L’IPHES apropa la prehistòria a nens i joves de centres tutelats de Tarragona i Reus

Un arqueòleg imparteix tallers didàctics sobre evolució humana

Pla detall de mans de joves, amb el polze alçat, que resideixen en centres tutelats de Reus i Tarragona, amb un crani com a material divulgatiu que fan servir en sessions formatives de prehistòria. Imatge publicada el 27 de gener del 2020

L’institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES), vinculat a la Universitat Rovira i Virgili (URV), porta la prehistòria a centres tutelats. Aquestes sessions de reforç, que van començar al novembre i s’allargaran fins a finals de febrer, arriben a més d’una trentena de joves. Apropar la prehistòria a infants i adolescents que viuen en Centres Residencials d’Acció Educativa de Tarragona i Reus (CRAES) és l’objectiu d’aquests tallers i demostracions didàctiques sobre evolució humana que imparteix un arqueòleg de l’IPHES. La iniciativa, s’emmarca en el projecte ‘Extended Learning Time III: Contribuyendo a generar vocaciones científicas en Centros Tutelados’, que lidera el grup de recerca Metodologia de la Recerca Educativa amb Impacte Social (MEDIS) de la URV i en el qual hi pren part, de forma voluntària, personal investigador de la institució i de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ). Així, els joves reben formació de vàries disciplines científiques amb l’objectiu de motivar-los.
“L’objectiu és que passin una bona estona aprenent, enganxar-los una mica a l’estudi i introduir alguns conceptes científics bàsics; volem estimular el seu propi estudi i la seva pròpia carrera”, afirma Miquel Guardiola, l’arqueòleg de l’IPHES que imparteix les sessions. “Sabem que hi anem voluntàriament i ells són nois increïblement agraïts”, afegeix.

En concret, l’IPHES ofereix les sessions ‘Des dels inicis a l’arribada d’Homo Sapiens’, un recorregut per les diferents espècies humanes que ens han precedit; ‘Homo Sapiens: qui som i d’on venim’, on s’explica la història de la nostra espècie, i una visita a aquest centre de recerca, ubicat al campus Sescelades de la URV, a Tarragona.

El projecte ‘Extended Learning Time III: Contribuyendo a generar vocaciones científicas en Centros Tutelados’ pretén apropar la ciència i fomentar la promoció de les vocacions científiques dels infants i adolescents més vulnerables de la societat, infants i adolescents que estan sota tutela i que resideixen en un CRAE.

A banda de l’avaluació de l’impacte del projecte en els diferents infants i adolescents participants, en aquesta ocasió es desenvolupa també un estudi centrat en el capital científic, un nou concepte en l’àmbit de l’’educació STEM que es refereix a totes les habilitats, coneixements, experiències i actituds que cada individu va acumulant al llarg de la seva vida en referència a la ciència.

D’aquesta manera es podrà saber en quina mida aquest projecte del grup MEDIS contribueix a afavorir aquestes capacitats en infants i adolescents en risc d’exclusió social.

Enguany és la tercera edició de l”Extended Learning’. Segons informen fonts de la URV, de les dues primeres edicions es van evidenciar resultats positius com van ser el foment de l’interès cap a la ciència, la creació de noves expectatives acadèmiques i laborals, i el foment de les vocacions científiques. També es va aconseguir ampliar els espais d’aprenentatge i, a la vegada, es va incrementar l’atractiu dels usuaris cap a la ciència. Els resultats de la primera edició del projecte es van publicar el 2019 a la revista ‘Children and Youth Services Review’.

Aquest projecte està finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, entitat que ja va assumir la despesa de les dues primeres edicions.