Ramos sobre Santa Tecla: “Any rere any creix el sentiment d’identitat i estima per la festa tarragonina”

L’Ajuntament fa un balanç extraordinari de la festa en el sentit més ampli de participació, èxit d’organització i culminació de la tradició als carrers

25 de setembre de 2025 a les 13:16h
Actualitzat: 25 de setembre de 2025 a les 13:16h

El Correfoc d’aquest dimecres 24 de setembre a la nit va posar punt final a 13 dies de celebracions de Santa Tecla 2025, unes festes que han tingut el centenari de l’Amparito Roca com a gran protagonista. Tarragona s’ha omplert de banda a banda amb més de mig miler d’actes de tota mena i una participació massiva.

La consellera de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos, ha valorat la festa com “d’èxit rotund” i ha destacat que “any rere any creix el sentiment d’identitats i estima per la festa tarragonina, que enguany ha brillat especialment”.

Descentralització i noves propostes

Ramos ha subratllat “l’aposta i la resposta per la descentralització”, que ha permès acostar actes a diferents zones de la ciutat. En aquest sentit, s’han consolidat iniciatives com el Tecla Ponent, que enguany ha celebrat la seva tercera edició, o els balls parlats als barris, amb la Sebastiana del Castillo a Bonavista i el Ball de Dames i Vells a Sant Salvador.

Un dels moments més multitudinaris va ser la revetlla de bandes a la plaça Corsini, on més de 4.000 persones van celebrar el centenari de l’Amparito Roca i els 40 anys de l’Àliga. El parc del Francolí també ha estat un dels espais destacats amb més de 14.000 assistents en els concerts.

Convivència i nous espais

El tram final de la Rambla Nova ha guanyat protagonisme amb la seva peatonalització i l’acollida de nous actes culturals. “Santa Tecla ha fet un gran esforç per compaginar les festes i la convivència amb els veïns. Hem moderat els horaris i s’han acomplert tant els volums més baixos com aquesta reducció horària”, ha remarcat Ramos.

També hi ha hagut presència de delegacions de ciutats vinculades pel Pacte d’Amistat Chartreuse, de municipis agermanats amb Tarragona i, per primer cop, de Carlet.

El Seguici i la tradició

Pel que fa a la part més tradicional, Ramos ha subratllat que “Santa Tecla és més que una festa: és una expressió de Tarragona i la seva gent”. La consellera ha destacat la tasca de les més de 25 entitats del Seguici i les colles castelleres, que impliquen més de 2.000 persones.

També ha posat en valor “petites millores d’organització i coordinació” com el carrer Tranquil o el canvi d’ordre de la tornada del Seguici el 23 a la nit, que “s’han entès com a petites millores [...] que han vingut per quedar-s’hi”.

Èxit de públic

Els espectacles de pagament al Teatre Tarragona, el Teatre Auditori del Camp de Mart i la Tarraco Arena han superat el 90% d’ocupació. Paral·lelament, la nova aplicació oficial ha registrat més de 10.000 descàrregues i la web oficial 353.000 visites. A les xarxes socials, les publicacions han sumat més d’un milió de visualitzacions.

Marxandatge i vendes

El marxandatge oficial s’ha exhaurit gairebé del tot, amb vendes per un total de 180.000 euros. Entre els productes més sol·licitats, la maça dels Diables Voramar i la samarreta del Drac dels 40 anys. “És molt important destacar que el benefici de la venda va a parar a les entitats, que reinverteixen aquests diners en la festa”, ha remarcat Ramos.

Neteja i seguretat reforçades

Durant els dies forts, 208 operaris addicionals han fet més de 1.650 hores de servei de neteja i recollida, amb reforços especials a la Part Alta. També s’han dut a terme més de 50 hores de neteja en edificis municipals.

Pel que fa a la seguretat, la Guàrdia Urbana ha fet una valoració positiva dels dispositius. L’increment d’agents al carrer i la coordinació amb Mossos d’Esquadra, Protecció Civil i altres cossos han permès “garantir el bon desenvolupament dels actes festius i prevenir conductes incíviques o delictives”.

