L’Ajuntament de Reus ha presentat aquest matí el programa d’actes del 400 aniversari de l’entrada de la relíquia de Sant Pere a la Prioral, una efemèride de gran rellevància històrica i patrimonial per a la ciutat. A la roda de premsa hi han participat el regidor de Cultura i Política Lingüística, Daniel Recasens; el prior de la Prioral de Sant Pere, Mossèn Joaquim Fortuny, i l’historiador i arqueòleg Joan Olivella.
La commemoració és fruit del treball de la taula participativa del 400 aniversari de l’arribada de la relíquia, integrada per diverses personalitats i entitats de la ciutat, que ha permès definir un programa conjunt per posar en valor un episodi clau de la història local. L’origen d’aquesta peça es remunta a la tardor de 1625, quan els frares carmelitans de Reus van portar a la ciutat un petit fragment de Sant Pere directament des de Roma. Inicialment, aquesta relíquia es va dipositar al seu convent, el de Sant Joan, però el 29 de juny de 1626 va traslladar-se fins a l’altar major de la Prioral, on encara avui es custodia dins l’armari tancat per tres claus.
El fet que la relíquia arribés al convent de Sant Joan es pot explicar per què aleshores a la Prioral s’hi estava col·locant el retaule de l’altar major, la qual cosa dificultava el desenvolupament solemne d’un acte d’aquestes característiques, i també és possible que els carmelitans, encarregats de la gestió per aconseguir la relíquia, volguessin tenir-la un temps al seu temple.
Per tal de venerar la relíquia, es va encarregar un primer reliquiari fet de fusta policromada i daurada, que representava el bust de l’apòstol. El 1696 es va encarregar un nou reliquiari, molt semblant a l’anterior, però fet de plata per l’argenter Francesc Via. És el que actualment sustenta la relíquia del patró de la ciutat i que recorre els seus carrers i places cada 29 de juny en la Professó Solemne.
Programa d'actes
Xerrades i conferències
- Dijous 14 de maig · 19.00 h · Prioral de Sant Pere: Conferència «Fra Josep de la Concepció i l’arquitectura carmelitana», a càrrec de Carme Narváez i Cases, doctora en Història de l’Art per la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Dijous 21 de maig · 18.30 h · Museu de Reus (plaça de la Llibertat): Conferència «El retaule major de la prioral de Sant Pere», a càrrec de Joan Bosch i Ballbona, doctor en Història de l’Art per la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Dijous 28 de maig · 19.00 h · Centre Cultural El Castell: Conferència «L’argenter Francesc Via i el bust reliquiari de Sant Pere», a càrrec de Joan Domenge i Mesquida, doctor en Història de l’Art per la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Dimecres, 3 de juny · 19.00 h · Centre Cultural El Castell: Taula rodona «La restauració del bust reliquiari de Sant Pere del 1626», a càrrec de Maria Àngels Jorba i Valls, coordinadora-restauradora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.
- Dissabte 13 de juny · 12.00 h · Centre Cultural El Castell: Conferència «Les relíquies de sants a Catalunya», a càrrec de Joan Arimany Juventeny, gestor cultural, investigador i divulgador català especialitzat en la religiositat popular, les relíquies de sants, les ermites i les tradicions religioses de Catalunya.
Visita històrica
Dissabtes 23 i 30 de maig a les 19.00 h, des de l’antic hospital de Sant Joan: Visita històrica i cultural sobre el Reus del 1626, any de l’arribada de la relíquia, a càrrec de Joan Olivella, arqueòleg i historiador.
Exposicions
- Fins al 17 de maig · Museu de Reus - Llibertat: Exposició de l’antic bust reliquiari de Sant Pere
- A partir del 19 de maig · Prioral de Sant Pere: Exposició de l’antic bust reliquiari de Sant Pere
- Acte festiu extraordinari dins la Festa Major de Sant Pere
- Diumenge 28 de juny: Acte festiu extraordinari commemoratiu del 400 aniversari de l’entrada de la relíquia de Sant Pere a la prioral.
- 9.30 h, des de la plaça del Mercadal i fins a la prioral, anada de la Corporació Municipal
- Tot seguit, a la prioral de Sant Pere, obertura de l’arca de l’alta major amb les tres claus i sortida del bust reliquiari de Sant Pere.
- Seguidament, des de la prioral i en direcció a la plaça del Mercadal, sortida del bust reliquiari de Sant Pere amb les autoritats municipals i religioses, i els penons de les confraries de la ciutat.
- Quan el bust reliquiari arribi a la plaça del Mercadal, ballada conjunta del seguici festiu de la ciutat.
- Quan el bust reliquiari arribi davant de la porta de l’Ajuntament, encesa de la Tronada commemorativa del 400 aniversari de l’arribada de la relíquia de Sant Pere.
- Després de l’esclat de la Tronada, retorn de la imatge de Sant Pere, precedida pel seguici festiu de la ciutat, i entrada del bust reliquiari a la Prioral, on restarà exposat per a la seva veneració.
