Dilluns, 13 de gener de 2025
És notícia

Així és la tecnologia darrere del simulacre de confinament químic més gran

Avatar photo

El simulacre del passat novembre va ser el més gran fins a la data: Coneix quina és la tecnologia per recollir totes les dades

La Direcció General de Protecció Civil, pertanyent al Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya, ha recollit 1.200 enquestes després de la realització del seu últim simulacre de confinament químic el mes de novembre passat de 2022. A través de la tecnologia ArcGIS de Esri, empresa líder en tecnologia geogràfica, GIS i location intelligence, l’organisme ha pogut extreure insights de valor per a pròxims simulacres o en cas d’emergència real.

Periòdicament, l’entitat realitza un simulacre de confinament com a mesura per a conscienciar sobre l’autoprotecció en cas d’accident en una indústria química. A més, la pràctica té un objectiu secundari: practicar els avisos i comunicacions a la població prevists en el PLASEQTA (plans especials d’emergència exterior del sector químic) en cas d’emergència, així com les mesures de control d’accessos.

Per a poder dur a terme aquesta activitat, la Generalitat disposa del voltant de 100 sirenes de risc químic distribuïdes per tota la regió. Aquestes sirenes són el sistema d’avís a la ciutadania que marquen els plans de protecció civil per emergències químiques quan es produeix un accident greu que pot afectar la població.

En aquesta ocasió, els municipis que van participar en el simulacre van ser cinc: Tarragona, la Canonja, Vila-seca, Salou i Reus, sent el simulacre més gran que han fet fins avui. L’operativa va consistir en dues parts, realitzades de manera simultània:

Una alerta sonora a través de 20 sirenes perquè les persones seguissin les mesures d’autoprotecció. Aquestes mesures van ser divulgades per RRSS, cartelleria, etc., pels ajuntaments corresponents.

Un avís d’alerta rebut en el mòbil de totes aquelles persones que es trobaven dins del perímetre afectat per la iniciativa. Es va tractar d’un missatge tipus cell broadcast, una prova ÉS-ALERT dut a terme a través del sistema d’alertes massives a la població davant emergències.

 

Una vegada finalitzat el simulacre, es va demanar als ciutadans realitzar una breu enquesta per a obtenir informació sobre totes dues casuístiques, amb preguntes com, per exemple: va escoltar l’inici i fi de l’alerta? En quina localització es trobava (exterior/interior)? Com ha sentit les sirenes (nivell d’intensitat)? Ha rebut la prova ÉS-ALERT en el seu mòbil? De quina operadora és i quin sistema operatiu utilitza?

Tecnologia geogràfica i dashboards per a obtenir i analitzar els resultats

Tant l’enquesta com la visualització dels resultats a través de dos quadres de comandament o dashboards s’han realitzat gràcies a la tecnologia ArcGIS de Esri.

Per al formulari s’ha emprat ArcGIS Survey123, una solució de captura de dades totalment personalitzable amb la qual es poden crear, compartir i analitzar en temps real enquestes en pocs passos. La informació recollida de les 1.200 enquestes respostes s’ha bolcat en dos quadres de comandament: el primer amb els resultats de l’enquesta sobre el funcionament de les sirenes, i el segon amb les dades que fan referència als avisos rebuts en el mòbil.

Gràcies als insights extrets, la Generalitat de Catalunya podrà millorar el sistema d’avisos per a pròxims simulacres o emergències reals, així com millorar la presa de decisions dels equips implicats en la seguretat dels ciutadans.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Facilitat l’accés al servei d’alimentació amb Centre Social El Roser a 2.450 persones

Notícia següent

Obert el termini per participar en les borses de treball del Patronat de Turisme de Salou

Notícies relacionades