El Port de Tarragona estrenarà el 2023 una terminal ferroviària intermodal a Guadalajara

Estarà connectada al corredor central i permetrà transportar mercaderies del Mediterrani al centre de la península

Recreació de la nova terminal del Port de Tarragona a Guadalajara. CEDIDA

El Port de Tarragona estrenarà el 2023 una terminal ferroviària intermodal a Guadalajara. La infraestructura s’anomenarà ‘PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo’ i les obres han començat aquest dimecres. La terminal ocuparà 15 hectàrees, està pressupostada en 15 MEUR i permetrà transportar mercaderies des del port tarragoní fins al centre de la península ibèrica amb tren.

El fet que estigui a Guadalajara la convertirà en la sortida natural de les mercaderies de Madrid cap al Mediterrani amb unes sis hores de trajecte. La terminal s’ubica a tocar del polígon Puerta Centro – Ciudad del Transporte, al costat de la carretera CM-101 i està integrada al corredor ferroviari central.

En la primera fase del projecte que s’ha iniciat aquest dimecres es destinaran 4 MEUR per a l’execució dels treballs d’adequació de el terreny i construcció de la plataforma ferroviària. El calendari amb el qual treballa el Port de Tarragona estableix una durada de set mesos per a aquesta primera fase. Durant la realització dels treballs, el Port traurà a licitació la segona fase per a una inversió d’aproximadament 11 MEUR.

Es preveu que la terminal estigui finalitzada durant el primer semestre del 2023, coincidint amb la posada en funcionament del corredor mediterrani a Tarragona, amb la finalització dels treballs d’urbanització i serveis a la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) del Port de Tarragona i l’entrada en servei de la terminal intermodal de La Boella, en la qual es preveuen invertir uns 20 MEUR en els propers 2 anys.

“La confluència d’entrada en servei dels tres projectes el 2023 suposarà un abans i un després per a la infraestructura portuària tarragonina que reforçarà la seva competitivitat en moviment de càrrega general des de i cap al centre de la península i des de o cap al centre d’Europa”, han destacat des del port tarragoní.

Importància estratègica

El paper estratègic que tindrà la PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo en l’estratègia de creixement del Port de Tarragona rau en la millora de la connectivitat del Port i en la capacitat d’ampliar el seu radi d’acció. “Aquest projecte obre una finestra d’oportunitat per convertir el Port de Tarragona en una infraestructura de referència per a tot el centre de la Península”, s’ha destacat. La ubicació d’aquest nou node logístic “suposa un avanç per a Tarragona ja que es troba a només 70 quilòmetres de la capital de l’Estat, lloc de gran demanda de serveis logístics d’entrada i de sortida de mercaderies, però alhora situada fora de la zona de major congestió logística, actualment molt saturada”.

“Una de les claus d’aquesta plataforma logística són les inversions previstes a la terminal intermodal bessona de La Boella situada dins de les instal·lacions del Port de Tarragona. Les possibilitats que oferiran les dues infraestructures funcionant a l’uníson facilitarà que qualsevol mercaderia que arribi a Port de Tarragona surti en poques hores per via fèrria direcció a Guadalajara per ser distribuïda cap a qualsevol punt de la península i de sentit invers, convertint el Port de Tarragona com a nova porta de sortida a la mar per a qualsevol empresa ubicada a l’interior d’Espanya”, s’ha remarcat. Alhora, la nova terminal serà l’única plataforma logística multimodal d’aquest corredor que podrà operar trens de 750 metres i, de retruc, facilita que les mercaderies que circulin per la península Ibèrica estiguin més ben connectades amb Europa.

En l’acte de col·locació de la primera pedra d’aquest dimecres hi ha assistit Reyes Maroto, ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, que ha afirmat que la nova terminal “és una aposta clara pel transport per ferrocarril, d’acord amb les polítiques que promou la Unió Europea que afavoreixen un transport sostenible i competitiu i motor de creixement econòmic”.

Maroto també ha destacat els avantatges d’aquesta inversió que “suposarà aquesta porta oberta a la mar per a les empreses exportadores i importadores de Madrid i la seva àrea metropolitana i de Castella – La Manxa a tot just sis hores de trajecte en ferrocarril”; fet que “reforçarà encara més el paper logístic i industrial de Puerta Centro-Ciudad del Transporte i de les poblacions de Guadalajara, Marchamalo i el seu entorn”.

Per al president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, “es tracta d’un projecte il·lusionant que permetrà al Port de Tarragona ampliar la seva activitat cap al centre de la península, obrir una nova finestra d’oportunitat per als clients del Port i potenciar el paper de node logístic estratègic de Tarragona a la Mediterrània i el sud d’Europa”.