Salou ha implementat un sistema pioner d’automatització en els Serveis Socials per a l’obtenció dels informes de vulnerabilitat energètica, complint amb la Llei 24/2015, que estableix el dret d’accés als subministraments bàsics per a les persones i famílies en risc d’exclusió residencial.
Fins ara, l’elaboració d’aquests informes requeria un procés complex, manual i amb una elevada càrrega administrativa que podia allargar-se diversos dies. Amb la nova eina tecnològica, desenvolupada en el marc d’un projecte pilot liderat pel Consorci AOC i en què han participat onze municipis catalans, Salou ha aconseguit reduir aquest temps a només uns minuts.
Aquesta automatització, ja plenament operativa des del mes de març, permet que, a partir d’un arxiu remès per les empreses subministradores, el sistema generi automàticament els estudis corresponents i, si escau, els informes de vulnerabilitat energètica.
L’alcalde de Salou, Pere Granados, ha posat en valor aquesta innovació i ha assegurat que “a Salou entenem que la transformació digital ha d’anar sempre al servei de les persones. Aquesta nova eina ens permet agilitzar i humanitzar l’atenció a les famílies més vulnerables, garantint una resposta ràpida i eficient davant de situacions d’urgència social. Continuarem apostant per la innovació com a motor de millora dels serveis públics i de garantia dels drets bàsics.”
Per la seva part, la regidora de Serveis Socials, Cristina Berrio, destaca que “es tracta d’un punt i seguit en la transformació digital que estem aplicant en la gestió dels Serveis Socials municipals. Les nostres treballadores poden dedicar més temps a tasques de valor afegit, aportant el seu coneixement i experiència, mentre que els informes automatitzats passen a ser revisats amb una proposta molt correcta i eficient.” I afegeix: “Hem passat d’elaborar informes en dies a obtenir-los, de forma automatitzada, en minuts.”
“És un clar exemple d’aplicació de les tecnologies de la informació i dels principis d’interoperabilitat entre administracions, que repercuteix directament en la millora del servei als nostres usuaris”, explica el regidor de Noves Tecnologies, Sebastià Domínguez.
El sistema contribueix a estalviar temps i recursos a l’administració, reduint les tasques administratives i establint un nou estàndard per a les Àrees Bàsiques de Serveis Socials de Catalunya.
Aquest projecte va ser presentat al Congrés Digital 2025 – La Revolució dels Governs Intel·ligents, com a exemple de col·laboració entre administracions i aplicació pràctica de la tecnologia al servei de les persones.