Les obres al túnel de Roda de Berà paralitzaran la connexió directa per tren entre les localitats del sud de Catalunya i Barcelona. Les estacions ferroviàries d’Altafulla-Tamarit i Torredembarra no podran rebre el tràfic procedent de Tarragona i per això es posarà a disposició dels usuaris una flota d’autobusos considerable.
La Unió Temporal d’Empreses de Tarragona (UTE) serà l’encarregada del transport de prop de 15.000 viatgers diaris en direcció Barcelona. Segons avança el Diari de Tarragona, les empreses que formarien aquest conglomerat serien Canals, Izaro, Calella, Julià, Plana, Hispano de Fuente en Segures (Hife) i La Hispano Igualadina (Monbus).
La UTE rebrà 29,2 milions d’euros pel servei a Renfe
Aquest mateix dilluns, el Consell d’Administració de Renfe va fer públic l’acord pel transport alternatiu per carretera per valor de 29,2 milions d’euros. Després que a la primera convocatòria no s’hi presentés ningú per fer-se càrrec del projecte, va arribar l’oferta de la UTE, qui finalment ha aconseguit la licitació.
El dimarts 1 d’octubre iniciarà aquest transport alternatiu per carretera que té previst oferir 30.500 places diàries i més de 600 circulacions. Les línies afectades per les obres al túnel de Roda de Berà seran la R-14, R-15, R-16 i R-16, a més de la RT-2 de Rodalies.
Les obres del Corredor del Mediterrani duraran cinc mesos
La creació del tercer carril de tren està pressupostat en 18 milions d’euros. Amb aquestes obres es complirà l’objectiu del Corredor del Mediterrani: una via que compleixi amb l’ample internacional (1.435 mm), una mica inferior a l’ibèric (1.668mm). Aquesta millora està destinada al transport de mercaderies, les que fins avui dia havien de realitzar un transbord per exportar les càrregues arreu d’Europa si provenien de Tarragona.
Adif té planificat que les obres finalitzin el pròxim 2 de març, quan el transport ferroviari hauria de tornar a la normalitat. Això significa que la UTE haurà de gestionar durant cinc mesos aquests moviments, una feina per la qual preocupa la manca de conductors.
El 6 de setembre es publicarà la xarxa de transport alternatiu
La xarxa d’autobusos que s’utilitzaran com a alternativa a les estacions d’Altafulla i Torredembarra veurà la llum aquest divendres. Representants d’Adif, Renfe, la Generalitat, la Diputació de Tarragona, consells comarcals i els alcaldes de les localitats afectades es reuniran a la subdelegació del Govern a Tarragona per aprovar el projecte final.
Les alternatives amb més possibilitats indiquen que els usuaris de Tarragona hauran d’anar en bus fins a Sant Vicenç de Calders. Per altre lloc, els de Reus podrien desviar-se per La Plana-Picamoixons allargant el viatge uns 10-15 minuts. Finalment, l’Hospitalet de l’Infant podria estar comunicat únicament amb bus amb Sant Vicenç, qui actuarà de brúixola entre Tarragona i Barcelona.
Encara són moltes les incògnites sobre el problema que provocaran les obres al túnel de Roda de Berà. La reunió d’aquest divendres sembla que respondrà a totes les preguntes, però hi ha molts usuaris que no confien en el fet que les alternatives siguin òptimes. Durant aquests cinc mesos, la UTE té l’objectiu de satisfer les necessitats de 15.000 viatgers diaris, una gran responsabilitat que amb el pas dels mesos es comprovarà si respon a les expectatives.