Diumenge, 15 de juny de 2025
És notícia

Jordi Collado: “Veiem amb enveja el ‘bicing’ de Reus, el nostre sistema de mobilitat personal està pensat pels turistes”

Avatar photo
Entrevista al portaveu d’En Comú Podem a l’Ajuntament de Tarragona, Jordi Collado
jordi collado
Foto: Sergio Lahoz Dorante

Després d’un anterior mandat marcat per polèmiques internes, En Comú Podem ha superat dos anys amb una unitat sense fisures al si del grup municipal i amb la mà estesa al govern de Viñuales. Tot i haver aprovat els dos pressupostos, el seu portaveu, Jordi Collado, descarta l’opció de governar amb els socialistes perquè no comparteixen projecte de ciutat. A més, al llarg del mandat han adoptat una posició de major confrontació amb el govern en qüestions com el contracte de la brossa, l’arribada de la universitat EUSES a la Tabacalera o l’urbanisme. Entrevistem Jordi Collado per fer balanç d’aquests dos anys de mandat.  

 

Quina valoració feu dels dos anys del govern?
És un govern que sobreviu. A vegades, diem que s’assembla al pam a pam. Hi ha uns cartells i tothom té certes expectatives, però, un cop passa, no han succeït gaires coses. La sensació és de calma chicha. Hi ha molts anuncis, però es veuen poques concrecions. Hi falta rumb ideològic.

 

En alguna roda de premsa has dit que cada vegada esteu més allunyats d’aquest govern. Per què?
Perquè les apostes fortes que estan fent tenen a veure poc amb el que ideològicament representem. Se la juguen tot a grans projectes i apunten a un model desarrollista. Quins són els grans projectes? Un tecnoparc al Francolí d’aquí a 30 anys? No ens representa. D’altra banda, apostes com la redefinició dels carrils bici també n’és un exemple. Som l’única ciutat europea que retirarem un carril bici el 2025 i alhora en posarem un altre al carrer del costat. No hi ha una perspectiva de mobilitat sostenible i hauria de ser clau. Veiem amb enveja com arrenca La Ganxeta a Reus, un sistema de ‘bicing’ que funciona com un tiro. Mentrestant, nosaltres tenim un sistema de mobilitat personal que es talla al pont del Francolí i està pensat pels turistes.

 

Però han aprovat dos pressupostos amb ells.
Ens hem hagut de posar molt durs per tancar acords en habitatge. L’embranzida inicial del primer acord ens va permetre fer avenços en les nostres línies i en el segon vam avançar en altres temes. Però veiem com els costa concretar…

 

Hi ha grups a l’oposició que els acusen de ser la crossa del govern. S’han fet valer prou els vots?
No érem necessaris per aprovar-los i ens hem fet importants. Hi ha forces que han aprovat pressupostos per dos carrils bici mentre li’n treien l’altre. Nosaltres aconseguim polítiques d’habitatge increïbles. Per exemple, hem aconseguit vendre el solar de l’Arrabassada. Passar de 70 pisos a principi de mandat a 450 construïts o comprats per l’Ajuntament és en part perquè hi hem posat la banya. Seria molt més còmode estar a la terrassa de la Penya Barcelonista fent canyes i cafès, però hem decidit treballar molt. Sabem que políticament el nostre desgast serà superior, però la nostra no és una perspectiva electoral.

 

“Hi ha qui ha aprovat pressupostos per dos carrils bici mentre li’n treien l’altre. Nosaltres aconseguim polítiques d’habitatge increïbles”

 

S’ha avançat prou en habitatge?
No. Nosaltres faríem moltes més coses. Que no hi hagi una regidoria d’habitatge és una mancança clara. Que no hi hagi una oficina d’Ofideute que permeti gestionar la situació de morositat d’alguns inquilins i protegir alguns llogaters també és un error. Tampoc estem fent prou en el sensellarisme, l’infrahabitatge o el xabolisme. Tot i això, estem aturant nous lloguers de pisos turístics, hem avançat en la regulació i el mes de juliol es faran realitat dues places d’inspectors per pisos turístics. Hem avançat, però nosaltres faríem molt més.

