El RallyRACC, decisiu per al desenllaç del WRC 2021

Es manté el tram urbà de 'Salou' en aquesta edició, que serà la 16a consecutiva del RallyRACC a la Costa Daurada, Salou i PortAventura World

El Campionat del Món FIA de Ral·lis arriba a Espanya amb tot per decidir, tant pel que fa a les diferents categories del mundial absolut com dels campionats paral·lels que també componen la màxima disciplina de l’automobilisme de carretera. Després d’un any de pausa, el 56 RallyRACC Catalunya-COSTA DAURADA, Rally de España 2021, es disputarà del 14 al 17 d’octubre i serà la 11a de les 12 proves que componen el calendari mundialista de 2021.

La situació esportiva dels campionats que es reuneixen al RallyRACC ha propiciat una excel·lent llista de 73 inscrits, als quals se sumen altres 15 unitats de la Copa Suzuki Swift espanyola. De tot això es desprèn el gran interès dels pilots i equips per competir en un terreny que en les últimes temporades s’ha mostrat crucial.

Després dels lleugers canvis aplicats a l’itinerari prèviament revelat, el rutòmetre del 56 RallyRACC comptarà amb un total de 1.410,29 km. D’ells, 280,46 km correspondran a velocitat pura distribuïda en 17 trams cronometrats. La cursa mundialista espanyola roman fidel per 16a edició consecutiva a la Costa Daurada que la va acollir per primera vegada el 2005, i es considera una ubicació perfecta per albergar una prova d’aquesta envergadura.

El ral·li tarragoní s’ajusta a la nova reglamentació d’un únic tipus de pis que demana la FIA a totes les proves del WRC. La nova normativa prohibeix els traçats mixtos (com era el del RallyRACC des de 2010), de manera que l’estructura torna a unes condicions de carretera cent per cent asfalt.

L’alcalde de Salou i president del Patronat Municipal de Turisme, Pere Granados, ha dit avui, a la roda de presentació, que “després d’un any de pandèmia, ens cal reactivar l’economia del nostre municipi i de tot el territori”. Així mateix, ha destacat la gran capacitat de Salou per “acollir esdeveniments esportius d’aquesta magnitud, de primer ordre a nivell internacional”. I ha posat en valor, també, la capacitat “del sector públic i privat de poder realitzar, conjuntament, esdeveniments de tan gran transcendència”. L’alcalde ha fet referència a la qüestió relativa a la celebració del Rally Catalunya Històric, a més d’aquesta gran prova de RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, assenyalant que “l’aposta de Salou és en l’esport, però, també, en el motor”.

D’altra banda, ha agraït el fet de ser seu d’aquesta edició, recordant que “ja són 16 anys acollint aquest Ral·li al territori i a Salou”; una dada molt important de “la confiança que tenen el RACC i la federació internacional”. També ha donat les gràcies als cossos de seguretat, Policia Local, Brigada Municipal i tots els voluntaris i persones implicades que “fan possible aquesta gran festa del motor a Salou”.

Finalment, ha apel·lat a la responsabilitat individual i col·lectiva, per aconseguir que aquest esdeveniment sigui un èxit, i ha remarcat que “Salou és un municipi turístic segur”, i que “aquesta seguretat ve determinada pel nostre comportament”.

Quantitat i qualitat: 5 guanyadors diferents

El mundial de ral·lis de 2021 s’ha mostrat obert i amb possibilitats per als pilots més punters. Només cal dir que en les 10 proves del Campionat de Món disputades fins a la data, cinc pilots han aconseguit la victòria en, al menys, una competició: els del Toyota Gazoo Racing WRT, Sébastien Ogier (actual líder amb 4 triomfs i 2 podis), Elfyn Evans (2n amb 2 victòries i 3 podis) i Kalle Rovanperä (4t amb 2 victòries i 2 podis), i els del Hyundai Shell Mobis WRT, Thierry Neuville (3r amb 1 victòria i 5 podis) i Ott Tänak (5è amb 1 victòria i 3 podis). Les dues marques, Toyota i Hyundai, són també les que mantenen un duel tancat pel títol mundial de Constructors, amb M-Sport Ford WRT en tercera posició.

Els actuals líders i campions de món, Sébastien Ogier-Julien Ingrassia, compten amb un bon avantatge respecte als seus perseguidors (24 punts), però les possibilitats segueixen, en certa manera, una mica obertes i el podi està per decidir, per la qual cosa el territori tarragoní possiblement pugui dictar sentència. La magnífica inscripció que registra la prova espanyola està encapçalada per 12 vehicles RC1-WRC, 9 dels quals puntuen per al campionat de constructors: 5 Hyundai i20 Coupé WRC, 4 Toyota Yaris WRC i 3 Ford Fiesta WRC. En aquesta elit esportiva estarà un any més un equip espanyol, el que lidera el càntabre del RACC Dani Sordo, que aquesta temporada competeix al costat de Cándido Carrera al volant del seu Hyundai i20 Coupé WRC oficial.

