Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Juli Vilaplana: “No sé si el comerç de tot l’any aguantaria sense les vendes de l’estiu”

Avatar photo

President de l'Associació 365 dies Salou Vila Comercial

-Es podria dir que l’associació és atípica, en quin sentit?
Sí, molt atípica perquè som comerciants i empresaris. Dintre del volum de l’entitat, no només hi ha comerç sinó moltes altres coses. Quan l’associació va néixer, no li vam negar l’entrada a ningú que volgués col·laborar en la dinamització del teixit associatiu de Salou. Llavors, tenim gent que, a priori, no li hauria de treure una utilitat molt directa al fet de ser associat perquè tenim advocats, dentistes, etc. Aquesta gent no és del comerç típic directe, que és qui pot treure més benefici de l’associació, però ha entès que és molt important donar suport al teixit social d’una ciutat perquè si aquest acaba morint, ho perdrem tot. A més, tenim una cosa molt curiosa i és que els nous comerços confien en nosaltres i busquen com els podem beneficiar, però els de tota la vida segueixen sense confiar en l’associació. El teixit comercial el formem entre tots, estiguem o no dins de l’associació.

-Com ha anat aquesta campanya de Nadal?
Jo et puc fer la valoració de la part del comerç, que inclou hostaleria i comerç. La gent d’hostaleria et dirà que la campanya bé i, possiblement, millor que l’any passat. En canvi, la campanya pel comerç ha estat igual o una mica inferior que l’any passat. A més, a Salou hem de fer dues distincions molt importants: comerç a l’estiu i comerç a l’hivern. Jo no sé si el comerç de tot l’any aguantaria sense les vendes de l’estiu.

-A Salou compra més gent del municipi o més gent de fora?
Es dóna la curiositat que, des de les botigues, ens comenten que ve molta gent de fora de Salou a comprar als nostres comerços. Ens costa molt que la gent del municipi confiï en el nostre comerç per diverses raons. Primer, per la competència que avui en dia significa Internet i perquè la gent s’està acostumant a comprar, sobretot en el món del tèxtil, a low cost a través de rebaixes continuades i rebaixes encobertes. Llavors el petit comerç no pot lluitar contra les multinacionals perquè no tenen la mateixa fortalesa econòmica per estar venent low cost durant tot l’any. Segon, a Salou tenim un altre tema i és la dispersió, no tenim una concentració de botigues i això provoca que no es transiti. Les compres disminueixen a les ciutats en les quals no es transita i no es passeja a peu, i a Salou li passa això perquè en l’àmbit urbanístic ha quedat una ciutat en la qual s’utilitza molt el cotxe i no es passeja.

A nosaltres ens sembla molt curiós que ens sentim més valorats per la gent de fora del municipi i això potser es deu a un desconeixement de la gent de Salou, que no sap què té el municipi; crec que el comerç salouenc pateix una desconeixença. També crec que la gent de Salou no sap el que passaria si el comerç desapareixes perquè el municipi es convertiria en una ciutat en la qual no es podria sortir al carrer a partir de les sis de la tarda.

-Un altre problema podria ser la proximitat de nuclis comercials tan potents com Tarragona i Reus?
Sí, perquè tenir altres nuclis que comercialment són importants com Tarragona i Reus significa una competència per a nosaltres. Molts cops competim a base de diferenciació i donant un servei que no es dóna a cap altre lloc. Per exemple, a les grans cadenes no et deixen que t’emportis la roba a casa per provar-te-la; ni tenen la confiança de saber quan a tu t’agrada un producte, trucar-te i dir-te que ha arribat una cosa del teu estil.

-Quins objectius té l’associació per aquest any 2019?
Primer de tot, seguir afavorint i recolzant les iniciatives de promoció que es duen a terme durant la temporada baixa perquè creiem que la gent de fora reforça el teixit comercial perquè quan ells venen a Salou, gasten. La temporada alta ja funciona al municipi, però ens interessa promocionar la temporada baixa.

En segon lloc, tenim l’objectiu de fer créixer l’associació perquè com més gent som, més coses se’ns permeten fer i podríem exigir més a les institucions; tindríem més força. Nosaltres volem intentar involucrar el màxim volum de gent perquè, tenint en compte les llicències comercials que hi ha a Salou, és una vergonya la poca gent que s’implica amb l’entitat. Em sap molt de greu que hi hagi tan poca gent que ens faci costat i tampoc ho acabo d’entendre perquè tots tenim els mateixos problemes. Estem en un moment que hem de recolzar-nos entre tots perquè si no correm el perill de desaparèixer.

-Quines campanyes es duran a terme durant el 2019?
Nosaltres duem a terme 3 tipus de campanyes. Unes són les de fidelització, que repetim any rere any i que estan dedicades a un sector específic (restauració, alimentació, estètica i perruqueria…). Aquestes campanyes busquen premiar la fidelitat del nostre client i promocionar sectors concrets de l’associació perquè, com he comentat abans, tenim molts tipus de negoci diferents. L’altre tipus són les campanyes de promoció del comerç en general com el Nadal o el Black Friday, per posar dos exemples. I les últimes campanyes que fem són de l’Ajuntament de Salou i nosaltres hi col·laborem; també són de comerç en general.

A més, últimament, des de l’associació estem treballant en la promoció turística del municipi perquè feia temps que demanàvem la dinamització dels caps de setmana en temporada baixa. Creiem que hi ha un teixit comercial obert tot l’any i que s’ha de donar suport. En el 2018 vam treballar amb el Patronat de Turisme en 4 caps de setmana i, encara que no tenim les dades, van ajudar a donar-li un cop de mà al sector dels apartaments perquè vam detectar que hi havia lloguers d’apartaments que estaven oberts durant tot l’any.

-Per acabar, creu que la desestacionalització del turisme és possible a Salou?
Sí, però hem de començar a promocionar caps de setmana on tinguem esdeveniments com el Cós Blanc, que és el que tenim més a prop. Hem d’intentar estirar la temporada pel principi i pel final; però no és factible començar pel mes de febrer, sinó que s’ha d’anar allargant la temporada a partir de les dues puntes (inici i final) i potser en un moment donat podrem unificar-les. Jo crec que fer un plantejament més enllà d’allargar la temporada començant pel principi i pel final no és factible i és complicat. Aquest any 2018 vam fer el festival de les cometes a principis de novembre i l’afluència de turisme i les dades d’ocupació van ser molt bones. Aquest festival ens ha permès allargar una mica la temporada perquè en anys anteriors, la temporada s’acabava a finals d’octubre.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Anna Saperas, directora del Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus: “Faig una crida als catalanoparlants perquè no canviïn de llengua si no és estrictament necessari”

Notícia següent

Sor Lucía Caram donarà una conferència sobre la solidaritat i el compromís a Llorenç del Penedès

Notícies relacionades