 

Aleshores, per què no acceptarien entrar en un govern amb el PSC portant la regidoria d’habitatge?
El problema del PSC és que et fa la cobra cada vegada que pot. Quan entres en un govern et lligues a un projecte de ciutat i nosaltres no l’hem vist. Si agafem habitatge, què passa amb la resta? Tindria poc sentit que critiquem el model de POUM i estiguéssim dins del govern. Si no compartim el model de ciutat, és complicat. A més, mai se’ns ha fet una proposta formal d’entrar al govern.

 

L’alcalde diu que els va asseure al seu despatx i els hi va proposar.
Ens vam asseure un sol dia i ens va oferir si volíem entrar al govern. Aleshores, vam preguntar: per fer què? I no va concretar. No hi ha hagut cap proposta formal. Nosaltres entenem que quan negocies entrar al govern no negocies cadires, sinó un pla d’acció municipal.

 

“Tindria poc sentit criticar el model de ciutat del PSC i estar en el govern”

 

La intenció del POUM és teixir un consens ampli. Quins punts són claus perquè En Comú Podem hi sigui?
Nosaltres creiem en una ciutat policèntrica, on cada veí té els serveis necessaris. La clau són els serveis. L’urbanisme ja s’ha demostrat que no resol res per se. No va resoldre res el Fòrum de Barcelona, on continuen havent-hi les diferències econòmiques més importants de la ciutat. També ho vam viure al pla integral de Campclar. Vam fer una rambla estupenda, però continua sent el barri amb l’índex de pobresa més alt de Tarragona.

Si volem parlar de regeneració urbana, parlem de reorganitzar i d’omplir. Hem de convertir la T-11 en un carrer i trencar la frontera. La ciutat està plena de cicatrius per les infraestructures. Està pensada per l’economia i els cotxes. De moment, ens hem posat d’acord amb el govern per cobrir l’A-7 entre el carrer Rovira i Virgili i l’N-240.

 

Un dels punts que es debat és Mas d’en Sorder.
Té sentit? És un altre pelotazo econòmic. El POUM que plantegen ERC i PSC és un POUM de pelotazos. Un pelotazo per Exolum, que hi construirà hotels, o el del Port, que es quedarà la Laboral, tancant un dels centres de formació de referència i un entorn que hauria de ser un espai de memòria històrica. A més, el trasllat de la Laboral el pagaran la Generalitat i els nous veïns. Quants veïns més posaran en aquest barri? Què vol dir el regidor d’Urbanisme quan assegura que s’han acabat els edificis de cinc pisos? Vol que siguem Gavà? Sempre apunten a la mateixa direcció. Uns fan negocis i els altres els hi paguem.

 

Quan va haver-hi la disputa entre la intermodal d’Horta Gran i Vila-seca, ECP va ser l’únic partit que se’n va desmarcar. Com encaren el debat?
La manera d’apropar l’alta velocitat a Tarragona és la línia Reus-Roda. Podríem estar en vuit minuts. No és un problema d’infraestructura, sinó de serveis. La intermodal de Vila-seca és un pelotazo per l’Ajuntament. Allà hi posaran un desenvolupament urbanístic amb un centre comercial. Està bé, però diguem-li a la gent el que és. La intermodal està pensada per l’aeroport, no pels ciutadans. El pecat original està en l’estació del Camp, però quin sentit té fer dues estacions més? Haurem de pensar tres vegades abans d’agafar el tren. Si vaig cap a València i Tortosa aniré a Vila-seca, si vaig cap a Barcelona a Tarragona i si vaig a Madrid a l’estació del Camp. És una quimera.

 

“El pla d’ordenació urbana del PSC i ERC és un pla de pelotazos”

 

L’Ajuntament de Tarragona ha fet al·legacions a la intermodal de Vila-seca perquè senten que perjudica la ciutat.
El Partit Socialista, amb el ministre Puente i la consellera Paneque, intentarà salvar el cul a l’alcalde. Vam acceptar presentar les al·legacions a la intermodal perquè es feia des d’una perspectiva de la negociació. El que hem vist és que hi ha un conflicte on tothom es fa el màrtir i ningú pensa en la ciutadania. Parlem d’infraestructures del 2030, però no sabem on està el servei de rodalies. No es creu ningú tres estacions d’alta velocitat.