WRC2 i WRC3, les altres grans batalles

Les altres dues categories inferiors que també formen part del WRC viuran la seva fase definitòria a la Costa Daurada. No estarà a la sortida l’actual líder, Andreas Mikkelsen (Skoda Fabia Rally2 Evo), però sí tots els seus perseguidors. La batalla del WRC2 promet ser important, més quan aquests contendents per al podi de la categoria es barrejaran amb molts pilots que, tot i no optar als punts, condueixen cotxes exactament iguals, el que oferirà tot un espectacle.

La categoria RC2-Rally2 compta amb l’extraordinària presència de 31 vehicles, 8 d’ells participants en l’esmentat apartat WRC2. En aquesta categoria estan inscrits diversos equips espanyols, entre els quals destaquen dos d’ells, que poden rivalitzar amb els protagonistes del mundial: l’actual Campió d’Espanya Pepe López-Borja Odriozola (Skoda Fabia R5 Evo), i l’excampió del Món Júnior i pilot RACC, Jan Solans-Rodrigo Sanjuán (Citroën C3).

Pel que fa als vehicles RC4-Rally 4, s’han inscrit 24 unitats, 6 d’elles participants en el FIA Júnior WRC i altres 14 en la Peugeot Rally Cup Ibérica, una categoria monomarca plena d’equips espanyols, en la qual també s’inclouen els participants de la Beca Rallye Team Spain Júnior. Els equips del nostre país van al ral·li de casa en un bon nombre, 21 en total, als quals cal afegir altres dos copilots que competeixen al costat de pilots estrangers.

Completen la inscripció 3 vehicles GT i un altre 3 RC5-Rally 5. A aquesta magnífica llista avalada per la FIA cal afegir els 15 equips participants a la Copa Suzuki Swift que, per motius de reglamentació tècnica, no poden figurar a la llista publicada i ho fan en una altra complementària.

Un itinerari gens fàcil

Atesos els canvis aplicats fa unes setmanes, el 56 RallyRACC comptarà amb un tram completament nou per a tots els participants: ‘la Granadella’ (21,77 km, divendres, 15 d’octubre). Dos trams inclosos en aquesta edició es van disputar per última vegada el 2014 o en anys anteriors: ‘Vilaplana’ (20 km) i ‘Riba-roja’ (14,20 km). Aquestes tres especials es disputaran a dues passades durant el divendres, 15 d’octubre, una jornada pràcticament nova per a tothom. Una sisena prova especial, ‘Querol-Les Pobles’ (19,14 km), a disputar el dissabte, dia 16, que compta amb bastants modificacions en el seu desenvolupament a causa de que utilitza diferents variants. La resta d’especials són idèntiques a com es van disputar el 2019.

El tram nou ‘la Granadella’ és dissenyat a la carretera de Bovera a Soleràs i compta amb una part inicial de bon ritme, característica que canvia a meitat de recorregut a l’enllaçar amb una carretera més estreta i virada i amb pis antic. Tots aquests canvis i el fet que la cursa torni a la seva configuració íntegrament sobre asfalt la converteix en una competició pràcticament nova. També el shakedown, o tram de proves, serà diferent al dels últims deu anys, ja que aquesta temporada serà el sinuós traçat asfaltat del ‘Coll de la Teixeta’ (4,31 km), un clàssic de sempre del ral·li organitzat pel RACC.

També és especialment interessant en aquests temps de pandèmia el manteniment en l’itinerari del tram urbà ‘Salou’, l’últim de dissabte, dia 16, de gran acceptació per part dels pilots.

Compromís comú

El 56 RallyRACC compta amb la imprescindible col·laboració de l’Ajuntament de Salou, la Diputació de Tarragona, el Patronat de Turisme de la Costa Daurada, el Patronat de Turisme de Salou, PortAventura World i la secretària general de l’Esport de la Generalitat de Catalunya, que han demostrat el seu compromís per mantenir en el calendari l’única prova espanyola del Campionat de Món de Ral·lis de la FIA.

30 anys en el Campionat del Món

El RallyRACC arriba el 2021 a la seva 56 edició i compleix 30 anys com a prova puntuable per al Campionat del Món de la FIA, tota una fita. La primera edició va tenir lloc a finals de juny de 1957 i el 2014 va celebrar el seu 50 aniversari. Dels seus 30 anys en el mundial, 14 d’ells han tingut lloc a Lloret de Mar (Costa Brava) i, amb la d’aquest any, arriba a les 16 a Salou (Costa Daurada) i PortAventura World.

1916 Neix la ‘Volta automobilística a Catalunya’

1957 Es crea el Ral·li Catalunya-Volta a Catalunya (Campionat d’Espanya)

1973 S’organitza el Ral·li Catalunya-Ral·li de les Caves (Campionat d’Espanya)

1980 El Ral·li Catalunya passa a formar part del Campionat d’Europa

1988 Els ral·lis Catalunya i Costa Brava es fusionen en el Campionat d’Europa

1991 1a edició del Ral·li Catalunya-Costa Brava puntuable per al Campionat del Món

2005 Neix el RallyRACC CATALUNYA-COSTA DAURADA (Salou i PortAventura World)

2014 El RallyRACC CATALUNYA celebra el seu 50 aniversari

2021 30 anys del RallyRACC en el Campionat del Món de Ral·lis de la FIA