Els dubtes de les autoescoles a Tarragona

Les autoescoles exigeixen uns protocols clars i que no s'aturin els exàmens el mes d'agost

La decisió de les autoescoles de Tarragona de mantenir la persiana abaixada malgrat entrar a la fase 2 ha generat més “incertesa” a la resta de regions. A l’Alt Pirineu, ho decidiran aquest divendres en assemblea. En canvi, a les comarques de Girona i la Catalunya Central, que podrien entrar a la mateixa fase una setmana després, les autoescoles segueixen per ara amb la intenció de reprendre l’activitat un cop avancin un pas més en la desescalada. Exigeixen, però, uns protocols clars i que es puguin fer exàmens al mes d’agost. Per ara, es preparen reduint l’aforament de les classes, o planificant com serà la conducció amb alumnes. Les mascaretes i els estris de desinfecció seran el seu nou dia a dia.

Després que l’Associació d’Autoescoles de Tarragona s’hagi decantat per no obrir en considerar que no els surt a compte degut a la davallada dels exàmens, a l’Alt Pirineu, que podria entrar també dilluns 25 a la fase 2, ho decidiran aquest divendres en assemblea.

La Direcció General de Trànsit (DGT) ha notificat a l’Associació d’Autoescoles de Lleida que només comptarà amb tres examinadors per la totalitat de la demarcació. Com a passat a Tarragona, el sector denuncia que no els surt a compte perquè no podran portar prou alumnes a examen. Aquests examinadors podran fer solament 30 proves diàries. Aquesta situació s’agreuja encara més a l’Alt Pirineu (La Seu d’Urgell i La Pobla de Segur), on en una jornada de 5 hores, un mateix examinador hauria de fer els exàmens de teòrica, circulació i pista.

Algunes autoescoles com l’Autoescola Pallars, amb centres al Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Val d’Aran i Alta Ribagorça, ja han anunciat que no obriran dilluns.

La incertesa de Girona i la Catalunya Central

Les agrupacions d’autoescoles de Girona i la Catalunya Central confiaven en el fet que anar per darrere de Tarragona “els resolgués dubtes”. Saber que no serà així, els ha generat més “incertesa”, ja que, a deu dies de la probable represa de l’activitat, encara tenen molts interrogants sense resposta.

Es queixen que no els han informat dels protocols de seguretat i reclamen a la Prefectura de Trànsit que a l’agost no aturi els exàmens. “Nosaltres ja els hem fet aquests mesos d’aturada”, afirma el president de l’Associació d’Autoescoles de Girona, Joan Sala. A Manresa, el delegat de la Federació d’Autoescoles de Barcelona, Francesc Gallego, es mostra més confiat. “La DGT diu que està negociant amb els examinadors i sembla que hi ha predisposició”, diu.

Menys examinadors

Segons l’Associació d’Autoescoles de Tarragona, no els surt a compte obrir en fase 2 perquè només es faran el 25% dels exàmens. A Girona, en canvi, l’Associació d’Autoescoles de comarques gironines es decanta per mantenir la previsió de reprendre l’activitat. Ells calculen que, a la demarcació, i a causa de les restriccions, es faran un 50% menys d’exàmens per dia.

Joan Sala, president de l’ens gironí, explica que la sala on es fan els teòrics permetia examinar només 30 persones i que ara es reduirà dràsticament per seguretat. I en les proves pràctiques, els examinadors han demanat no superar els deu alumnes per dia. Les autoescoles desconeixen, però, si els dotze examinadors que hi ha a la demarcació es podran incorporar de cop o si ho faran de forma progressiva.

A Manresa, el delegat de la Federació d’Autoescoles de Barcelona, Francesc Gallego, exigeix a la Prefactura de Trànsit que, com a mínim, s’estableixi un calendari d’exàmens “encara que no sigui imminent”. Recorda el greuge econòmic que els està suposant el tancament i l’allau de consultes que reben dels alumnes sobre quan podran examinar-se. “I no els podem donar resposta”, lamenta.

Sala i Gallego coincideixen en el fet que és imprescindible que aquest 2020 es facin exàmens a l’agost. En el cas dels gironins, a més, recorden que la falta d’examinadors a la demarcació “és un problema endèmic”, pel que reclamen que es reforci la plantilla de la Prefectura de Trànsit.

Normatives contradictòries

Joan Sala reconeix que tenien pensat guiar-se amb el que fessin les autoescoles tarragonines, però ara no ho podran fer. Assegura que tenen molts dubtes i informacions “contradictòries”. Posa com a exemple les diferències entre la normativa catalana i estatal sobre si podran obrir fent totes les formacions o si hauran d’esperar-se al nivell 3 per poder fer les pràctiques.

