen que el fet de situar l’estació en una zona urbana, donaria un millor servei. Actualment, en un radi d’un quilòmetre i mig de la hipotètica Intermodal de Vila-seca hi viuen poc més d’un miler de persones. Mentre que a Tarragona en són 42.000 i, amb les previsions del POUM, arribarien als 63.000. A més, s’hi situen equipaments que transcendeixen la ciutat com poden ser l’Hospital Joan XXIII, la nova Laboral, la futura Ciutat de la Justícia i el teixit empresarial. Això permetria que a la intermodalitat amb tramvia, renfe o bus s’hi sumés també la bicicleta o el trajecte a peu. Evitant així dependre del cotxe.

Per un altre costat, Tarragona respon a l’argument que la de Vila-seca enllaçaria millor amb l’aeroport de Reus, finalitat inicial per la qual es creava l’estació. Segons els estudis, les diferències no serien substancials, ja que la connexió a través de la T-11 permetria també una arribada certament còmoda amb busos llançadora.

L’estació d’Horta Gran

El pla que plantegen amb la futura estació d’Horta Gran alliberaria la façana marítima optant pel corredor de l’A-7 que ja planteja el Pla Territorial del Camp de Tarragona. Amb tot, podria incorporar també dos baixadors a la URV i a Llevant si hi ha demanda de viatgers. L’entramat que projecten permetria el retorn dels trens de mitjana i llarga distància Tarragona ciutat, aprofitant el nus de Vila-seca (on es vol situar la intermodal).

A banda de la mateixa estació, es preveu una anella ferroviària que permetria aquesta connexió directa amb l’alta velocitat i faria atractiva l’estació tant per tarragonins com pels qui van a buscar l’alta velocitat a Sants des del Garraf o el Penedès. Les aspiracions de Tarragona també van lligades a les mercaderies per l’interior i la seva proposta incorpora un traçat que evitaria que aquestes travessessin Reus, Vila-seca i Tarragona.

De totes maneres, Horta Gran té també alguns inconvenients. En primer lloc, seria una aposta molt més costosa que la Intermodal de Vila-seca. Després, trigaria molts més temps a fer-se efectiva. Finalment, la construcció de la Intermodal de Vila-seca hipotecaria tècnicament la d’Horta Gran, la qual cosa les fa poc compatibles i crea tensió entre municipis. Això es deu al fet que la de Tarragona necessita millores en el nus de Vila-seca, lloc on està prevista la construcció de la Intermodal. Per tant, creuen que la infraestructura vila-secana podria provocar que aquest nus no tingués la versatilitat que necessiten.

Adrià Miró

Graduat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster de Comunicació Política i Social per la Universitat Ramon Llull. Cap de redacció i responsable de continguts polítics.

Missatges recents

Cambrils obre les portes de les llars d’infants

Les llars d’infants de Cambrils obriran les seves portes a totes les famílies que vulguin matricular els seus fills i…

1 minut fa

PortAventura, contra les cordes: Dràstica decisió d’última hora

PortAventura World es troba en una situació molt complicada aquests dies per la convocatòria d'una vaga de treballadors en plena…

27 minuts fa

Sant Jordi 2025 a Terrassa: Tots els detalls

La ciutat de Terrassa viurà enguany una Diada de Sant Jordi especialment vibrant i farcida d’activitats culturals per a tots…

30 minuts fa

Negligència i errors a la Loteria de Nadal: La Justícia confirma 56 premis falsos

La Justícia ha admès errors del Sorteig de la Loteria de Nadal i reconeix que es van cantar malament 56…

54 minuts fa

Sabadell intensifica la neteja dels espais naturals per prevenir els incendis d’estiu

L’Ajuntament de Sabadell ha intensificat les actuacions de manteniment i neteja dels espais naturals del rodal com a mesura preventiva…

1 hora fa

Calafell intensifica la vigilància contra el top manta durant la Setmana Santa

.. La Policia local, tant uniformada com de paisà, controlarà la venda il·legal al carrer, utilitzant totes les eines legals…

2 hores fa

Esta web utiliza cookies.