El pròxim 2 d’octubre comença la temporada de tardor-hivern 2025-2026 d’Arts Escèniques de l’Ajuntament de Tarragona, que s’allargarà fins al 28 de febrer. El programa inclou 74 espectacles repartits sobretot al Teatre Tarragona, però també en escenaris singulars com els espais Patrimoni de la Humanitat de la Tarraco Romana, els Teatres de la Xarxa de Centres Cívics, places i carrers amb carpes de circ o l’Antiga Presó de Tarragona.
“És una temporada que barreja gèneres i disciplines: del teatre clàssic a les noves dramatúrgies, del clown al circ contemporani, de la dansa urbana a la contemporània, i de l’òpera i la música clàssica fins a l’electrònica en directe”, destaca la consellera de Cultura, Sandra Ramos. Segons l'edil, la selecció busca arribar a tots els públics, alternant èxits en gira amb petites propostes singulars.
Paritat, accessibilitat i talent local
La temporada incorpora una mirada inclusiva i amb perspectiva de gènere: el 54% dels més de 800 participants són dones i 10 espectacles comptaran amb mesures d’accessibilitat, sis d’ells amb serveis específics i quatre amb visita tàctil. També es dona un pes especial al talent de proximitat, amb 17 espectacles de companyies locals o vinculades a la ciutat.
Coproduccions i novetats
L’aposta per la creació d’aquesta temporada es tradueix en tres coproduccions: Orgia de la Cia. Miquel Barcelona (amb el Mercat de les Flors), El Monstre de la Sala Trono (amb el Festival Grec) i Yo era un tonto y lo que he visto me ha hecho dos tontos de Zona Zalata.
Una de les grans novetats serà la instal·lació d’un gran circ de Nadal al parc de l’Anella Mediterrània, a càrrec de la companyia francòfona Cirque Pardí, que combinarà llenguatges del circ contemporani amb codis del circ tradicional.
La temporada inclou també el Cicle Escenari Viu, organitzat per la Xarxa de Centres Cívics, i posa a la venda més de 27.000 entrades a les taquilles del Teatre Tarragona i al web entrades.tarragona.cat.
Espectacles destacats
La temporada donarà el tret de sortida el 2 d’octubre amb l’estrena mundial d’Orgia, de Miquel Barcelona. Es tracta d’una obra que explora la bellesa del cos i qüestiona la mirada sexualitzada i heteronormativa dels cossos.
D’altra banda, el 5 d’octubre la producció de la Sala Trono dirigida per Josep Maira Miró, El Monstre, aterra amb un estil trencador. El thriller psicològic promet transportar l’espectador a una sensació d’angoixa que posarà sobre la taula moltes preguntes i subratlla la maldat de les persones.
El 24 d’octubre serà el torn de Tempo, de Toni Mira. El coreògraf es proposa deixar-se contaminar per l’energia i per la manera d’entendre la dansa de les noves generacions de ballarins. A més, la peça comptarà amb la presència de la tarragonina Júlia Miralles.
La programació també portarà dues propostes del Mercat En Gira: 7 de novembre amb Natural Order of Things, de Guy Nader i Mara Campos, i el 9 Berta Prieto dirigeix Del fàndom al troleig. En un altre àmbit, el 12 de desembre el clown, el teatre físic i el teatre gestual es fusionen per a donar vida a Gola, d’Oriol Pla.
La Franz Schubert Filharmonia oferirà cinc concerts, incloent-hi La Patètica de Txaikovski i el concert per a piano de Chopin amb Yulianna Avdeeva. També hi haurà dues òperes: Les noces de Fígaro i La jove Aïda, aquesta última adaptada per al públic infantil.
El Refugi Sonor Fest tornarà a l’Antiga Presó amb una programació internacional que inclou Domson, Le Parody, Cushla i Guedra Guedra.
Cultura en família i dansa als espais patrimonials
El cicle Cultura en família proposa set espectacles, amb noms com Los Galindos (Udul), Cia. Bragadabra (Caiguda Lliure) i Campi Qui Pugui (Matres).
El cicle En dansa aprofitarà el marc de Tarraco 25 per portar la dansa contemporània a llocs emblemàtics com el Pretori, l’Amfiteatre i el Passeig Arqueològic, amb companyies com Miguel Jiménez & Andrea Carrión o Colectivo Glovo.
Projectes de mediació i educació
Més enllà de l’exhibició, la conselleria impulsa projectes de mediació cultural, tallers i laboratoris creatius, iniciatives comunitàries com El Búnker, el Gimnàs Escènic o Ponent al Carrer, i programes per a joves com La Moixonera i els Stalkers.
En col·laboració amb l’IMET, també es desenvolupen projectes educatius com Mapadeball, Versembrant i La jove Aïda.
“La temporada no només enriqueix el teixit cultural, sinó que també obren camins per repensar el paper de les institucions culturals com a agents actius de transformació social, obrint espais escènics més enllà dels murs per a la pràctica cultural”, afirma la consellera Ramos.