Tarragona podria acollir la primera fàbrica de cotxes elèctrics de BYD a l'Europa Occidental: Quasi 1 milió de m² reservats a la ZAL

El projecte està condicionat a què la majoria de la plantilla sigui catalana, i no treballadors xinesos desplaçats

07 de novembre de 2025 a les 16:29h
Actualitzat: 07 de novembre de 2025 a les 16:32h

El Port de Tarragona té reservada gairebé tota la nova Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) per si el fabricant xinès de vehicles elèctrics BYD decideix instal·lar-hi una planta de producció destinada a Europa occidental. Segons han confirmat fonts del port a l’ACN, la superfície destinada a aquesta possible inversió ronda el milió de metres quadrats, i la intenció és que, si finalment BYD opta per Tarragona, pugui ocupar tota la zona disponible.

L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), que col·labora amb Acció i el Departament d’Empresa de la Generalitat, veu amb bons ulls l’arribada de la companyia, ja que més enllà de la producció de vehicles elèctrics, suposaria un moviment significatiu de mercaderies tant per via marítima com terrestre, cosa que consideren estratègica per a la infraestructura tarragonina.

Negociacions amb BYD i suport del Govern

El Govern de la Generalitat ja s’ha reunit amb BYD per negociar la instal·lació d’aquesta planta al Port de Tarragona. El conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, va confirmar recentment en una entrevista a Els Matins de TV3 que la companyia està interessada a ubicar al territori català la seva tercera fàbrica a Europa. Sàmper va subratllar que "difícilment es pot dir que no a inversions que puguin crear de 1.000 a 1.500 llocs de treball".

Alhora, el conseller va aclarir que el projecte està condicionat a què la majoria de la plantilla sigui catalana, i no treballadors xinesos desplaçats, i va advertir que les negociacions s’han de portar amb prudència i discreció. Tot i l’interès del gegant automobilístic, encara no hi ha res tancat i la decisió final dependrà dels acords que es puguin assolir entre totes les parts implicades.

Avantatges de la ZAL de Tarragona

La ZAL tarragonina es presenta com una de les opcions més competitives a Catalunya per acollir una gran fàbrica: està en fase final de construcció i disposarà de gairebé 100 hectàrees destinades a projectes logístics, principalment vinculats al trànsit marítim. El projecte, que es va presentar el 2019, ha comptat amb una inversió de més de 30 milions d’euros i, fins ara, ha despertat l’interès d’unes 40 empreses de diversos sectors i dimensions. Tot i això, la comercialització intensiva de l’espai encara no s’ha iniciat, a l’espera de finalitzar les obres. La idea de l’APT és oferir concessions de llarga durada, entre 30 i 50 anys, a les companyies que s'hi instal·lin.

A més de la ZAL, el Port de Tarragona està enllestint altres projectes per reforçar la seva capacitat logística i industrial. Entre aquests destaca la terminal ferroviària de Guadalajara-Marchamalo, que ja ha finalitzat les obres i ara necessita definir-ne l’ús concessionat. També es vol posar a concurs el moll d’Andalusia per atreure operadors de contenidors i càrrega general, i es treballa per donar un impuls a la terminal ferroviària de la Boella.

Impacte potencial

L’arribada de BYD a Tarragona podria marcar un punt d’inflexió per al territori, no només pel volum de producció de vehicles elèctrics sinó també pel moviment de mercaderies i la generació d’ocupació directa i indirecta. Des del port consideren que un projecte d’aquestes dimensions reforçaria el posicionament de Tarragona com a hub logístic i industrial estratègic a la Mediterrània i a Europa occidental.

En resum, la combinació de superfície disponible, connexions marítimes, terrestres i ferroviàries, així com el suport de les administracions i les garanties laborals exigides pel Govern, converteix la ZAL de Tarragona en una de les opcions més atractives per acollir una fàbrica de vehicles elèctrics amb projecció europea. Tot i això, encara s’haurà d’esperar per veure si BYD opta definitivament per Tarragona o per alguna de les altres localitzacions en estudi.