Laura Castel: “Nosaltres apostem pel turisme sostenible”

Laura Castel, consellera de Turisme a l'Ajuntament de Tarragona. CEDIDA

Quin balanç fa d’aquests mesos de govern?

Han estat molt intensos, amb jornades laborals de 10 o 12 hores diàries. El fet de compatibilitzar dos càrrecs té aquestes coses. Però només amb la feina de l’Ajuntament amb carteres bastant potents com Contractació, Desenvolupament Econòmic i Turisme el balanç és de molta feina i dedicació, però també de molta satisfacció. A partir d’ara començarem a veure el desplegament de tot i intentarem començar a portar a terme els nostres projectes.

Un dels projectes més rellevants que tiraran endavant serà el del Banc d’Espanya. En quina situació es troba?

S’han fet els treballs previs de neteja dels espais i ara ja està perfectament desratitzat, desinsectat i net de tota la runa i les coses que s’han anat acumulant perquè no s’utilitzava. Hem signat un conveni amb la URV perquè ens cedeixi uns espais per poder utilitzar-los utilitzar i elaborar conjuntament el que serà el projecte definitiu, amb consonància que esdevingui un espai que realment sigui útil al que després hagi d’anar.

Com serà aquest projecte?

De moment hi ha un avantprojecte molt atractiu que van fer els arquitectes, però està subjecte a canvis. Depèn del que els quatre instituts de recerca i la URV traslladin al museòleg i del que el museòleg li traslladi als arquitectes perquè al final acabin fent que aquell espai sigui útil, de cocreació i obert a la ciutadania. Una cosa és l’avantprojecte inicial que hi havia i l’altre el que acabarà sent i que s’acabarà de definir en els pròxims mesos.

Un altre projecte que s’ha presentat és la construcció un centre de recepció de visitants a la plaça del Pallol.

Sí, el Porta Tàrraco. Prèviament s’han de fer les actuacions a Ca l’Agapito amb l’1,5% cultural. Ara està apuntalat perquè l’edifici s’obre i, si no es fessin aquestes actuacions prèvies, podria suposar un patiment de l’edifici encara pitjor. Per tant, concatenarem una cosa amb l’altra.

Fa unes setmanes van assistir a Fitur. Com va anar?

Molt bé. Ens vam reunir amb l’Organització Mundial del Turisme i els hi vam presentar la nostra voluntat de ser candidats a adherir-nos a l’organització. Ja hem presentat la sol·licitud d’adhesió i segurament al mes de maig o juny es produirà una junta que decidirà l’adhesió dels candidats. Entrar-hi serà una gran fita perquè ens permetrà establir una xarxa de contactes.

A més, a Fitur també vam renovar el conveni amb Renfe i vaig aprofitar per queixar-me que l’AVLO no pari a Tarragona. En total vam fer unes 25 reunions aproximadament, però si hagués de fer un balanç general, diria que ha estat molt positiu i que van ser unes reunions que aniran donant els seus fruits al llarg de l’any.

Creu que s’està aprofitant tot el potencial turístic que té Tarragona?

No. Tothom té aquesta sensació que Tarragona té un enorme potencial, la gent s’enamora de la ciutat quan hi ve, però sembla ser la gran desconeguda. La gent de Barcelona, l’àrea metropolitana, Girona o Lleida no té Tarragona com a lloc per anar a passar-hi uns dies. En canvi anar a Girona o a les Terres de l’Ebre es veu més normal. Tarragona encara no està al mapa dels objectius de molta gent i el nostre posicionament és intentar donar-li aquest impuls definitiu.

Quines iniciatives de promoció del turisme duran a terme?

La idea era promocionar a nivell intern. De fet, molts dels “fam trips” que es fan van focalitzats al mercat del sud de França o Itàlia. En aquests tres mesos que falten per cobrir la gerència, que serà la que imprimirà els passos a seguir, intentarem anar fent el que ja es feia. Volem posicionar Tarragona al mapa en la mesura del possible i aprofitar la nostra capacitat, inclús des del Patronat de la Diputació  i també de la Generalitat.

Pel que fa a una iniciativa més concreta, una de les que hem iniciat és formar part de la ruta EuroVelo i fomentar el cicloturisme. Som una de les ciutats que més càmpings urbans té i seria fantàstic connectar els càmpings amb els monuments de manera que també poguessis visitar la ciutat en bicicleta. Nosaltres apostem pel turisme sostenible i aquesta seria una de les accions que s’estan duent a terme. Crec que s’està negociant des de Territori la cessió de part de l’N-340 perquè es pugui establir aquesta part pels ciclistes.

L’any passat van augmentar el nombre de creueristes i l’estada mitjana a la ciutat. Confien en seguir en la mateixa línia aquest 2020?

Sí, la veritat és que hi confiem.

Tenen alguna iniciativa per atraure els turistes als barris o a altres punts menys concorreguts?

Aquesta seria la idea. Hi ha un projecte de fer tot un circuit que s’iniciaria per la Porta Tàrraco i visitaria tota una sèrie de monuments. També és cert que s’ha d’intentar ampliar això a altres zones de les ciutats on també hi ha monuments i fer que no hi hagi aquesta càrrega de ciutat en una zona molt concreta. Però a vegades els turistes fan el que volen i segueixin els seus itineraris.

Estem esperant que Eurecat ens doni l’estudi de càrrega de ciutat que és el que realment estudia per on passen totes les persones que visiten bàsicament la Part Alta. Això ens donarà una mica de pautes de com actuar per estirar la gent i que no sempre vagi als mateixos llocs. A partir d’aquí s’ha d’intentar que vagin a més llocs i vegin la Colònia, el Teatre o la Necròpolis i si anessin als barris molt millor. Però crec que amb els mitjans que tenim hem d’anar a poc a poc i pas a pas.

Més enllà del seu càrrec com a consellera també és senadora. Com ho compagina?

Amb jornades de 12 hores perquè només amb la feina de l’Ajuntament tinc una feinada de por. Intento arribar a tot arreu, no sé si ho faig bé o no, però la voluntat és posar-hi el màxim esforç.

Per acabar, quin és el seu racó preferit de Tarragona?

Tot el que seria la part del Miracle o el Balcó del Mediterrani són llocs que quan passes per allà tens aquella sensació d’oxigen, de vida i d’energia que és meravellosa. Aquella llum que Tarragona té allà no està enlloc. Aquests llocs podrien ser els meus preferits.