El president del Port de Tarragona, Santiago Castellà, ha visitat avui les instal·lacions de la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo. El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona ha realitzat la visita acompanyat per l’alcaldessa de Guadalajara, Ana Guarinos, l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban i per responsables de DTL, agent urbanitzador de Ciudad del Transporte – Puerta Centro, espai logístic en el qual es troba la nova terminal intermodal. La visita ha permès per supervisar l’avenç dels treballs, que es troben ja a la seva recta final, amb la col·locació de les diferents vies de ferrocarril.
En aquesta última etapa, els esforços es concentren en la col·locació de vies sobre balast i formigó, així com en la connexió final amb la línia d’Adif, un pas essencial per garantir la integració de la terminal amb la xarxa ferroviària. La terminal tindrà capacitat per gestionar fins a 100.000 contenidors anuals, convertint-se en un punt estratègic per al transport de mercaderies entre el centre peninsular i el Port de Tarragona.
“Aquesta terminal és una oportunitat única para el Port de Tarragona, ja que ens permet posicionar-nos en una ubicació estratègica per al nostre creixement, apropant els nostres molls a una de les localitzacions més dinàmiques del conjunt de l’Estat. Però no només això. I és que la terminal serà també una porta de sortida per a les mercaderies produïdes al centre de la Península, que tindran sortida via els corredors Henares – Mediterrani i els molls tarragonins cap a Europa i la resta del món”, ha ressaltat el president del Port Tarragona, Santiago Castellà.
Així mateix, durant la visita, Santiago Castellà ha destacat la importància d’aquest projecte per a la competitivitat del Port de Tarragona i els seus tràfics. “Aquesta terminal no només millorarà l’eficiència del transport de mercaderies, sinó que també generarà nous llocs de treball i impulsarà els tràfics del Port de Tarragona”, ha afirmat el president de l’APT.
La terminal, situada la Ciudad del Transporte – Puerta Centro, té una ubicació privilegiada, propera a les principals autovies i vies ferroviàries, en facilita l’accés i la connectivitat amb el centre de la Península Ibèrica.
Els representants territorials de Guadalajara i Marchamalo han coincidit a ressaltar els beneficis que la terminal aportarà a ambdues localitats. Per a l’alcaldessa de Guadalajara, Ana Guarinos, la pròxima finalització de les obres de la PortTarragona Terminal és una “excel·lent notícia, ja que el flux de mercaderies i l’obertura de Guadalajara cap al mar Mediterrani que proposa aquesta gran infraestructura logística reforçarà el desenvolupament econòmic de tot el Corredor d’Henares, amb la distribució de mercaderies més competitiva del centre peninsular a través del ferrocarril que, sens dubte, és un gran atractiu per a l’arribada d’empreses”. I afegia: “Esperem que aquesta intermodal es complementi amb la millora d’altres vies de comunicació perquè Guadalajara no freni el seu ritme de locomotora econòmica de tot el Corredor i de la regió”.
Per la seva banda, l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban, ha saludat al nou president de Port Tarragona i ha mostrat la seva alegria pel progrés de les obres, destacant que “dotaran el projecte de Puerto Centro de l’eina que el convertirà en el centre logístic més important del centre de la península Ibèrica, obrint a noves empreses una finestra directa al flux de mercaderies que es mouen des de i cap a l’Orient Mitjà i Àsia. Aquesta visió de futur és la que ens ha impulsat a iniciar ja els tràmits per a duplicar l’actual superfície destinada a naus i indústria productiva d’aquest polígon, cosa que, unida a l’ampliació del Polígon de l’Henares, suposa un futur prometedor per a Marchamalo, Guadalajara i tot el seu entorn”.
ESTAT DE LES OBRES
Les obres de la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo continuen avançant amb múltiples tasques en marxa. Aquesta mateixa setmana es reprendrà el formigonat de la llosa de la plataforma de contenidors i maniobres, que havia estat aturat a causa de les baixes temperatures.
Paral·lelament, es continuen executant els drenatges de la plataforma de vies en balast. El muntatge de la via en balast i dels desviaments interns de la terminal també segueix el seu curs, juntament amb la construcció de murs per contenir els talussos entre els diferents nivells de vies.
També continua la canalització per connectar la comunicació, senyalització i seguretat ferroviària de la terminal amb les estacions de Guadalajara i Yunquera de Henares.
PROJECTE ESTRATÈGIC
La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo és un projecte clau dins de l’estratègia del Port de Tarragona per consolidar-se com a hub logístic de referència al Mediterrani. Amb la seva posada en marxa, es preveu un increment significatiu en el volum de mercaderies gestionades, així com una millora en la connectivitat entre el centre peninsular i els principals ports europeus.
Aquesta nova infraestructura serà un punt estratègic clau per millorar la logística i el transport de mercaderies entre el centre de la península i el Mediterrani, i viceversa. La terminal de 150.000 m² respon a l’aposta del Port de Tarragona pel transport per ferrocarril de càrrega general dins de la seva estratègia de diversificació de tràfics. Un cop en funcionament, la terminal podrà operar trens de 750 metres.
La terminal intermodal compta amb una localització privilegiada, ja que es troba situada a l’àrea d’influència de Madrid i situada al corredor de l’Henares, l’àrea més dinàmica de l’entorn de la capital espanyola, amb més de 6 milions d’habitants en un radi de 60 km.
Les sinergies que es crearan entre el Corredor Mediterrani i el Corredor de Henares facilitaran el trànsit de mercaderies entre la Península i la resta d’Europa, gràcies a la coordinació del Port de Tarragona.
La segona fase d’obres de la terminal es va adjudicar el 2023 a la unió temporal d’empreses (UTE) formada per COMSA, S.A.U. GICSA i ARNO INFRAESTRUCTURAS per un import de 22.069.873,33 € (abans d’impostos). La finalització d’aquesta obra està prevista a finals del primer semestre de 2025.
UNA OBRA AMB FONS EUROPEUS
El projecte compta amb el suport financer de la Unió Europea a través dels fons Next Generation, inclosos en el Pla de Transformació i Resiliència (PERTE). En concret, l’Autoritat Portuària de Tarragona ha rebut 14.273.000 euros per dur a terme aquesta iniciativa. Aquests fons, dissenyats per impulsar la recuperació econòmica dels estats membres de la UE, tenen com a objectiu promoure projectes que afavoreixin la transició ecològica, la transformació digital i la resiliència econòmica, alineant-se amb les prioritats estratègiques de la Unió Europea per a una recuperació sostenible.