 

Quan parlàvem amb l’alcalde de consorci i biblioteca provincial, apel·lava a les gestions de Jordi Collado amb el ministre Ernest Urtasun. Serà clau per desencallar-ho?
Hem treballat amb el ministeri de Cultura aquests dos projectes. La complicació és que no hi ha pressupostos a l’Estat i així són difícils les inversions. A més, qualsevol consorci passa pel ministeri d’Hisenda, en mans d’una baronessa socialista. Em nego a tenir un consorci sense pressupost. M’agrada que l’alcalde ens posi el focus, perquè demostra que tenim capacitat d’influència, però l’ens que vicepresideix l’alcalde diu que no hi entrarà. El consorci no és només per Tarragona, sinó per Constantí, Altafulla, Roda… Hem parlat amb ells? El front comú no es fa des de la plaça de la Font.

 

I la biblioteca?
Qui prioritza les inversions a Catalunya és la Generalitat. Qui convoca la comissió tripartida de biblioteques és la Generalitat i no ha convocat ni una sola reunió des que va entrar. Em fa la sensació que l’alcalde no ens assenyala com a solucionadors, sinó que veu que els seus no li fan tot el cas que voldria i vol repartir responsabilitats. Estem compromesos amb què la biblioteca vagi a la Tabacalera i amb el consorci.

 

“Parlem d’infraestructures del 2030, però no sabem on està el servei de rodalies”

 

A la Tabacalera hi anirà la universitat EUSES amb els estudis de CAFE. Per què ECP s’hi va oposar?
Defensem la universitat pública i EUSES és un centre privat on es paga el triple de matrícula. A més, se li regala l’edifici durant 20 anys pel fet de realitzar només unes inversions. Això no s’ha fet amb cap altre equipament a la ciutat. Si parlem d’EUSES, es tracta d’un operador que ha guanyat molt terreny a l’Ebre i a Girona tenint en nòmina excàrrecs polítics. És un error. Ho posem a un lloc sense equipaments esportius disponibles ni mobilitat assegurada.

D’altra banda, ningú es creu que faran només el grau de CAFE. La pregunta és si ens trobarem una empresa privada fent cicles formatius i fent la competència a l’institut Cal·lípolis.

 

L’embolic de la brossa també ha marcat la primera part del mandat. Què hauríeu fet diferent?
Cada decisió que ha pres el govern ha sigut en contra de la nostra posició. Nosaltres no hauríem tret el concurs de juliol del 2023 perquè no estava madur. L’havia fet Esquerra i li havien afegit els canvis que havien ensenyat les empreses sense valorar la internalització del servei. Apostar per Sirusa era la millor opció. A més, l’ansietat de l’alcalde li ha guanyat la partida. Amb la primera resolució del Tribunal de Contractació vam proposar demanar un aclariment, però els havia passat el temps i no ho van fer. Realment, em costa de creure que els passés temps. Aleshores els vam dir que havien de tornar a reunir la taula i tampoc ho van fer.

 

“Cada decisió que s’ha pres sobre la brossa ha sigut en contra de la nostra posició”

 

El govern recalca que hi ha consens tècnic amb totes les passes que s’han donat.  
Que això és una qüestió tècnica és la mentida més grossa que s’ha explicat sobre la brossa. Hem vist a tècnics de molt alt rang canviar tres vegades d’opinió en una mateixa reunió segons les indicacions del polític de torn. Els tècnics encaren les solucions cap on les encara el polític. La gent del carrer està farta d’aquesta situació, portem dos governs que no ho solucionen.

Hem presentat informes tècnics amb altres posicions i l’alcalde ens va dir que ens guiaven interessos propis. Em fa la sensació que hi ha massa càlculs. Nosaltres som clars: tanquem el concurs, replantegem la continuïtat del servei renegociant-la i iniciem un procés d’internalització. Externalitzar el servei a una empresa que cotitza a l’IBEX35 és posar-se en mans de gent molt perillosa.  

 

La consellera Elvira Vidal ha marxat del grup de Junts i passa a ser no adscrita. De cara a aquests dos anys, estaran en majories fonamentades en el seu vot?
Depèn si Junts la declara trànsfuga.  

 

Si la declaren, no estaran en cap acord amb ella?
No és que no puguem estar, sinó que el govern tampoc hi pot estar. És una qüestió del pacte antitransfuguisme. 

 

 

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Ferran acull una xerrada sobre el Pla d’Autoprotecció de la presa del Riu

Notícia següent

Mor Brian Wilson, el geni creatiu dels Beach Boys, als 82 anys

Notícies relacionades