Així mateix, la web santatecla.tarragona.cat ha rebut una mitjana de 30.000 visites diàries, amb pics de més de 10.000 usuaris els dies 13, 20, 21 i 22 de setembre. En total ha tingut 65.111 usuaris únics entre el 12 i el 23 de setembre i 353.000 visites.

La plataforma Facebook ha obtingut 132.361 visualitzacions i un abast de 34.108 persones. Hi ha hagut 2.908 interaccions. Les publicacions d’Instagram de TGN Cultura ha tingut 559.483 visualitzacions i 109 stories, aquestes últimes amb 227.080 visualitzacions.

A TikTok de TGN Cultura s’han penjat 7 vídeos amb 8.487 visualitzacions.

Marxandatge exhaurit en gairebé tots els productes

Aquesta Santa Tecla s’han exhaurit tots els productes del marxandatge oficial, Pel que fa al marxandatge de les entitats, els productes que han tingut més èxit i que també s’han exhaurit són la maça dels diables Voramar i la samarreta del Drac dels 40 anys.

En total s’han venut productes per import de 180.000 euros, entre el Mercat i l’Estand de Festes.  “És molt important destacar que el benefici de la venda va a parar a les entitats, que reinverteixen aquests diners en la festa”, ha recordat la consellera de Cultura.

Neteja incrementa els serveis en els dies forts

El Departament de Neteja, conjuntament amb l’empresa adjudicatària, han establert, com cada any, un reforç d’actuacions de neteja dels carrers.  Es tracta d’actuacions tant de neteja com de recollida, a les zones de més afluència de gent, amb l’ampliació del nombre d’operaris en funció de les necessitats a tota la ciutat. Durant aquests dies han treballat 208 operaris més de reforç del servei ordinari, realitzant un total de més de 1.650 hores de servei de neteja i recollida en els diferents torns de treball (matí, tarda i nit).

Els reforços principals de neteja han sigut amb escombriaires, màquines escombradores amb aigua i vehicles amb aigua. Pel que fa a la recollida, es van instal·lar més d’una cinquantena de contenidors de dues rodes a les zones amb més afluència per evitar el desbordament de papereres. El servei de recollida s’ha reforçat sobretot amb el repàs de papereres i contenidors de dues rodes i la retirada de residus de l’entorn de les illes de contenidors i de punts dispersos, sobretot de la Part Alta.

A mode d’exemple, el diumenge dia 21 en torn de matí s’ha incrementat en 162 hores el servei, que sumades a les 96 hores de servei ordinari fan un total de 258 hores; o el mateix dia de Santa Tecla es van realitzar 258 hores de servei addicional en torn de matí, que afegides a les 96 hores de servei ordinari fan un total de 354 hores, per tant és més del triple del servei ordinari.

 

Servei de neteja d’edificis

Durant aquests dies també s’ha actuat a alguns edificis municipals com són el Palau Municipal, Amfiteatre, Antic Ajuntament i Casa Canals. Per tal de cobrir les necessitats de neteja s’han dut a terme més de 50 hores de neteja addicionals en aquests edificis, sobretot al Palau municipal que es on es realitzen la majoria d’actes.

Reforç positiu en seguretat

La valoració dels dispositius de seguretat planificats per Santa Tecla des de Guàrdia Urbana també és molt positiva. El reforç d’agents al carrer, especialment en els punts de major afluència, ha estat clau per garantir el bon desenvolupament dels actes festius i per prevenir conductes incíviques o delictives, per sancionar les detectades i per assegurar una resposta ràpida davant qualsevol incidència.

Aquesta major presència policial ha contribuït a generar un entorn més segur i a incrementar la percepció de seguretat entre la ciutadania. En aquest sentit, la policia tarragonina reafirma així el seu compromís amb la seguretat pública, la convivència ciutadana i la protecció dels espais festius.

Els operatius han comptat amb la col·laboració activa dels Mossos d’Esquadra, Protecció Civil i altres cossos de seguretat i emergències, en un exercici de coordinació que ha permès garantir el bon funcionament dels dispositius. Des de la Guàrdia Urbana es destaca la importància del treball conjunt entre administracions, serveis i també entre departaments del mateix Ajuntament per continuar oferint una resposta eficaç i propera a les necessitats de la població.