L’Ajuntament de Tarragona ha pres part en la primera sessió conjunta dels Caps de Cultura dels consistoris de Granollers, Lleida, Manresa, El Prat, Sabadell, Olot, Tarragona i Vic, celebrada recentment a l’El Cèntric. Espai Cultural del Prat de Llobregat. Aquesta trobada ha tingut com a objectiu principal compartir experiències i reflexions sobre els desafiaments actuals que afronta la gestió cultural en l’àmbit municipal.
Centralitat i reforç de les polítiques culturals locals
Dins aquesta sessió de treball s’ha posat especial èmfasi en la importància d’ubicar les polítiques culturals com un element central dins l’àmbit municipal. A més, s’ha remarcat la necessitat d’incorporar noves perspectives i eines comunes que permetin consolidar aquestes polítiques amb més força i efectivitat.
Drets culturals i mediació: eixos claus del debat
Així mateix, s’ha destacat el paper fonamental que juguen els drets culturals, garantint-los per a tota la ciutadania. En aquest sentit, els assistents han subratllat la voluntat de participar activament i avançar en el desplegament imminent de la futura llei sobre drets culturals. També s'ha assenyalat que cal situar la mediació com una eina transversal clau.
Complexitat administrativa i condicions laborals
D’altra banda, els participants han manifestat preocupació pel creixement tant quantitatiu com qualitatiu dels obstacles administratius i burocràtics que entorpeixen el desenvolupament òptim de les polítiques culturals locals. Han insistit en la necessitat d’optimitzar el funcionament dels serveis dedicats a la cultura, prioritzant les persones al centre del sistema per millorar les seves condicions vitals. També s’ha posat en relleu que és imprescindible buscar mecanismes eficaços per combatre la precarització estructural del sector cultural.
Futur del grup: consolidació i ampliació
Aquest grup intermunicipal pretén establir-se com un espai estable d’interlocució amb diverses institucions públiques. Així mateix, vol obrir-se a noves incorporacions entre caps de cultura interessats a compartir inquietuds comunes amb l’objectiu final d’enfortir tant la vida cultural com comunitària als nostres municipis.
