El president de Port Tarragona assumeix la presidència de Barcelona Catalunya Centre Logístic

Aquesta nova etapa de BCL és fruit de les aliances entre ambdós ports per promoure una estratègia conjunta que beneficiï el conjunt del sistema logístic català i mediterrani.

16 de novembre de 2025 a les 18:58h
Actualitzat: 16 de novembre de 2025 a les 19:05h

El president de Port Tarragona, Santiago J. Castellà, assumeix la presidència de l’associació Barcelona Catalunya  Centre Logístic (BCL). Fins al moment, BCL havia estat presidida, en alternança, pel Port de Barcelona o pel Consorci  de la Zona Franca. Ara, fruit d’una nova etapa de relacions estratègiques entre els ports de Barcelona i de  Tarragona, ambdues Autoritats Portuàries han acordat compartir el període de presidència de l’organització, de  manera que, Port Tarragona se suma com a tercer organisme en poder ostentar la presidència d’aquesta associació  dedicada a promoure la competitivitat logística de Catalunya. 

El canvi de presidència s’ha aprovat aquest divendres, 14 de novembre, en l’assemblea general de BCL. Els  màxims representants dels ports de Barcelona i Tarragona van presentar la proposta al Comitè Executiu de  l’associació, que va donar-ne suport. Ara, la decisió ha estat ratificada pel conjunt de socis. D’aquesta forma,  el president del Port de Barcelona José Alberto Carbonell, cedeix la presidència a Santiago J. Castellà, que  ja havia estat escollit membre del Comitè Executiu en la darrera assemblea celebrada el passat mes de març.  L’Assemblea de BCL ha acordat modificar els seus estatuts per a afegir una quarta vicepresidència, que  assumirà Carbonell. 

La nova presidència marca un canvi de tendència que evidencia el pes que està guanyant Port Tarragona dins del panorama logístic així com la necessitat de promoure aliances i sinergies per a consolidar el lideratge de  Catalunya com a regió de referència en el mapa de la logística d’Europa i de la Mediterrània. 

L’aliança entre les autoritats portuàries de Barcelona i Tarragona respon a la necessitat compartida de disposar  d’infraestructures logístiques competitives que garanteixin el seu creixement. En aquest sentit, cal destacar que  els dos grans ports d’interès estatal de Catalunya col·laboren per a impulsar la creació d’autopistes ferroviàries  i de noves terminals intermodals dins dels seus hinterlands, que promoguin una logística eficient i moderna. 

Treball conjunt al servei de la logística 

“El Port de Barcelona i el Port de Tarragona obrim una nova etapa amb la voluntat compartida de promoure  una visió de col·laboració més àmplia i que inclogui altres infraestructures logístiques cabdals per al país”, ha  explicat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell. “Compartir la presidència de BCL entre ambdues institucions ens permet reforçar aquesta col·laboració i dona visibilitat a una estratègia conjunta que  beneficiï el conjunt del sector”, ha afirmat. En aquesta línia, Carbonell ha afegit que “entre els ports de  Barcelona i Tarragona ens separen només 54 milles nàutiques, però ens uneix una voluntat ferma de treballar  conjuntament com si fóssim una sola infraestructura al servei del sistema logístic català i mediterrani”. 

Per la seva part, el president de Port Tarragona i nou president de BCL, Santiago J. Castellà, ha agraït “al  Port de Barcelona, al Consorci de la Zona Franca i a la resta de socis per facilitar aquesta nova etapa de  major col·laboració que situarà Catalunya a l’avantguarda de la logística”. Castellà ha assegurat que  “Barcelona és la ciutat que ens projecta al món com a regió mediterrània, moderna i competitiva. El seu  potencial, i el de tota Catalunya, serà encara més gran si es promouen sinergies amb la resta de territoris. En  aquest sentit, la col·laboració entre els ports de Barcelona i Tarragona per a alternar la presidència de BCL  ens permetrà impulsar una estratègia conjunta que beneficiï el conjunt del sistema logístic català i mediterrani”. 

Un nou escenari 

Així mateix, Santiago Castellà ha posat en valor l’oportunitat que suposa per al sector logístic i empresarial  tarragoní que Port Tarragona ostenti la presidència d’una associació de referència en l’àmbit logístic com BCL.  A més, ha ressaltat la coincidència en el temps d’aquesta nova etapa de BCL amb el moment de canvi que està  experimentant el port tarragoní: “Tarragona és la segona àrea metropolitana de Catalunya i és l’àrea que  aportarà més oportunitats de creixement a l’economia catalana. Moltes d’aquestes oportunitats estan  relacionades amb el sector logístic i amb el desenvolupament d’infraestructures i projectes estratègics del Port  de Tarragona. L’arribada de l’ample europeu al Port, la posada en funcionament de la nostra terminal  intermodal de Guadalajara – Marchamalo, l’impuls a la terminal ferroviària de la Boella, la pròxima licitació  de la terminal multipropòsit per a contenidors i càrrega general del Moll d’Andalusia i la ZAL obriran un nou  escenari que canviarà moltes lògiques de la logística actual, fent que Tarragona guanyi més pes i esdevingui  un veritable hub logístic de referència al nord-est peninsular”.