Des de l’associació avisen que no poden esperar més temps perquè la situació econòmica és molt dura, amb la majoria d’autoescoles havent presentat ERTO i amb el dubte de si algunes tancaran el negoci pels deutes acumulats. A més a més, hi ha treballadors que encara no han cobrat res malgrat estar dos mesos afectats pels expedients de regulació.

Sense protocols de seguretat clars

Les restriccions de seguretat i higiene obligaran a replantejar la manera de fer els exàmens i d’impartir classes, però, segons les autoescoles, no se’ls ha informat de cap protocol específic i exigeixen conèixer les condicions quines són les condicions de seguretat i higiene que han d’aplicar.

A l’Alt Pirineu lamenten la poca concreció de la DGT a l’hora de notificar la manera com hauran de treballar i donen per suposat que hauran de fer servir mascareta, disposar de gel hidroalcohòlic i desinfectar els vehicles cada cop que un alumne hi pugi.

A Girona, Sala explica que les pràctiques seran “el gran repte”. D’entrada, preveuen haver de portar EPI i reforçar la desinfecció i neteja del vehicle i, en el cas de les motos, es deixaran d’oferir cascos als alumnes i cadascú haurà de dur el seu, fet que obligarà a comunicar-se amb el mòbil i uns auriculars. Abans d’entrar al vehicle, preveuen comprovar la temperatura com a mesura preventiva.
Pel que fa a les classes, a Girona aposten per la cita prèvia i per distribuir els alumnes en funció dels ordinadors disponibles, que també hauran de ser menys perquè s’hauran de guardar els dos metres de distància.

A la Catalunya Central, Gallego explica que a la seva autoescola ja estan adaptant les instal·lacions per poder mantenir la distància de seguretat en les classes teòriques i que probablement hauran d’incrementar el nombre de sessions diàries per la reducció de l’aforament. En el cas de les pràctiques, diu, la desinfecció del vehicle entre alumne i alumne els obligarà a perdre, com a mínim, “una de les classes del dia”. A més, tot apunta que els alumnes hauran de conduir amb mascareta.

Pantalles protectores a l’interior dels vehicles

Tot i que les autoescoles de Tarragona no preveuen obrir a curt termini en protesta per la falta d’examinadors, hi ha algunes empreses que ja han fet els deures a l’espera de poder reprendre l’activitat. És el cas de l’Autoescola Jordi, que ja ha instal·lat pantalles protectores de plàstic a l’interior de sis vehicles de la flota. En concret, les peces s’han col·locat entre els seients del professor i l’alumne, i també entre la part davantera i la part posterior –on acostuma a seure l’examinador.

Segons explica a l’ACN el propietari d’aquesta autoescola tarragonina, Jordi Llorens, han copiat la idea del País Basc i han decidit implementar-la per tal de minimitzar al màxim el risc de contagi. Les pantalles són flexibles, no entorpeixen l’activació dels airbag i permeten que el professor manipuli el volant o la palanca de canvi, si cal, durant les pràctiques.

Llorens explica que les pràctiques es faran amb mascareta i que desinfectaran el vehicle després de cada sessió. A més, estan a l’expectativa de conèixer els protocols per si també els obligaran a dur peücs o guants. “Ens passem set, vuit o nou hores diàries dalt del cotxe impartint classes i volem preservar la salut i la seguretat de tots”, subratlla Llorens, amb 40 anys d’experiència el sector.

Abaixar la persiana després de nou mesos d’obrir

Al propietari de l’autoescola RACC La Draga de Banyoles la covid-19 l’ha enganxat quan estava arrencant el negoci. Va aixecar la persiana fa nou mesos i amb l’estat d’alarma ha hagut de tornar-la a abaixar. En declaracions a l’ACN, Daniel López explica que ja havia comprat un cotxe i tenia previst contractar un nou instructor.

Per culpa de la pandèmia, però, acumula pèrdues de 3.000 euros (entre serveis bàsics, gestoria i assegurances). El propietari del local li ha permès ajornar el 100% del lloguer i això li ha permès entomar millor la frenada. També hi ha ajudat no tenir préstecs hipotecaris. Amb tot, López ha hagut de presentar un ERTO per als dos treballadors que té i només ha rebut 600 euros per ser autònom.

Malgrat la incertesa, hi ha hagut nous clients que, aprofitant la parada de la covid-19, han apostat per treure’s el carnet. Però no han compensat la parada, que ha sigut important. “En un mes normal, fèiem entre 20 i 30 matrícules; aquests dos mesos n’hem fet 4”, detalla López. A l’empresa esperen poder obrir com més aviat millor però admeten que la tornada serà “fluixa”.

Pel que fa a les mesures de seguretat, tenen pensat oferir un ‘kit’ amb mascareta, guants i tovallola d’un sol ús als alumnes abans de fer les pràctiques i reforçar la desinfecció a dins del vehicle. L’aforament de les classes presencials també es reduirà i, si abans tenien una classe amb 16 alumnes, ara passarà a ser de sis per guardar els dos metres de seguretat.